Offshore

Ciężarowiec wpływny Eagle, ze swoim ładunkiem, gotowy był wyruszać z kotwicowiska w pobliżu wyspy Reunion już tydzień wcześniej, ale ze względu na bardzo złe warunki pogodowe zmieniono plany i dopiero w sobotę, 22 lutego, samopodnośna barka dźwigowa Zourite, wyruszyła, na pokładzie ciężarowca, do Europy, okrążając Afrykę. Portem docelowym jest Rotterdam, gdzie Eagle ze zbudowaną w Polsce specjalistyczną barką konstrukcyjną mają dotrzeć 24 marca.

Różne lokalne źródła na Reunion i francuskie morskie media branżowe podają sprzeczne informacje co do najnowszej historii i aktualnego statusu Zourite. Jedne twierdzą, że została sprzedana, inne - że dotychczasowy właściciel przemieszcza ją do Europy z nadzieją na łatwiejszą sprzedaż, po wielu miesiącach nieudanych wcześniejszych prób.

Specjalistyczna barka została wystawiona na sprzedaż i pojawiła się w ofertach brokerów natychmiast po zakończeniu realizacji zadania, dla którego została stworzona (co nastąpiło w maju 2019 roku).

Większość dostępnych źródeł potwierdza, że armatorem specjalistycznej barki jest nadal pierwotny właściciel - Bouygues TP SA z Francji, a armatorem zarządzającym i operatorem - zarejestrowana w Reunion spółka zależna Bouygues - Compagnie Maritime du Littoral.

Dla przypomnienia, Zourite to barka zamówiona specjalnie na potrzeby budowy nowej, długiej na 5,4 km, estakady wzdłuż brzegu wyspy Reunion. Zbudowana w stoczni Crist SA w Gdyni, zaprojektowana i zbudowana została specjalnie w celu montażu 48 podstaw estakady w części "morskiej" nowej drogi ekspresowej łączącej Saint-Denis z La Possession na wyspie Reunion.

Zourite ma ok. 107 metrów długości i 44 metry szerokości. Wyposażona jest w osiem nóg o jednostkowym DOR 4000 ton, suwnicę o unosie 4800 ton na wysokości 33 metrów, system pozycjonowania dynamicznego, system kotwiczny i betoniarnię. Każda z nóg ma 55 długości i trzy metry średnicy oraz masę 240 ton. Samopodnośna barka może pracować na głębokościach do 17 metrów.

Profil operacyjny Zourite może odpowiadać różnym potrzebom przemysłu morskiego, ale - jak twierdzą lokalne media na Reunion - w szczególności w sektorze instalacji turbin wiatrowych, co wydaje się twierdzeniem zasadnym, ale w ograniczonym zakresie, ze względu na relatywnie niedużą głębokość akwenów, na których może pracować Zourite.

PBS

Zourite - wyholowanie z Gdyni
Zourite podczas pracy u brzegów Reunion

Zourite - wyholowanie z GdyniZourite podczas pracy u brzegów Reunion
1 1 1 1