Inne

El-Mundo (po polsku: "Świat"), druga co do wielkości gazeta codzienna wychodząca w Hiszpanii opublikowała w ub. czwartek, 31 stycznia br. dodatek specjalny "Polonia". Sporo uwagi poświęciła dwóm firmom z Gdańska - koncernowi stoczniowemu Remontowa Holding, a także terminalowi kontenerowemu DCT.

Wychodzący w Madrycie dziennik regularnie publikuje raporty specjalne, poświęcone wybranemu krajowi. Na przestrzeni ostatnich miesięcy ukazały się raporty prezentujące hiszpańskim czytelnikom kraje takie jak m.in. Kuwejt, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Panama, czy Jordania. Wysłannicy gazety rozmawiają z politykami, przedstawicielami ważnych instytucji oraz najbardziej znaczących firm działających w danym regionie prezentowanego kraju.

W Polsce rozmawiali m.in. z ministrem spraw zagranicznych Jackiem Czaputowiczem, który powołując się na wykazywane w sondażach 87 proc. poparcie naszego społeczeństwa dla integracji europejskiej przekonywał, że Polacy chcą silniejszej i skuteczniejszej Unii Europejskiej z większym budżetem.

Podkreślił też, że biorąc pod uwagę popyt na pracowników, to właśnie Polska była krajem UE, który przyznał w 2017 r. więcej zezwoleń na pobyt (680 tys. - wg Eurostatu), przy czym Ukraińcy stanowią 85 proc. beneficjentów polskich zezwoleń.

"Mamy w Polsce ponad milion Ukraińców" - mówił cytowany w raporcie Czaputowicz dodając, że w tym samym 2017 r. prawie 13 tys. zezwoleń na pracę zostało przyznanych także obywatelom Nepalu, Indii i Bangladeszu. Na forum gospodarczym w 2016 r. ówczesny minister gospodarki, a dziś premier kraju, Mateusz Morawiecki uznał, iż polski rynek pracy potrzebuje obecnie imigrantów, aby utrzymać konkurencyjność.

Jeśli zaś chodzi o gospodarkę, Czaputowicz przypomniał, że w roku 2018 Polska rosła w tempie 5 proc., czyli najszybciej od 2011 r., a stopa bezrobocia wynosi poniżej 3,5 proc.

"Jesteśmy silną, szóstą największą gospodarką w UE i przyczyniamy się do wzmocnienia Unii Europejskiej " - mówi polski polityk dodając: "Nasza gospodarka rozwija się także dzięki kontaktom z Hiszpanią. W Polsce jest 600 firm z kapitałem hiszpańskim, a Hiszpania jest piątym, co do wielkości inwestorem w naszym kraju i naszym dziesiątym partnerem handlowym".

Wysłannicy madryckiej gazety odwiedzili też Gdańsk, a w nim najważniejsze - ich zdaniem - firmy regionu. Jak napisali: "Strajki gdańskich stoczniowców zakończyły komunizm w Polsce torując drogę do upadku muru berlińskiego w 1989 roku. (...) Gdańsk jest szóstym, co do wielkości miastem w Polsce i największym portem w tym kraju. W latach 1975-1998 był stolicą województwa gdańskiego, a od 1998 r. jest stolicą województwa pomorskiego.

W mieście działała Stocznia Gdańska im. Lenina, kolebka Solidarności, którą dziś próbuje rewitalizować polski rząd. Jednak - jak pisze El-Mundo w artykule pt.: "Remontova: Gdansk y Polonia en el mapa mundial de la industria naval" (Remontowa: Gdańsk i Polska na światowej mapie przemysłu morskiego), to składająca się z dwóch stoczni ponad 20 spółek "grupa Remontowa Holding jest dziś najlepszym przykładem zakończonych sukcesem przekształceń przemysłowych w regionie, stając się z przedsiębiorstwa państwowego wiodącą na świecie firmą w projektowaniu, budowie, remontach, przebudowach i wyposażeniu statków, okrętów i platform wiertniczych oraz innych dużych konstrukcji morskich dla armatorów na całym świecie".

Jak piszą: "Dzisiaj Remontowa Holding, jest drugą, co do wielkości grupą stoczni w Europie, zatrudniając 4 tysiące stałych pracowników, a także kolejne 4 tysiące podwykonawców w okresach szczytowego zapotrzebowania, co czyni ją największym pracodawcą w północnej Polsce." Zwracają też uwagę, że jedna ze stoczni grupy buduje obecnie kilkanaście jednostek pływających, w tym statki i okręty.

Gazeta rozmawia z Piotrem Soyką, założycielem, współakcjonariuszem i prezesem grupy Remontowa Holding. Jak mówi, cytowany przez El-Mundo: "Sukces Remontowej polega na naszym asortymencie produktów i usług, oferującym kompleksowe rozwiązania dla armatorów, wykorzystując w pełni potencjał i możliwości stworzone przez działanie w stabilnej grupie kapitałowej".

I dalej: "Dzięki wieloletniej determinacji, nieustannej transformacji firmy, a przede wszystkim wyznaczaniu nowych i coraz bardziej ambitnych celów, stworzyliśmy nową jakość w polskim i europejskim przemyśle: największej grupie stoczniowej w Polsce, będącej także liderem branży w Europie. Dzięki naszym wspólnym wysiłkom zbudowaliśmy markę, która jest synonimem sukcesu". Gazeta podkreśla też słowa Piotra Soyki o położeniu geograficznym grupy, które jest "jednym z naszych najlepszych aktywów; obok Niemiec (kraju armatorów) i w pobliżu krajów skandynawskich".

Obok największej polskiej grupy stoczniowej, El-Mundo pisze także o DCT Gdańsk w artykule pt.: "DCT: el trampolín del comercio marítimo Polaco" (DCT: trampolina polskiego handlu morskiego) jako "największym i najszybciej rozwijającym się terminalu kontenerowym w Polsce, od momentu jego otwarcia w 2007 roku. To także jedyny terminal głębokowodny w regionie Morza Bałtyckiego, który przyjmuje statki oceaniczne z Dalekiego Wschodu."

Gazeta cytuje słowa Adama Żołnowskiego, wiceprezesa DCT, który mówi, że w 2017 r. DCT zanotował wzrost na poziomie ponad 20 proc., przeładowując prawie 1,6 mln TEU.

"W 2018 r. roku przeszliśmy do prawie 1,9 mln TEU! Jesteśmy szóstym terminalem w Europie i numerem osiemdziesiąt osiem na świecie. W 2016 roku zrealizowaliśmy inwestycję, która podwoiła nasze moce produkcyjne, a obecnie w imporcie-eksporcie mamy około 63 proc. udziału w rynku w Polsce" - mówi Żołnowski, dodając, że "DCT planuje trzeci terminal, który zwiększy naszą pojemność o dodatkowe 1,5 mln TEU."

Mimo swojego optymizmu nie zapomina także o wyzwaniach. Jednym z nich, przed którym stoi tak DCT jak i cały kraj jest dostępność pracowników w przyszłości. "Musimy dostosować się do nowej sytuacji pracy w Polsce, gdzie trudniej znaleźć siłę roboczą. Jak zatrzymać dobrych pracowników, jak dostosować procesy uczenia się i jak to wszystko wpłynie na budżety firm?" - zastanawia się wiceprezes DCT Gdańsk.

GL, ilustr.: El-Mundo/PBS

Nz.: poniżej - strony raportu w El-Mundo prezentujące rozmowę z przedstawicielem polskiego rządu, oraz największe firmy gospodarki morskiej na Wybrzeżu.

Komentarze   

+8 Nepal, Indie i Bangla
To już wiemy kto będzie zlomowal statki w tej "zielonej stoczni" co ja mają otworzyć w Szczecinie.
05 luty 2019 : 08:29 Maxi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Dobre :-)
A podobno w Polsce nie ma uchodźców... Ciekawe, czy Makrela i Makaron czytają hiszpańskie gazety. Chyba powinni.
05 luty 2019 : 08:52 Słonio Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Co tu komentować
Trzeba pogratulować Remontowej i DCT dobrej prasy, chociaż, hiszpańska gazeta Ameryki raczej nie odkryła. Z drugiej strony dobrze, że chociaż dziennik z Madrytu wie, która stocznia w Polsce jest największa, bo z tą wiedzą w polskich mediach, to jest różnie, niestety.
05 luty 2019 : 11:55 Maxim Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1