Inne

Zespół badawczy pod kierownictwem prof. Tadeusza Szelangiewicza z Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów Akademii Morskiej w Szczecinie przeprowadził w grudniu na Jeziorze Głębokie próby działania całego systemu komputerowego i wyposażenia pomiarowo-nawigacyjnego zainstalowanego w modelu statku autonomicznego. Testowany był sprzęt oraz łączność ze stacją lądową.

Przeprowadzono próby i zarejestrowano obrazy z kamer oraz lidarów, sprawdzono parametry z anten GNSS i kompasu w czasie rzeczywistym.

Wszystkie systemy i urządzenia działają bardzo dobrze, a w oparciu o nowe doświadczenia będziemy wprowadzać modyfikacje i jeszcze lepsze rozwiązania (chodzi głównie o szerokopasmową transmisję danych np. obrazu na duże odległości). Dalsze prace to doskonalenie programu do autonomicznego sterowania i kolejne próby – mówi prof. Tadeusz Szelangiewicz.

Najnowsze testy modelu bezzałogowego statku transportowego potwierdziły, że zastosowany układ napędowy (dwa rufowe pędniki azymutalne i dwa dziobowe stery strumieniowe) ma doskonałe właściwości manewrowe, które będą niezbędne na rzeczywistym autonomicznym statku.

Na akwenie otwartym potwierdzono, że zainstalowany system z kompletnym wyposażeniem w czujniki pomiarowe i urządzenia nawigacyjne pozwala na realizowanie wszystkich funkcji podczas autonomicznego sterowania.

Na rzeczywistym statku będą zainstalowane okrętowe urządzenia pomiarowe i nawigacyjne w wykonaniu morskim. Zastosowane w modelu statku urządzenia charakteryzują się identycznymi funkcjonalnościami jak te stosowane w żegludze.

Przeprowadzone testy dotyczyły głównie sprzętu zainstalowanego w modelu statku, interpretacji mierzonych parametrów oraz transmisji ich i rejestracji w stacji lądowej (GSC). Nie badano szczegółowo samego oprogramowania do autonomicznego sterowania modelem – takie testy będą prowadzone w następnym etapie badań eksperymentalnych.

Testy odbyły się na akwenie otwartym przy spokojnej pogodzie, czyli bez falowania i silnego wiatru.

Takie badania mają wymiar nie tylko naukowy i rozwojowy w kontekście opracowywania nowej, autorskiej technologii, dla nas to też przygoda – deklaruje prof. Szelangiewicz.

Prototypowy model autonomicznego statku powstał w Katedrze Oceanotechniki i Budowy Okrętów. Model statku ma 3,15 m długości, 0,46 m szerokości, 0,17 m zanurzenia.

Opracowywany komputerowy system sterowania autonomicznego, w trakcie realizowanego przez model statku zadania (np. rejs po zadanej trasie i wykonywanie manewru antykolizyjnego) musi otrzymywać niezbędne informacje dotyczące nie tylko parametrów ruchu statku (pozycja, prędkość, kurs), ale także informacje lub ostrzeżenia o pojawiającej się przeszkodzie stałej lub ruchomej (inny, pływający statek).

Model statku bezzałogowego został wyposażony w następujące urządzenia pomiarowe i nawigacyjne, podłączone do kart I/O systemu komputerowego:

• lidary pracujące w zakresie 360˚ (dziobowy i rufowy),
• odbiorniki GNSS (dziobowy i rufowy),
• kompas elektroniczny,
• kamery HD (dziobowa i rufowa).

Szczególne podziękowania należą się Miastu Szczecin oraz obsłudze kąpieliska Głębokie – za udostępnienie komfortowego miejsca do testów oraz wsparcie podczas ich prowadzenia.

rel (Akademia Morska w Szczecinie)

+10 zapytam
Który statek ma zapewnioną autonomię(samowystarczalność) ?Ten korzystający z astromawigacji ,czy też ten który korzysta z dżipiesa.Osobiście uważam że ten drugi wypadek ma się tak do autonomii jak korzystanie z Twittera do wolności słowa.Jak mawiał klasyk atonomia,atonomią ale przecież ktoś musi tym interesem zarządzać.
26 styczeń 2021 : 12:48 Walenty | Zgłoś
+8 Modelarze ??
Kiedys to sie nazywalo modelarstwo.
26 styczeń 2021 : 13:50 stary pesel | Zgłoś
+3 Bo to jest modelarstwo
Gdzie ci panowie potem zbuduja ten swoj statek? W Szczecinie? dobre sobie. Pobawia sie, pobawia - kase z unii wyciagna i tyle. A wszystko z podatkow.
26 styczeń 2021 : 18:35 Dziaders | Zgłoś
-1 "Statek"
Wymiarami pasuje do przekopu mierzei.
26 styczeń 2021 : 16:20 Rysiek z Klanu | Zgłoś
-2 statek autonomiczny
Bardzo dobrze, że prowadzi się badania i próby zaprojektowania statku autonomicznego. Sprawami takiego statku zajmowano się prawie 50 lat temu na wydziale budowy okretów Politechniki Gdańskiej. Niestety aktualnie nie ma możliwości zbudowania takiego statku.
Można zbudować statek autonomiczny, który będzie mógł pływać np. we fiordach norweskich lub na niektórych rzekach czy jeziorach.
Można zaprojektować statek pływający po morzach i oceanach lecz niestety nie da się zbudować takiej jednostki główna przeszkoda to falowanie morza lub oceanu nie dające się zapisać jakimiś prostymi wzorami i dane te przekazywać do napędu statku.
26 styczeń 2021 : 17:17 Baldar | Zgłoś
+4 osobista opinia
Przebija sie jedna mysl widzac cos takiego... gora urodzila mysz.
Podobne zabawki, moze troche prostsze mozna kupic w sieci.
27 styczeń 2021 : 04:49 kriscross | Zgłoś
0 Autonomia
To fakt, 50 lat temu nie tylko Politechnika Gdańska ale i Wyższa Szkoła Marynarki Wojennej w Gdyni prowadziła prace nad statkiem autonomicznym. Efektem tych prac był kuter torpedowy 401, którego możliwości prezentowano bodajże w 1971 roku na Zatoce Gdańskiej . Wyjście z portu, osiągnięcie prędkości i pozycji do ataku torpedowego, powrót do portu. Sterowanie kutrem odbywało się z pokładu szkolnego żaglowca ORP ISKRA. To było dzieło zespołu Stanisława Ciesielskiego (WSMW, WSM i AM Gdynia).
27 styczeń 2021 : 11:54 Stef | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter