Inne

Analizy wykazały, że pozyskanie bursztynu z terenu przekopu Mierzei Wiślanej jest ekonomicznie nieopłacalne - napisał w odpowiedzi na poselską interpelację wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

“Wykonane analizy opłacalności wydobycia bursztynu w rejonie planowanej inwestycji wykazały, że pozyskanie bursztynu jest ekonomicznie nieopłacalne, tzn. koszt wydobycia kopaliny ze złoża byłby wyższy niż rzeczywista wartość wydobytego bursztynu” - czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Podpisany pod odpowiedzią na interpelację wiceminister Gróbarczyk wskazuje, że inwestor, tj. Urząd Morski w Gdyni, po rozważeniu opłacalności wydobycia bursztynu, podjął decyzję o rezygnacji z wykonywania jakichkolwiek prac związanych z wydobyciem bursztynu w ramach realizowanego kontraktu “Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.

“Już sam koszt pozyskania koncesji (na podstawie dokonanych oszacowań) kształtowałby się na poziomie 214,4 tys. zł netto, a koszt pozyskania odsiewek (w ramach realizacji prac wg zamiennej dokumentacji projektowej) to około 54,4 tys. zł netto. Koszt zamiennych rozwiązań projektowych (koszty odseparowania bursztynu od odsiewek wg zmienionych założeń plus koszty dodatkowej ochrony, monitoringu, transportu) to około 130 tys. zł netto” - czytamy.

W odpowiedzi na interpelację wskazano, że prace prowadzone na terenie Mierzei Wiślanej nie są związane z eksploatacją złoża bursztynu, a z robotami budowlanymi, których celem jest realizacja inwestycji, tj. budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, nie zaś gospodarcze wydobycie i eksploatacja złóż kopaliny, w tym złóż bursztynu.

Wyjaśniono, że “w trakcie realizacji przedsięwzięcia zaakceptowano rozwiązanie równoważne wykonania śluzy w oparciu o stalowe ścianki szczelne i zmianę konstrukcji płyty, z ciężkiej grawitacyjnej na kombinowaną zakotwioną palami CFA pod osłoną przesłony wykonanej w technologii jet-grouting”.

Dodano, że rozwiązanie to znacznie ogranicza niezbędną do wykonania ilość robót ziemnych i w związku z tą technologią, realizowane roboty ziemne nie dochodzą do poziomu złoża, a dotychczasowe wydobycie bursztynu jest niewielkie i nastąpiło przy okazji prowadzenia prac.

Jak wcześniej informowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska w związku z obecnie realizowanymi robotami budowlanymi związanymi z przekopem Mierzei Wiślanej wydobyto około 17 kg bursztynu.

Łukasz Pawłowski 

Fot.: Allegro

+4 Chocholi taniec
tak dochodzimy do znowu do puntu startowego:
a było tak:
my zrobimy to czego oni nie zdołali albo się bali albo celowo nie chcieli
no i nie zrobiliśmy.
bo: jak by było opłacalne to byśmy zrobili
wracamy do pierwszej linii
...i tak dalej tylko podstawiamy : promy, doki, samochody elektryczne, tanie mieszkania, huby komunikacyjne, edukację młodzieży z nizin społecznych, wysoką kulturę, wysoki poziom uczelni ..itd

no i w czym wy jesteście lepsi od słabych poprzedników? w propagandzie?
bo przecież nie dzięki temu że przekopiecie rów dla żaglówek?
24 kwiecień 2021 : 19:21 Orangutan | Zgłoś
0 swoi na naszym
Trzeba być cholernie naiwnym, żeby uważać, że ta grupa jest nastawiona na rozwój kraju. Pseudo patriotyczna propaganda służy jedynie do pozyskiwania głosów najmniej wymagającego, niezmiennego elektoratu co daje możliwość utrzymywania władzy. A na co im ta władza to już doskonale widać od lat.
25 kwiecień 2021 : 11:01 kobuz | Zgłoś
+1 oj
Jak Polska budowała port w Gdyni to też byli tacy którym to się nie podobało. Szczególnie niemcom z Gdańska no a dzisiaj jest podobnie !
25 kwiecień 2021 : 13:07 prp | Zgłoś
0 Co jest warta analiza Gróbarczyka ?
Czy ktoś może jeszcze wierzyć w to, co mówi min. Gróbarczyk, po jego licznych zapewnieniach w/s budowy promów , powstania zielonej stoczni złomowej, rozwoju przemysłu okrętowego itd. ? W normalnym, demokratycznym kraju taki człowiek już dawno zniknąłby z polityki.
26 kwiecień 2021 : 12:36 DarekN | Zgłoś
-1 White Elephant :)
Anglicy maja dobre okreslenie na cos takiego drogiego, zbednego i kosztownego w utrzymaniu - to Bialy Slon. Taki jest wlasnie Kanalik Suski. Wszelkie porownania przez troli do budowy Gdyni czy Kanalu Suseskiego sa bzdurne bo wtedy bylo wiadomo jakie zyski taka inwestycja przyniesie. Teraz wiemy ze zyskow nie bedzie tylko straty, ale budujemy bo znawca prezio tak kazal a kolesie zarobia.
Bolszewia gorsza jak w Misiu. :(
27 kwiecień 2021 : 10:09 Zdzicho | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter