Inne

Budowa wielkich suwnic nabrzeżowych do przeładunku koncentratów rud metali pierwotnie zlecona przez hiszpańską firmę Vistalowi, została wznowiona i będzie dokończona przez firmę z Konina. Pierwsza z dwóch suwnic jest niemal gotowa do załadunku na specjalistyczny statek, który dostarczy ją do portu w Alierii.   

Po ujawnieniu problemów finansowych w grupie Vistal Gdynia, prace przy budowie suwnic wstrzymano, a z placu montażu w porcie Gdynia przy nab. Węgierskim wycofano wielkie żurawie samobieżne. Przez kilka miesięcy nic się nie działo, jeżeli chodzi o montaż suwnic. W lecie ich montaż wznowiono, powróciły przy tym wysokie żurawie samojezdne niezbędne do prac przy wysokich na niemal 60 m suwnicach nabrzeżowych. 

W chwili przerwania prac jedna z suwnic miała gotową niemal całą konstrukcję wsporników pionowych i nie miała jeszcze zamontowanej głównej belki / wysięgnika przeładunkowego (patrz - materiał video poniżej). Druga była jeszcze mniej zaawansowana w budowie. 

Dobiega końca wyposażanie pierwszej z dwóch suwnic, na której, po wznowieniu prac zamontowano m.in. belkę główną z maszynownią i wysięgnikiem i przygotowywanie jej do ekspedycji drogą morską.

Zlecenie na dokończenie budowy suwnic zdobyła od ich hiszpańskiego projektanta i głównego kontraktującego spółka Fugo Sp. z o.o. z Konina, należąca do grupy Famur Famak. Wśród firm wykonujących prace wyposażeniowe na suwnicach jest m.in. GS-Hydro (instalacja systemów smarowania i ograniczenia zapylenia) i J.T.C. SA z Będzina (wyposażenie i instalacje elektryczne). 

Przypomnijmy, że w lipcu 2016 roku Grupa Vistal, polski, prywatny producent wielkogabarytowych, specjalistycznych konstrukcji stalowych, realizujący kontrakty dla klientów w kraju i na rynkach zagranicznych, pozyskała kolejny kontrakt, w segmencie marine & offshore, tym razem - na wykonanie i montaż dwóch chwytakowych rozładunkowych dźwigów portowych (typu grab unloader). 

Umowa obejmowała produkcję dźwigów portowych, kompletny montaż, testy ruchowe oraz dostawę do Algierii o łącznej wartości kontraktowej 50,9 mln zł.

Grupa Vistal, w ramach kontraktu dla hiszpańskiego kontrahenta, zbudować miała dwa dźwigi o masie ponad 1400 ton każdy i udźwigu 52 tony. Zakończeniem prac miała być dostawa i instalacja dźwigów na docelowym torowisku w porcie Djen Djen w Algierii, za pomocą dźwigów okrętowych.

Vistal nie ujawnił wtedy nazwy kontrahenta, na zlecenie którego zbuduje dwa portowe dźwigi STS (ship to shore). Jednak, ustalił i ujawnił go wtedy Portal Morski - chodzi o hiszpańską grupę DF - Duro Felguera.

Pod koniec kwietnia 2016 r. DF ujawniła, że jej oddział Mining & Handling zdobył zamówienie, o wartości 109 mln USD, z Algierii. Wedle ówczesnych relacji dotyczyć miało ono dostawy i instalacji wyposażenia do przeładunku i transportu ładunków masowych w nowym kompleksie stalowniczym w Bellara (w północno-wschodniej części Algierii) na zamówienie Algerie Qatar Steel (AQS) - lidera konsorcjum budującego kompleks stalowniczy. Udziałowcami AQS są: firma Sider oraz Qatar International - joint venture Qatar Steel i Qatar Mining.

Projekt kompleksu zakłada docelowo produkcję do dwóch milionów ton wyrobów stalowych rocznie.

Duro Felguera (DF) miała dostarczyć zakontraktowane urządzenia i systemy pod klucz, oczywiście włącznie z rozruchem na miejscu.

Szacowany budżet na dostawy z DF to 109,4 mln USD. Składać się mają one z dwóch części. Jednej obejmującej wyposażenie terminalu w porcie Djen Djen, zdolnego do przyjmowania w ciągu roku ok. 3,5 mln ton granulowanego koncentratu rudy żelaza (iron ore pellets) i drugiej, czyli składowiska koncentratu rudy żelaza wraz z wyposażeniem przy instalacjach bezpośredniej redukcji rudy żelaza (direct reduction plant - DRI) w nowym kompleksie stalowniczym Bellara.

Na wyposażenie z DF składać się mają suwnice do rozładunku statków (dźwigi STS lub inaczej - grab unloaders), które miały być dostarczone przez Vistal (o wartości ok. 12,8 mln USD, co stanowi w przybliżeniu 11 % wartości kontraktu DF), a także przenośniki taśmowe, zwałowarko-ładowarki, stacje załadunku i rozładunku pociągów i urządzenia pomocnicze do obsługi wspomnianych urządzeń i systemów funkcjonalnych.

rel (Vistal, DF, GS-Hydro), PBS

1 1 1 1