Inne

Via Carpatia to niezmiernie ważne przedsięwzięcie z punktu widzenia interesów gospodarczych naszego kraju – powiedział w poniedziałek w Nisku (Podkarpackie) minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister w poniedziałek wziął udział w uroczystości podpisania umów na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S19 Lasy Janowskie – Nisko. Trasa ta będzie częścią Via Carpatia.

Adamczyk podkreślił, że szlak ten jest ważny również dla regionów wschodnich, przez które będzie przebiegał.  

„Via Carpatia to także wyczekiwany projekt przez Litwę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię, a także zachodnie Bałkany, bo przecież one też aspirują poprzez odnogi komunikacyjne do włączenia się do tego szlaku. Dziś Via Carpatia to jest przedsięwzięcie, które jest budowane, jest realizowane” – zaznaczył.

Minister przypomniał, że kilka dni temu projekt budowy Via Carpatia po raz pierwszy pojawił się w oficjalnych dokumentach Unii Europejskiej, jako „korytarz Via Carpatia”. „To sukces polskiego rządu. A nasi poprzednicy mówili, że to jest niemożliwe, to się nie uda, nie ma sensu o tym rozmawiać, bo to jest niemożliwe. Dzisiaj staje się to rzeczywistością” – dodał.

Odcinek S19 Lasy Janowskie – Nisko, na budowę którego podpisano w poniedziałek umowy został podzielony na trzy odcinki. Odcinek Lasy Janowskie-Zdziary kosztował będzie ponad 236,3 mln zł. W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. Odcinek ten będzie miał ok. 9,3 km długości. Natomiast odcinek Zdziary-Rudnik nad Sanem o długości ok. 9 km wybuduje firma Mosty-Łódź, wartość umowy to prawie 287 mln zł. Trzeci odcinek S19 Rudnik nad Sanem-Nisko Południe o długości ok. 6 km kosztować ma ponad 196 mln zł i wybuduje go firma Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.

- Via Carpatia to droga życia dla Polski Wschodniej. Dlatego cieszy fakt, że dzisiaj podpisujemy kolejne umowy na jej realizację. Trzy umowy na prawie 25-kilometrowy odcinek S19 Lasy Janowskie – Nisko Południe to kolejny krok przybliżający nas do powstania tej ważnej arterii. Nowa droga usprawni podróż na osi północ – południe, a cały region otworzy na nowe możliwości rozwoju – powiedział Adamczyk.

Umowy w trybie projektuj i buduj oznaczają, że wykonawcy w pierwszej kolejności przystąpią do opracowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po uzyskaniu ZRID rozpoczną się prace w terenie. Wszystkie odcinki będą realizowane w czasie 34 miesięcy od podpisania umowy (nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca) i objęte zostaną 10-letnią gwarancją. S19 Lasy Janowskie – Nisko Południe powstanie jako dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu. W ramach inwestycji powstaną węzły Zdziary, Zapacz (na przecięciu z planowaną trasą S74), Rudnik nad Sanem (na przecięciu z DK77 oraz obwodnicą Stalowej Woli i Niska), Nisko Południe.

Via Carpatia na Podkarpaciu będzie mieć długość 169 km. Cały jej przebieg ma zapewnione finansowanie. Obecnie w regionie użytkowane jest 30 km tej drogi, dla 24 km zostały zawarte umowy na projekt i budowę, 30 km znajduje się w przetargu w trybie projektuj i buduj, a dla 85 km opracowywana jest Koncepcja Programowa.

Kierowcy skorzystają z nowej trasy w 2021 r.

Poniżej: Realizacja odcinka S19. Ilustr. GDDKiA

1 1

Źródło: