Inne

Maszyna do drążenia tunelu w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) przypłynie na statku z Chin w październiku. Maszyna rozpocznie wiercenie tunelu pod Świną na Wyspie Uznam.

Statek Da Chang, na którego pokładzie jest transportowana maszyna, minął Japonię, rosyjską wyspę Sachalin i płynie w stronę Kamczatki – poinformowały służby prasowe inwestycji. Przybicie jednostki do świnoujskiego nabrzeża jest planowane na początku października.

Maszyna przejdzie kontrolę celną, a następnie będzie rozładowywana, później zostanie przewieziona na specjalnych platformach w pobliże komory startowej. Ta powstaje po stronie wyspy Uznam. Obecnie trwają prace przy wykopie podstropowym.

"Przypłynięcie do Świnoujścia statku z maszyną na pokładzie będzie bardzo ważnym momentem w realizacji budowy tunelu, rozpocznie jej kolejny etap. Będąc na budowie systematycznie obserwuję, jak postępują prace przy komorze startowej. To właśnie w niej TBM zostanie złożona w jedną całość i z niej rozpocznie drążenie tunelu pod dnem Świny. Ten moment będzie kamieniem milowym dla inwestycji. Inwestycji, dzięki której zniknie obecna bariera komunikacyjna w postaci promów i nasze miasto będzie mogło dalej się rozwijać" – mówi cytowany w komunikacie prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Jak mówi inżynier nadzoru z firmy SWECO Bogusław Konopko, "po drugiej strony cieśniny Świny na wyspie Wolin trwają przebudowy sieci: gazowych, wodno-kanalizacyjnych i wysokiego napięcia. Prowadzone są też roboty konstrukcyjne przy platformach technologicznych i murkach prowadzących dla ścian szczelinowych. Tu powstaje komora odbiorcza dla maszyny" – dodaje Konopko.

Maszyna wiercenie rozpocznie na Wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na Wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 metrów pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 metra głębokości. Maszyna TBM drążąc tunel jednocześnie układa betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów.

Inwestorem jest Miasto Świnoujście, inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni konsorcjum firm SWECO i Lafrenz.

Koszt inwestycji wynosi ponad 912 mln zł z czego ponad 775 mln zł to unijne dofinansowanie. Resztę inwestor Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR i Gulermak.

0 Kilka pytań
To którędy on płynie? Północną Drogą Morską? A w ogóle to ta maszyna chińska czy z Chin? Kto ma wykonywać prace?
13 wrzesień 2020 : 21:49 Mac | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter