Inne

W niedzielę, 15 września rozpoczną się ósme bałtyckie regaty samotnych żeglarzy, Wielka Żeglarska Bitwa o Gotland – Konsal Challenge 2019. 500 mil non stop, brak pomocy z zewnątrz oraz wymagający, jesienny Bałtyk sprawiają, że to niezmiennie jedne z najtrudniejszych regat na naszym akwenie.

Trasa regat jest zawsze taka sama – start z Górek Zachodnich, prawą burtą dookoła Gotlandii i z powrotem. Zasady proste – trasę trzeba pokonać sterując solo, bez zawijania do portów i z zachowaniem przepisów oraz dobrych praktyk regatowych. Żeglarze startują w dwóch klasach – ORC oraz Open, a bazą regat jest Marina Przełom w Górkach Zachodnich.

W tym roku lista startowa obejmuje 22 nazwiska i jachty. Wśród nich weterani, tacy jak np. Jacek Zieliński (7-my start), czy Ryszard Drzymalski (6-ty start) oraz wielu innych z pulą 5-ciu startów na koncie, ale także trzej debiutanci (Claus Pedersen, Marek Cyms i Rafał Moszczyński). Na starcie stawi się także rekordowa w historii Bitwy liczba żeglarek. W tej edycji wystartują trzy panie, choć żadna z nich po raz pierwszy. Po raz drugi w Bitwie weźmie udział Joanna Pajkowska, która niedawno z sukcesem zakończyła swój rejs dookoła świata (samotnie, bez zawijania do portów, trasą południową wokół wielkich przylądków). Kolejne panie to weteranka Aleksandra B. Emche (5 startów) oraz Honorata Wąsowicz, która ze względu na awarię autopilota w zeszłym roku regat nie ukończyła i będzie to jej druga próba. Joanna Pajkowska popłynie na jachcie typu Caravela 950, a co ciekawe, na bliźniaczej jednostce zobaczymy Rafała Moszczyńskiego, który z kolei właśnie przygotowuje się do swojej pętli solo dookoła świata. To zapowiada ciekawą rywalizację, spore emocje i pozwoli przyjrzeć się temu żeglarzowi przed jego wielką próbą.

Podczas kilku ostatnich edycji Bitwy mieliśmy okazję śledzić rywalizację jednostek klasy Mini 6.50. W tym roku na starcie zobaczymy jeden jacht tej klasy, za sterami którego usiądzie uczestnik z Danii, Claus Pedersen.

Bitwa o Gotland zwyczajowo przyciąga też żeglarzy, którzy zamierzają wystartować w regatach OSTAR, jako że jej ukończenie daje kwalifikację do tego prestiżowego, transatlantyckiego wyścigu. Swój udział w OSTAR 2020 zapowiedział już oficjalnie Jacek Chabowski, którego zobaczymy na trasie Bitwy. W kuluarach mówi się także o dwóch, a nawet trzech innych nazwiskach, ale nie są to na dzień dzisiejszy dane potwierdzone.

Podczas ostatnich siedmiu edycji Wielkiej Żeglarskiej Bitwy o Gotland jesienny Bałtyk pokazał wszystkie możliwe oblicza. Od wielogodzinnych flaut, jak na zeszłorocznym starcie, po silny sztorm roku 2017, kiedy regaty ukończył jeden jacht, a reszta floty musiała schronić się w portach Gotlandii i w Kłajpedzie. Normą są też awarie, usterki i niespodziewane zdarzenia, które podgrzewają serca kibiców na lądzie, a zawodnikom dostarczają trudności, ale i niezapomnianych przeżyć. Co przyniesie Bitwa w tym roku? Tego nie wiemy, ale zawsze jest ciekawie i emocjonująco.

Jedno natomiast jest pewne – rozgrywki jak zawsze będą przygotowane i przeprowadzone z ogromną troską i zaangażowaniem. Jak podkreśla dyrektor regat, Krystian Szypka: - Bitwa to nie tylko wielki sprawdzian żeglarski, ale także organizacyjny. Tutaj wyzwania zaczynają się o wiele wcześniej niż na linii startu – praktycznie w pierwszym dniu po zakończeniu danej edycji, rozpoczynamy przygotowania do kolejnej Wielkiej Żeglarskiej Bitwy o Gotland. Od początku Bitwa to regaty na bardzo wysokim poziomie organizacyjnym i nierzadko gospodarze innych regat morskich implementują nasze rozwiązania, co bardzo nas cieszy. Dbałość o bezpieczeństwo, wysoka jakość organizacyjna i wspaniała atmosfera – to nasza wizytówka i zarazem magnes przyciągający zarówno zawodników, jak i kibiców. Jesteśmy z tego dumni i to nas napędza do wysiłku.

Zmagania samotnych żeglarzy można będzie śledzić online za pomocą trackingu Yellow Brick.

Honorata Wąsowicz

Komentarze   

0 Co oznacza "Non stop"?
Jak w temacie. Chciałabym wyjaśnić wszelkie wątpliwości, żeby potem znowu nie było....
14 wrzesień 2019 : 07:21 Joasia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 SY MANTRA ASIA
Cytuję Joasia:
Jak w temacie. Chciałabym wyjaśnić wszelkie wątpliwości, żeby potem znowu nie było....


Port Eli? Dasz radę! Tylko najpierw przeczytaj akapity pisane drobnym drukiem...

P.S. I nie zabieraj po drodze przygodnych osób. Tak, tak, wiem, że to nie Ty, ale zawsze lepiej postawić sprawę jasno.
14 wrzesień 2019 : 12:48 Ela Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 SY MANTRA ANIA
Cytuję Ela:
Cytuję Joasia:
Jak w temacie. Chciałabym wyjaśnić wszelkie wątpliwości, żeby potem znowu nie było....


Port Eli? Dasz radę! Tylko najpierw przeczytaj akapity pisane drobnym drukiem...

P.S. I nie zabieraj po drodze przygodnych osób. Tak, tak, wiem, że to nie Ty, ale zawsze lepiej postawić sprawę jasno.


Ela, ach Ela, straciłasz przyjaciela. Musisz się wreszcie nauczyć, że [...]
14 wrzesień 2019 : 13:46 MartaSO Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 STOP!
Dziewczyny, dajcie sobie na luz, OK?
14 wrzesień 2019 : 13:47 AndrzejA Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 UPDATE
Szkoda ze ni nie piszecie o wypadku zeglarza na Konsal 2. Na szczescie juz jest bezpieczny ze zlamana reka, zas jacht dryfuje do Rosjan.
16 wrzesień 2019 : 12:30 Zenon Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 SAR
Dyrektor i organizator Bitwy o Gotland Krystian Szypka. – "Znaliśmy prognozy, znali je również zawodnicy. Mieliśmy wszyscy świadomość nadciągającego sztormu."
"Każdy musiał sam ocenić swoje siły, możliwości własnego organizmu oraz jachtu. Tylko przez doświadczenie i przez podejmowanie decyzji w ekstremalnych sytuacjach stajemy się lepszymi żeglarzami. "

Widać po słowach pana Krystiana Szypka, że pokory żadnej a nie zapomniał Pan o ratownikach SAR (BRYZA - uszkodzenia kadłuba, SZTORM-2, 2 poderwane helikoptery -jeden ma uszkodzony silnik) oni ryzykowali własne życie przez takie decyzje ! Brawa dla ratowników SAR! Pamiętajcie, że przez takie decyzję narażacie życie innych ludzi!

Kolejne takie regaty w końcu skończą się tragicznie! opamiętajcie się!
17 wrzesień 2019 : 12:15 Zeglarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1