W dniu 23 kwietnia 2025 r. Jan Dobiński - prezes Zarządu Centrum Techniki Okrętowej SA i Grzegorz Pettke - prezes Zarządu Polski Rejestr Statków SA podpisali umowę o współpracy, której celem jest wspólna realizacja działań badawczo-rozwojowych na rzecz rozwoju sektora morskiego i offshore w Polsce i za granicą.
Porozumienie obejmuje współpracę w zakresie rozwoju nowych technologii i standardów, udziału w projektach krajowych i unijnych oraz prowadzenia badań m.in. w obszarach aerodynamiki, hydrodynamiki, wytrzymałości konstrukcji i ochrony środowiska.
Zawarcie umowy stanowi istotny krok w kierunku długofalowej współpracy, umożliwiając realizację wspólnych celów rozwojowych oraz wdrażanie innowacyjnych technologii w przemyśle okrętowym.
Współpraca obejmować będzie w szczególności:
- rozwój nowych technologii i standardów dla holistycznie pojętego przemysłu morskiego,
- udział w projektach finansowanych ze środków krajowych i unijnych,
- wspólne prowadzenie badań i analiz w obszarach aero- lub hydrodynamiki, wytrzymałości konstrukcji, technologii podwójnego zastosowania, badań środowiskowych urządzeń przemysłowych i wyposażenia okrętowego oraz ochrony środowiska,
- organizację szkoleń, seminariów i konferencji związanych z sektorem morskim,
- okresowe konsultacje i wymianę informacji w obszarach zdefiniowanych w umowie,
- merytoryczne wsparcie w pracach i zadaniach realizowanych na rzecz IMO, EU oraz Polskiej Administracji Morskiej ze względu na istniejące zobowiązania wynikające z podpisanych umów międzynarodowych.
Obie instytucje będą wzajemnie się wspierać w kluczowych kwestiach, realizując badania, próby oraz pomiary, weryfikując wymagania IMO oraz UE, a także angażując się w działania na rzecz dekarbonizacji żeglugi, zwiększenia efektywności energetycznej transportu morskiego oraz ograniczania emisji gazów cieplarnianych. CTO S.A. i PRS S.A. będą również realizować konsultacje oraz zlecenia związane z analizami CFD, koncentrując się na rozwoju techniki okrętowej, bezpieczeństwie żeglugi, paliwach alternatywnych oraz optymalizacji układów napędowych i pędników z wykorzystaniem metod CFD i MES.
rel (Centrum Techniki Okrętowej SA)