Offshore

Od poniedziałku, 3 grudnia agent portowy Drapol-Trading Sp. z o.o. obsługuje nową, zbudowaną w 2018 roku zaawansowaną technicznie pogłębiarkę DC Orisant. Jednostka dostarcza kruszywo naturalne z dna południowego Bałtyku na nabrzeże Przemysłowe. Pogłębiarka została sprowadzona przez grupę De Cloedt - partnera polskiego przedsiębiorstwa zajmującego się eksploatacją złóż i handlem kruszywami morskimi.

Po drodze z Holandii specjalistyczny statek zatrzymał się u polskiego wybrzeża, mniej więcej na wysokości Karwi, by wykonać pierwsze wydobycie kruszywa z dna morskiego. Pogłębiarka DC Orisant, należąca do holenderskiej firmy Reimerswaal Dredging, zawinęła następnie do Gdańska w poniedziałek, 3 grudnia około godz. 3 nad ranem. Po rozładunku urobku na nabrzeże przemysłowe, odcumowała ok. godz. 10:00 udając się na miejsce wydobycia. To pierwsze podróże komercyjne tej jednostki. 

- Statek jest bardzo zaawansowany technicznie, nowoczesny i mocny, z wszechstronnym układem napędowym - mówi Michał Lepiejko, agent portowy Drapol Trading Sp. z o.o. - Docelowo ma zawijać raz na dobę przez okres około dwóch tygodni, po których następować będzie kilkunastodniowa przerwa w zawinięciach do Gdańska - dodaje Lepiejko.

DC Orisant określany jest jako pierwsza na rynku "całkowicie spalinowo-elektryczna" pogłębiarka do wydobycia kruszyw.

Jest uniwersalną pogłębiarką przystosowaną także do wykonywania innych zadań. Wyposażenie pogłębiarskie zostało skonfigurowane głównie z myślą o wydobyciu kruszyw dla przemysłu budowlanego. Jednak DC Orisant nadaje się też znakomicie do utrzymania torów wodnych, pogłębiania konserwacyjnego i odbudowy plaż. Wyposażenie w system pozycjonowania dynamicznego pozwala tej pogłębiarce na wykonywanie prac pomocniczych przy budowie morskich farm wiatrowych.

Co prawda DC Orisant ostatecznie nie wygrał, ale został wyróżniony znalezieniem się na krótkiej liście pretendentów do nagrody "Dredger of the Year" ("pogłębiarka roku") fachowego czasopisma "Dredging and Port Construction".

Statek został wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, w tym zaawansowany system zarządzania mocą (power management system - PMS), który zarządza rozdziałem mocy i czterema generatorami o zmiennych momentach obrotowych w celu uzyskania optymalnej oszczędności paliwa i maksymalnej redukcji emisji CO2.

Ponadto, oficer wachtowy ma możliwość kontroli nawigacji i procesu pogłębiania na dziesięciu dużych, zoptymalizowanych ekranach, w tym na kilku 46-calowych. W standardzie jednostki jest także system dynamicznego pozycjonowania statku (dynamic positioning - DP), który umożliwia bardzo precyzyjne manewrowanie. 

Pale kotwiące (opuszczane przez pogłębiarkę i wbijane w dno, zamiast kotwiczenia) zamontowane na rufie i dziobie statku umożliwiają oficerowi dyżurującemu kotwiczenie z mostku, nawet przy braku infrastruktury cumowniczej na lądzie. Biorąc pod uwagę, że pale te mogą być opuszczane 18 metrów poniżej stępki statku, załoga nie jest potrzebna do zacumowania lub odcumowania statku, ponieważ oficer wachtowy może unieruchomić statek samodzielnie, bez cumowania. 

Dzięki 12 czerpakom na pionowym kole czerpakowym, system suchego wyładunku statku może wyłapać warstwę materiału z ładowni w obu kierunkach i podawać na przenośniki z wydajnością 2500 m³ na godzinę.

System koła czerpakowego podaje materiał na przenośnik brzegowy za pomocą systemu przenośników pośrednich. Bom (wysięgnik) przenośnika brzegowego, który może obracać się o 300° od lewej do prawej burty, zapewnia odległość zrzutu 60 metrów od burty statku. Wysokość przenośnika może być regulowana, a przenośnik wyposażony jest w "suwak" sterujący na końcu zrzutu.

System pogłebiarsko-przeładunkowy DC Orisant może również rozładowywać materiał przez rurę odprowadzającą, dyszę do ciśnieniowego podawania urobku (rainbowing) lub furty w burcie. Po pogłębianiu urobek może być zrzucany w innym rejonie przez klapy w dnie.

DC Orisant został też zaprojektowany i zbudowany z mocnym naciskiem na eksploatacyjną niezawodność. Charakteryzuje się pełną redundancją systemową na wszystkich poziomach, co ma zapewniać wysoką elastyczność i minimalizować lub eliminować przestoje w mało prawdopodobnych przypadkach awarii.

Pogłębiarka została sprowadzona do Gdańska przez grupę De Cloedt - partnera polskiego przedsiębiorstwa zajmującego się eksploatacją złóż i handlem kruszywami morskimi.

Relacje mediów holenderskich i belgijskich z wodowania pogłębiarki mówiły najczęściej o przekazaniu jej przez stocznię spółce joint venture utworzonej przez Reimerswaal Dredging i Group De Cloedt. W niektórych mediach pojawia się jednak informacja, że właścicielem jest Reimerswaal Dredging, a operatorem lub czarterującym - Group De Cloedt. Reimerswaal Dredging to firma rodzinna z ponad 50-letnim doświadczeniem w wydobywaniu piasku i żwiru z rzek i dna morskiego.

W maju 2017 roku belgijska grupa De Cloedt poinformowała o utworzeniu dwóch spółek joint venture z Grupą Nowak w Polsce.

Jej właściciel, Zbigniew Nowak, kojarzy się głównie z wędlinami od lat produkowanymi w jego Zakładach Mięsnych Nowak w Jankowie i z siecią ponad 30 sklepów mięsnych pod szyldem Nowak rozlokowanych na terenie Trójmiasta, gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Przywidz. Jest też m.in. jednym z inwestorów nowej zabudowy Wyspy Spichrzów w Gdańsku. Biznesem kruszywowym w Grupie Nowak zajmuje się jeden z synów Zbigniewa Nowaka.

Firma DC Nowak Poland zarządza koncesjami morskimi w Polsce oraz rozwija i eksploatuje je, natomiast druga polsko-belgijska spółka joint venture - Minerals DC Nowak zarządza składem kruszyw w porcie Gdańsk i rozwija polski rynek kruszyw morskich.

Jednocześnie Grupa DC przejęła w zeszłym roku większościowe udziały zarówno w firmie Morskie Kruszywa Naturalne (z koncesją morską na Południową Ławicę Środkową), jak i Baltex-Zatoka (z koncesją morską na Zatokę Koszalińską).

W obszarze południowego Bałtyku udokumentowane są nagromadzenia kruszywa naturalnego, tzn. osadów żwirowych, żwirowo-piaszczystych i piaszczystożwirowych, tworzących na dnie morza koncentracje o charakterze złożowym. Poza wyżej wymienionymi obszarami należy do nich jeszcze Ławica Słupska - Bałtyk Południowy.

Grupa Nowak jest (według oficjalnego komunikatu grupy De Cloedt) jedyną polską firmą działającą na rynku kruszyw morskich. Dotąd obszar działalności obejmuje głównie region Pomorza (Gdańsk, Gdynia, Sopot, itd.), ale intencją Grupy DC jest rozszerzenie działalności na inne regiony w Polsce.

Polskie koncesje morskie na wydobycie żwiru mają pozwolić również Grupie DC zwiększyć sprzedaż wysokiej jakości żwiru morskiego do Danii i innych krajów.

W porcie gdańskim Minerals DC Nowak zainwestowała w nowoczesny zakład przesiewania i rozdrabniania kruszyw morskich wykorzystujący wiedzę i doświadczenie z innych podobnych obiektów Grupy DC w Belgii, Norwegii i Danii.

W oficjalnym komunikacje z maja zeszłego roku Grupa De Cloedt stwierdziła m.in.: "dzięki współpracy z rodziną Nowak, DC wzmacnia już i tak silną obecność na rynku w krajach nadbałtyckich w kruszywach morskich oraz jako wiodący producent i dostawca twardych skał z należących do Group DC norweskich kamieniołomów."

Dodajmy, że przed pojawieniem się DC Orisant do Polski, grupa De Cloedt (Group DC / DC Dredging) eksploatowała przy wydobyciu kruszywa z polskich złóż inne pogłębiarki, m.in. DC Ostend (od marca 2016 roku do września roku 2018 zawijała ona do Gdańska ponad 200 razy).

Już w maju zeszłego roku belgijscy partnerzy Grupy Nowak zapowiadali (na II kwartał tego roku) przybycie do Polski (będącej wtedy w budowie) pogłębiarki DC Orisant (o pojemności ładunkowej określanej wtedy na 5300 m³), mającej odgrywać ważną rolę w strategii wzrostu Grupy De Cloedt i Grupy Nowak. Jak widać - prawdopodobnie budowa pogłębiarki nieco się opóźniła lub inne względy zadecydowały o tym, że po raz pierwszy gościliśmy DC Orisant w Gdańsku wczoraj - 3 grudnia 2018 r.

DC Orisant odbywał próby morskie we wrześniu i październiku bieżącego roku. Wiadomo, że kolejne odbywały się jeszcze w listopadzie.
Wodowanie i nadanie imienia nowoczesnej pogłębiarce miało miejsce 11 stycznia tego roku w stoczni grupy IHC w Krimpen aan den IJssel w Holandii. Kontrakt na budowę statku podpisano 8 sierpnia 2016 r., a położenie stępki odbyło się 17 lipca 2017 r.

