Inne

Spółka Lotos Kolej podpisała umowę na leasing sześciu nowoczesnych lokomotyw elektrycznych Dragon 2, produkcji firmy Newag - poinformowała w piątkowym komunikacie Grupa Lotos. Dodano, że kolejowa spółka od marca eksploatuje trzy takie lokomotywy.

Spółka poinformowała, że zgodnie z umową, Newag jeszcze w 2019 r. dostarczy dwie lokomotywy elektryczne Dragon 2, a kolejne cztery elektrowozy - według przyjętego harmonogramu - zostaną włączone do eksploatacji Lotos Kolej w 2020 r. W komunikacie dodano, że kolejowa spółka Lotosu posiada już w swojej flocie trzy lokomotywy Dragon 2, które eksploatuje od marca br.

Cytowany w komunikacie prezes Zarządu Lotos Kolej Anatol Kupryciuk zaznaczył, że kierowana przez niego spółka jest na etapie unowocześniania parku lokomotyw - wymiany najstarszych pojazdów na nowoczesny tabor. "Dragon 2 jest lokomotywą o parametrach umożliwiających nam obsługę ciężkich pociągów. Charakteryzuje się dobrym współczynnikiem niezawodności i jest łatwa w obsłudze oraz eksploatacji. Dzięki nowym Dragonom 2, oferta dla naszych klientów, zwłaszcza przy obsłudze ciężkich pociągów towarowych, będzie lepsza i bardziej konkurencyjna" – dodał Kupryciuk.

Wartość umowy leasingu wynosi 88 mln zł, na co składa się łączna cena sprzedaży oraz szacunkowe wynagrodzenie za wykonane usługi serwisowe rozliczane proporcjonalnie do ich świadczenia. Dodano, że transakcję sfinansowała firma Millenium Leasing.

"Powiększenie taboru Lotos Kolej to nie tylko wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów spółek naszej grupy kapitałowej, ale również wzmocnienie oferty kierowanej do rynku. Niedawno otwarto Ośrodek Szkolenia Maszynistów wyposażony w nowatorski symulator lokomotywy Dragon 2, a teraz pozyskano kolejnych sześć nowych lokomotyw elektrycznych właśnie tego typu. Lotos Kolej bardzo dobrze zamyka 2019 r. Widać, że stawia na rozwój i nowoczesność. To bardzo ważna spółka z perspektywy łańcucha logistycznego Grupy Lotos – podkreślił cytowany w komunikacie p.o. prezesa Grupy Lotos Jarosław Wittstock.

W komunikacie przypomniano, że od 9 grudnia br. Lotos Kolej prowadzi szkolenia na nowoczesnym symulatorze kolejowym lokomotywy Dragon 2. Dodano, że "dzięki umowie pomiędzy Lotos Kolej, a spółką Newag, przeszkoleni w Ośrodku Szkolenia Maszynistów Lotos Kolej maszyniści będą mieli okazję wyjechać na tory w jednych z najnowocześniejszych lokomotyw w kraju".

Jak poinformował cytowany w komunikacie wiceprezes Lotos Kolej Jaromir Falandysz, w 2019 r. tej spółce udało się pozyskać 12 nowoczesnych lokomotyw polskiej produkcji. "Siedem zaczyna pracę jeszcze w tym roku, a kolejne w najbliższych miesiącach. Nie zwalniamy tempa, to dopiero początek unowocześniania parku lokomotyw i dalszych inwestycji w rozwój spółki. Dzisiejsza umowa przewiduje, że docelowym właścicielem Dragonów 2 będzie nasza spółka. Nowe lokomotywy przyczyniają się do wzrostu potencjału spółki, mocy przewozowych, a także polepszenia komfortu pracy maszynistów" – dodał Falandysz.

W komunikacie zaznaczono, że E6ACTab Dragon 2 to pierwsza w Europie sześcioosiowa lokomotywa elektryczna, w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014) oraz wyposażona w Europejski System Sterowania Ruchem Kolejowym - ETCS (ang. European Train Control System - PAP) poziomu 3. "Wyprodukowany przez Newag pojazd wykorzystuje najnowocześniejsze, niezawodne technologie oraz zapewnia wysoki komfort pracy maszynisty. Głównym atutem lokomotywy jest wysoka siła pociągowa, która w połączeniu z dużą masą, efektywnym systemem antypoślizgowym oraz napędem na każdą oś umożliwia prowadzenie ciężkich składów towarowych. W E6ACTab Dragon 2 zabudowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu, zapewniające bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie o połowę strat energii oraz zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60 proc." - podano.

Lotos Kolej to drugi największy przewoźnik kolejowy w Polsce pod względem pracy przewozowej i lider na rynku pod względem przewozów towarów niebezpiecznych. Aktualnie mająca siedzibę w Gdańsku spółka eksploatuje około 130 lokomotyw i ponad 4 tys. wagonów, świadcząc usługi dla spółek Grupy Lotos i dla klientów zewnętrznych. Spółka oferuje również usługi obsługi bocznicy kolejowej, wynajmu i serwisu technicznego taboru kolejowego oraz czyszczenia cystern kolejowych. Od 2015 r. z oferty przewozowej Lotos Kolej mogą skorzystać również klienci, których siedziby znajdują się na terenie Republiki Federalnej Niemiec. Spółka stara się też o pozyskanie licencji na przewozy w Republice Czeskiej.

autor: Radosław Jankiewicz

1 1 1 1

Źródło: