Inne

Załadunek TBM, gigantycznej maszyny, która ma wydrążyć tunel w Świnoujściu, rozpoczął się w porcie Nansha, niedaleko Kantonu (Guangzhou) w Chinach - poinformował we wtorek świnoujski magistrat. Maszyna ma dotrzeć do Polski na przełomie września i października br.

TBM (Tunnel Boring Machine), rozłożona na 129 elementów, pokona ponad 10,35 tys. mil morskich na statku Da Chang - poinformował we wtorek Urząd Miasta Świnoujście. Jednostka przypłynie do Polski Północną Drogą Morską wzdłuż północnych wybrzeży Rosji, od Karskich Wrót do Cieśniny Beringa.

Da Chang, to zbudowany w 2014 roku w Chinach, należący do armatora COSCO Shipping Heavy Transport, statek wielozadaniowy przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych. Ma 179,57 m długości całkowitej, 28,00 m szerokości, 14,80 m wysokości bocznej i 9,20 m zanurzenia oraz 28 000 t nośności. Ładowność kontenerów wynosi 1045 TEU. Statek wyposażony jest w przestawne panele międzypokładów, jeden żuraw pokładowy o unosie 100 ton i dwa o unosie po 350 ton (mogą one pracować w tandemie podnosząc ładunki o masie do 700 ton). 

Maszyna po przypłynięciu do Świnoujścia na przełomie września i października br. zostanie przetransportowana na plac budowy i zmontowana w szybie startowym. Drążenie tunelu ma rozpocząć się w marcu przyszłego roku.

Szyb startowy budowany jest na wyspie Uznam - będzie miał ok. 120 m długości i 20 m szerokości. Sama maszyna ma długość 100 m i tarczę o średnicy 13,46 m, waży 2 tys. 740 ton.

Jak poinformował magistrat, miasto planuje przeprowadzić wśród mieszkańców konkurs na imię dla maszyny.

Po stronie wyspy Uznam, jak podano, toczą się również prace przy segmentach 8 i 9 tunelu odkrywkowego, w którym są izolowane ściany oporowe. Trwa ich zasypywanie wraz ze stropem górnym.

"Po tej stronie Świnoujścia, powstaje bypass ulicy Karsiborskiej, po którym już wkrótce poprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. W rejonie powstającego układu drogowego przebudowywane są sieci gazu wysokiego ciśnienia, wodociągu, kanalizacji, teletechniki i sieci elektroenergetycznych" - powiedział Bogusław Konopko, inżynier kontraktu z firmy SWECO, która nadzoruje projekt.

Po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, kontynuowana jest przebudowa sieci wysokiego napięcia 110 kV, sieci wodno-kanalizacyjnych w rejonie komory odbiorczej TBM i dalej wzdłuż ul. Fińskiej. Trwają też transporty materiałów: kruszyw, cementu, stali zbrojeniowej, gotowych koszy do wykonywania sekcji ścian szczelinowych, materiałów do przebudowy sieci uzbrojenia terenu i materiałów pomocniczych.

Budowa tunelu rozpoczęła się jesienią 2018 r. Łącznie powstanie niemal 3,2 kilometra drogi, w tym około 1,4 kilometra będzie liczył sam tunel pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin.

Elementami układu drogowego będą również drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie na wyspie Uznam. W ramach inwestycji przewidziana jest również przebudowa istniejących przyległych ulic.

Inwestorem budowy stałego połączenia jest miasto Świnoujście. 85 proc. inwestycji pokryją fundusze unijne, reszta to środki z budżetu miasta. Koszt inwestycji to blisko 912,5 mln zł brutto.

Świnoujście zdetronizuje Gdańsk. Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce jest gdański tunel pod Martwą Wisłą - ma 1377 m. Tunel w Świnoujściu po wybudowaniu będzie najdłuższą przeprawą podwodną o długości 1440 m.

Inwestorem projektu jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO / Lafrenz.

Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677 722,67 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się w ostatnim kwartale 2022 roku. Wykonawcą jest konsorcjum PORR / Gülermak.

Budowa stałego połączenia ma zakończyć się jesienią 2022 r.

Elżbieta Bielecka (PAP); rel (UM Świnoujście); PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Ron Van Maanen; PORR

Da Chang - plan ogólny
Załadunek jednego z elementów maszyny TBM dla Świnoujścia

 

Da Chang - plan ogólnyZaładunek jednego z elementów maszyny TBM dla Świnoujścia
-3 Imie dla maszyny
Covid-19
18 sierpień 2020 : 13:15 Chlopek roztropek | Zgłoś
+4 imię?
Proponuję imię: Jarosław
18 sierpień 2020 : 20:59 Gienekkk | Zgłoś
0 Nasz drogi kanał.
Niech każdy sobie porówna :
-Tunel pod Świną, długość 1,4 km, koszt budowy, ok. 912 mln złotych. Inwestor, Miasto Świnoujście.
-Przekop Mierzei Wiślanej, kanał o długości 1,3 km, koszt budowy prawie 2 mld złotych. Inwestor, Państwo PiS.
Co wymaga większych nakładów, budowa tunelu, czy budowa kanału ? Jest to pytanie czysto retoryczne.
Przekop Mierzei Wiślanej, to kolejny przekręt i przykład kolejnego nieudacznicta, tak jak choćby z budową promów, czy rzetelnie prowadzona inwestycja ?! Należy mieć tu duże watpliwości.
19 sierpień 2020 : 09:48 Jato | Zgłoś
+1 Ciekawe
Polska inwestycja a transport z chin przez chińska firmę....rozumiem że polski Komag był za słaby a sprostać budowie kreta..a polski chipolbrok za drogi żeby przywieść to z chin....
19 sierpień 2020 : 12:40 Hh | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter