Offshore

Za miesiąc trafi do Gdańska maszyna do drążenia tunelu pod Martwą Wisłą. To część inwestycji łączącej gdańskie lotnisko z portem. Obejmuje budowę dwujezdniowego odcinka drogi o długości około 2,4 km, w tym odcinka tunelowego o długości około 1378 m, poprowadzonego pod dnem koryta rzeki Martwej Wisły. Inwestycja ma być gotowa za dwa lata.

W połowie września symbolicznego odbioru maszyny TBM (tunnel boring machine) do drążenia gdańskiego tunelu dokonały w fabryce w Schwanau władze Gdańska. Tunel pod Martwą Wisłą, będzie pierwszym w Polsce wykonanym metodą TBM.

„Kret”, którego zadaniem będzie drążenie tunelu zostanie rozłożony na części, a następnie drogą lądową i morską, trafi do Gdańska. Największy element tarczy (główne łożysko) ma wielkość 6 na 6 m i waży 240 ton. Ten i inne ponadgabarytowe elementy popłyną ze Schwanau, z fabryki firmy Herrenknecht AG, do portu w Rotterdamie barkami rzecznymi, a następnie transportem morskim do Gdańska, gdzie zostaną wyładowane w Porcie Węglowym, znajdującym się 200 m od szybu startowego. Stamtąd przewiezione zostaną na plac budowy.

Z niemieckiej fabryki przyjedzie też około 450 transportów samochodami ciężarowymi. Po ponownym zmontowaniu TBM i przeprowadzeniu testów, rozpocznie się drążenie planowane na grudzień tego roku. Pracę rozpocznie na przełomie 2012/2013 roku.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny” (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Tarcza wiercąca TBM, której średnica wynosi ponad 12 metrów, wydrąży dwie nitki tunelu - po jednej dla każdego kierunku ruchu. Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły.

Tunelowi pod Martwą Wisłą daleko jednak do innych inwestycji tego typu na świecie, chociażby do tunelu pod fiordem Eiksund, który ukończono w lutym 2008 roku. To najgłębszy tunel na świecie, miejscami przebiega aż 287 metrów pod dnem morza. Ma długość 8 kilometrów. Eiksundtunnel jest częścią szlaku przez fiord Eiksund. Składa się z trzech tuneli i mostu.

Najdłuższy z kolei tunel na świecie ma połączyć Syberię z Alaską pod Cieśniną Beringa. Wart około 65 mld dolarów projekt, za około dziesięć lat ma pod względem długości pokonać 54-kilometrowy Chunnel, czyli tunel który znajduje się pod Kanałem La Manche między Wielką Brytanią i Francją. Długi na 64 mile (103 km) ma umożliwić m.in. przewożenie 100 mln ton ładunków rocznie oraz łatwe przesyłanie energii elektrycznej, dzięki poprowadzeniu linii elektrycznych i światłowodowych. Co więcej, po dobudowaniu około 6000 kilometrów torów na lądzie, możliwe będzie stworzenie bezpośredniego połączenia kolejowego z Londynu aż do Nowego Jorku!

Tunele podmorskie łączą nie tylko kontynent europejski z Wielką Brytanią, ale połączą również Europę z Azją, tę rolę spełni tunel pod Cieśniną Bosfor. Projektanci planują już kolejne podmorskie przeprawy – na przykład tunel pod dnem Cieśniny Gibraltarskiej łączący Europę z Afryką (byłby najgłębszy - do 450 m pod poziomem morza). Od roku 2020 niemal 18-kilometrowy ma też połączyć Hamburg i Kopenhagę.

Czesław Romanowski
Zdjęcia: Miasto Gdańsk, www.inżynieria.com

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9582 4.0382
EUR 4.2696 4.3558
CHF 4.3743 4.4627
GBP 4.9808 5.0814

Newsletter