DC Orisant - charakterystyka podstawowa: 
typ statku - uniwersalna pogłębiarka nasiębierna ssąca ze smokiem wleczonym (multi-purpose trailing suction hopper dredger - TSHD)
nr IMO - 9822475 
państwo bandery - Holandia
armator zarejestrowany - Orisant Finance B.V.
armator ostateczny (właściciel) - Reimerswaal Dredging V.o.F., Belgia
operator - Group De Cloedt (Group DC), Belgia
stocznia - Royal IHC, Holandia (IHC Holland BV, stocznia Kinderdijk)
stoczniowy nr budowy - CO01290
przekazanie do eksploatacji - 12 listopada 2018
wodowanie - 11 stycznia 2018 (stocznia grupy IHC w Krimpen aan den IJssel)
położenie stępki - 19 lipca 2017 (według niektórych źródeł - 17 lipca)
zamówienie - 8 sierpnia 2016 r.
długość całkowita - 142,30 m
długość między pionami - 139,50 m
szerokość konstrukcyjna - 23,00 m
wysokość boczna - 10,20 m
zanurzenie - 7,30 m
zanurzenie robocze (podczas pogłębiania) - 7,80 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 35,00 m
nośność - 11 990 ton
tonaż pojemnościowy brutto - 8865
tonaż pojemnościowy netto - 2659
skompensowany tonaż pojemnościowy brutto (CGT) - 12 892
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 594 m³
ładowność zasobni na urobek - 5450 m³
maksymalna głębokość pogłębiania / wydobycia urobku - 35,00 m
średnica pogłębiarskiej rury ssącej - 1100 mm
średnica przyłącza dziobowego - 1000 mm
wydajność wyładunku urobku suchego - 2500 m³/h
długość wysięgnika nabrzeżowego z przenośnikiem taśmowym - 60,00 m
kąt obrotu wysięgnika - 300°
pompy pogłębiarskie - 2 × 2250 kW (napędzane silnikami elektrycznymi)
pompa do spłukiwania - 1 × 700 kW
prędkość eksploatacyjna - ok. 16 węzłów (16,20 w. według innych źródeł)
moc napędu głównego - 4 × 1800 kW (silniki elektryczne) 
śruby napędowe - 2 × o stałym skoku
system pozycjonowania dynamicznego - DP2
pędniki kierunkowe Jetwater - 2 × 800 kW (napędzane silnikami elektrycznymi)
dziobowe stery strumieniowe - 2 × 700 kW (napędzane silnikami elektrycznymi)
rufowy ster strumieniowy - 1 × 700 kW (napędzany silnikiem elektrycznym)
pomocnicze zespoły prądotwórcze:
- 2 × 3600 kW (Mitsubishi)
- 1 × 1800 kW (Mitsubishi)
- 1 × 1350 kW (Mitsubishi)
- 1 × 375 kW (Mitsubishi)
awaryjny zespół prądotwórczy - 1 × 150kW (Mitsubishi)
miejsca dla załogi - 13
klasyfikacja - Bureau Veritas
notacja klasy - I Hopper dredger, AUT-UMS (SS) , DYNAPOS AM R Service Restriction: Dredging over 15 Miles from shore

Agnieszka Latarska, Piotr B. Stareńczak 

Fot.: Sławomir Lewandowski

Zdjęcia i plan ogólny - pod materiałami video.

Time-lapse z budowy statku i ujęcia z wodowania:

DC Orisant w próbach morskich:

DC Orisant - plan ogólny
DC Orisant przy nabrzeżu Przemysłowym w Gdańsku
DC Orisant przy nabrzeżu Przemysłowym w Gdańsku
DC Orisant przy nabrzeżu Przemysłowym w Gdańsku
DC Orisant - renderyzacja
DC Orisant - renderyzacja
Pozycja DC Orisant przy pierwszej pracy na polskich wodach

Komentarze   

+9 PRCiP
My też mieliśmy "kiedyś" pogłębiarki działające pod szyldem PRCiP ale polityczni "mądrale" wszystko zaorali i zniszczyli bo po co komu pogłębiarki na torze wodnym i w porcie tylko przeszkadzają i brudzą wodę a teraz mamy kłopot bo tory wodne i podejściowe się zamulają w basenach też nie jest najlepiej no i co robimy? ściągamy zagraniczne firmy które robią to co kiedyś PRCiP tyle że za większe pieniądze. Czy pamiętacie Państwo jak rozwijano skrót PRCiP? , kuzyn który pracował na nich kilka lat mnie oświecił Przedsiębiorstwo Robót Cierpliwych i Powolnych, ładnie prawda?
Pozdrawiam wszystkich optymistów
04 grudzień 2018 : 07:08 Ciapuła Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Tak pamiętamy...
Dokładnie to "Dragmor - Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych" ;-). Trochę sprzętu mieli - trochę sprzedali - trochę zatonęło... [*]
04 grudzień 2018 : 15:49 Adam.D Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Tak czy owak wygra Nowak
Czyżby wyglądało na to, że bez względu na zwycięzcę w przetargu na wykonanie Przekopu na Mierzei, firmie DC w rok zwróci się zakup tej pogłębiarki, może nawet z sowitą nawiązką (a konkretnie pośrednio zapłaci jej Skarb Państwa, czyli my wszyscy się na nią zrzucimy)?

A można było przez te trzy lata mieć taką własną...
04 grudzień 2018 : 08:21 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś