Inne

W auli Biblioteki Głównej Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, z udziałem przedstawicieli sił zbrojnych, administracji morskich, uczelni i instytucji ściśle współpracujących na rzecz gospodarki morskiej, odbyły się uroczystości upamiętniające 100-lecie Polskiej Służby Hydrograficznej.

19 lutego mija 100 lat od utworzenia Urzędu Hydrograficznego, pierwszej instytucji tego rodzaju w historii Polski (w 1921 roku Urząd przemianowano na Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej), na której czele stał kapitan marynarki Józef Unrug. Tę datę do dziś uznaje się za dzień narodzin oraz Święto Hydrografii w Polsce. 

Na przestrzeni lat pokolenia hydrografów, geodetów, kartografów i meteorologów, trwały na posterunku bezpieczeństwa żeglugi na polskich akwenach morskich. To dzięki ich, ale i naszej pracy i służbie, na stoły nawigacyjne okrętów, statków, kutrów rybackich i jachtów trafiają mapy i inne publikacje nautyczne, dzięki którym nawigacja na naszych wodach jest bezpieczna – mówił podczas uroczystości kmdr Dariusz Kolator, szef Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej.

Działalność Biura Hydrograficznego opiera się na bezpieczeństwie żeglugi i dbałości o morskie środowisko. Wyznacza i oznakowuje tory wodne i akweny portowe, prowadzi niezbędne pomiary i prace hydrograficzne, a także wydaje mapy i pomoce nawigacyjne. Pierwszą mapę dla powszechnego użytku opublikowano w 1927 roku. Była to mapa Zatoki Gdańskiej oparta w całości o dane uzyskane z własnych pomiarów, prowadzonych od 1924 roku.

Kiedyś wymagało to mozolnej pracy ręcznej, w tej chwili posiadamy na wyposażeniu w pełni cyfrowe systemy, które pozwalają na szybką obróbkę danych pomiarowych – mówił kmdr Dariusz Kolator.

W 2000 roku Polska Służba Hydrograficzna, jako pierwsza w Europie i jedna z pierwszych na świecie, została wyposażona w elektroniczne mapy nawigacyjne, ale tak jak mapy papierowe, wymagają one ciągłej korekty, którą na co dzień wykonują pracownicy Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej. 

Ponadto, jak mówił szef Biura Hydrograficznego MW, istnieje światowy serwis ostrzeżeń nawigacyjnych, w którym Biuro Hydrograficzne jest elementem odpowiedzialnym za nasze akweny morskie.

Jako krajowy koordynator ostrzeżeń nawigacyjnych Biuro Hydrograficzne prowadzi serwis całodobowy przekazujący aktualną informację dla wszystkich użytkowników morza. Rokrocznie jest to ponad 300 ostrzeżeń przekazywanych na statki.

Poza zabezpieczeniem nawigacyjnym statków i okrętów, Biuro jest także gestorem dla okrętów Marynarki Wojennej, czyli zapewnia sprzęt nawigacyjny i hydrograficzny, od kompasu magnetycznego, poprzez żyrokompasy, echosondy wielowiązkowe, zintegrowane mostki nawigacyjne, radary nawigacyjne, pojazdy autonomiczne, aż do okrętów hydrograficznych i symulatorów. 

Nowe jednostki

W 1959 roku, wobec stałego zwiększania się zakresu obowiązków w dziedzinie pozyskiwania i aktualizacji informacji hydrograficznej i nawigacyjnej, utworzono oddzielną jednostkę przeznaczoną m.in. do wykonywania prac hydrograficznych na potrzeby bezpieczeństwa żeglugi. Był to Oddział Zabezpieczenia Hydrograficznego MW (w 1987 roku przemianowany na Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego Marynarki Wojennej, obecnie znajdującego się w strukturze 3. Flotylli Okrętów).

W składzie Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego MW znajdują się dziś okręty hydrograficzne ORP Arctowski i ORP Heweliusz, zbudowane w latach 80. w Stoczni Północnej w Gdańsku (obecnie Stocznia Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding).

Teraz, aby jeszcze dokładniej rozpoznać obszary nie do końca rozpoznane, Polska Służba Hydrograficzna MW chciałaby wprowadzić do służby nowe jednostki. 

Mam nadzieję, że w 2025-2027 wprowadzimy do służby dwa nowe okręty hydrograficzne na miarę XXI wieku. W tej chwili trwa proces uzgadniania pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia, a potencjalnymi wykonawcami tej konkretnej jednostki. Rozważamy jednostkę jednokadłubową, katamaran lub trimaran – mówił szef Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej.

Agnieszka Latarska, rel (Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej)

Fot.: Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej

Komentarze   

0 Paratus
Poważnie "Rozważamy jednostkę jednokadłubową, katamaran (dwa kadłuby) lub trimaran (trzy kadłuby)" czyli chodzi o jeden okręt jednokadłubowy i jeden wielokadłubowy czy nie wiadomo o co?
20 luty 2020 : 14:53 Semper Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1