Offshore

Za miesiąc trafi do Gdańska maszyna do drążenia tunelu pod Martwą Wisłą. To część inwestycji łączącej gdańskie lotnisko z portem. Obejmuje budowę dwujezdniowego odcinka drogi o długości około 2,4 km, w tym odcinka tunelowego o długości około 1378 m, poprowadzonego pod dnem koryta rzeki Martwej Wisły. Inwestycja ma być gotowa za dwa lata.

Tunel pod Cieśniną BosforW połowie września symbolicznego odbioru maszyny TBM (tunnel boring machine) do drążenia gdańskiego tunelu dokonały w fabryce w Schwanau władze Gdańska. Tunel pod Martwą Wisłą, będzie pierwszym w Polsce wykonanym metodą TBM.

„Kret”, którego zadaniem będzie drążenie tunelu zostanie rozłożony na części, a następnie drogą lądową i morską, trafi do Gdańska. Największy element tarczy (główne łożysko) ma wielkość 6 na 6 m i waży 240 ton. Ten i inne ponadgabarytowe elementy popłyną ze Schwanau, z fabryki firmy Herrenknecht AG, do portu w Rotterdamie barkami rzecznymi, a następnie transportem morskim do Gdańska, gdzie zostaną wyładowane w Porcie Węglowym, znajdującym się 200 m od szybu startowego. Stamtąd przewiezione zostaną na plac budowy.

Z niemieckiej fabryki przyjedzie też około 450 transportów samochodami ciężarowymi. Po ponownym zmontowaniu TBM i przeprowadzeniu testów, rozpocznie się drążenie planowane na grudzień tego roku. Pracę rozpocznie na przełomie 2012/2013 roku.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny” (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Tarcza wiercąca TBM, której średnica wynosi ponad 12 metrów, wydrąży dwie nitki tunelu - po jednej dla każdego kierunku ruchu. Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły.

Tunelowi pod Martwą Wisłą daleko jednak do innych inwestycji tego typu na świecie, chociażby do tunelu pod fiordem Eiksund, który ukończono w lutym 2008 roku. To najgłębszy tunel na świecie, miejscami przebiega aż 287 metrów pod dnem morza. Ma długość 8 kilometrów. Eiksundtunnel jest częścią szlaku przez fiord Eiksund. Składa się z trzech tuneli i mostu.

Najdłuższy z kolei tunel na świecie ma połączyć Syberię z Alaską pod Cieśniną Beringa. Wart około 65 mld dolarów projekt, za około dziesięć lat ma pod względem długości pokonać 54-kilometrowy Chunnel, czyli tunel który znajduje się pod Kanałem La Manche między Wielką Brytanią i Francją. Długi na 64 mile (103 km) ma umożliwić m.in. przewożenie 100 mln ton ładunków rocznie oraz łatwe przesyłanie energii elektrycznej, dzięki poprowadzeniu linii elektrycznych i światłowodowych. Co więcej, po dobudowaniu około 6000 kilometrów torów na lądzie, możliwe będzie stworzenie bezpośredniego połączenia kolejowego z Londynu aż do Nowego Jorku!

Tunele podmorskie łączą nie tylko kontynent europejski z Wielką Brytanią, ale połączą również Europę z Azją, tę rolę spełni tunel pod Cieśniną Bosfor. Projektanci planują już kolejne podmorskie przeprawy – na przykład tunel pod dnem Cieśniny Gibraltarskiej łączący Europę z Afryką (byłby najgłębszy - do 450 m pod poziomem morza). Od roku 2020 niemal 18-kilometrowy ma też połączyć Hamburg i Kopenhagę.

Czesław Romanowski
Zdjęcia: Miasto Gdańsk, www.inżynieria.com

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6468 3.7204
EUR 4.2248 4.3102
CHF 4.4881 4.5787
GBP 4.9581 5.0583