Inne

Stocznia VARD zaprojektuje i zbuduje ekspedycyjny statek naukowo-badawczy (Research Expedition Vessel) na zlecenie Kjella Inge Rokke, jednego z najbogatszych obywateli Norwegii.

Kjell Inge Rokke, którego majątek oszacowano na kwotę 17,2 miliarda koron, jest prezesem firmy działającej w sektorach offshore i rybołówstwa Aker ASA.

Kontrakt obejmuje budowę kadłuba w stoczni Vard Tulcea w Rumunii, który następnie zostanie odholowany do stoczni Vard Battvaag w Norwegii, gdzie będzie doposażany. Na koniec statek powróci do Rumunii na finalizację budowy.

Wysoce innowacyjny statek zostanie dostosowany do działalności badawczej i ekspedycyjnej na całym świecie, której celem jest rozwój wiedzy i rozwiązań dla czystszego środowiska morskiego. Zostanie wyposażony w najnowszą technologię, m.in. sprzęt do monitorowania i badania obszarów morskich, dna morskiego, ryb i innych oceanicznych zwierząt, co uczyni go jednym z najbardziej zaawansowanych statków ekspedycyjnych na świecie.

Jednostką zarządzać będzie światowa Fundacja na rzecz Przyrody - WWF Norway. Organizację zaproszono już do udziału w dalszym rozwoju projektu.

Efektywność środowiskowa była kluczowa już w początkowej fazie opracowania projektu. Statek ma być eksploatowany w najbardziej wymagających rejonach środowiska morskiego, od arktycznego do tropikalnego.

Ze smukłym kadłubem, szczególnie w części dziobowej, w połączeniu z przecinającą falę gruszką dziobową, śrubami napędowymi o dużej średnicy i dwiema parami stabilizatorów płetwowych będzie to najbardziej oszczędny, nieemitujący hałasu przyjazny dla środowiska statek.

Do kluczowych cech statku należeć będą także system odzyskiwania energii w sterze, średnioobrotowe silniki wysokoprężne, napęd spalinowo-elektryczny bez przekładni mechanicznej wraz z baterią akumulatorów (napęd hybrydowy) i system oczyszczania spalin.

Na statku wykorzystany będzie także opracowany przez VARD system SeaQ Green Pilot - oparty na danych okrętowy system zarządzania energią i monitorowania parametrów eksploatacyjnych. Korzystając z dostarczanych z urządzeń i systemów okrętowych danych i pomiarów w czasie rzeczywistym, z modeli matematycznych i analizy parametrów eksploatacyjnych i środowiskowych statku, system ekspertowy będzie przedstawiał operatorowi systemu (np. mechanikowi wachtowemu czy nawigatorowi) aktualne informacje i zalecenia dotyczące zużycia paliwa i osiągów eksploatacyjnych statku. To wspomoże załogę w redukowaniu śladu CO2 statku. System SeaQ Green Pilot został opracowany przez Vard Electro w Norwegii.

Statek o długość 182 metrów będzie najdłuższym, jaki kiedykolwiek zaprojektowano w stoczni VARD. Na pokładzie znajdą się nowoczesne laboratoria, audytorium, hangar dla zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego (ROV - Remotely Operated Vehicle) oraz autonomicznego pojazdu podwodnego (AUV - Autonomous Underwater Vehicle).

Spółka zależna VARD'a, Seaonics, opracowała duży zestaw zaawansowanych wciągarek dla urządzeń naukowo-badawczych dla operowania nimi przez moonpool (studnię w kadłubie) oraz przez burty, a także 20-tonowego udźwigu żuraw z liną z tworzyw sztucznych, do pracy na głębokościach do 6 km i zestaw do trałowania pelagicznego (połowów włokiem) z selektywnym połowem do pracy na głębokościach do 3 km.

Wszystkie operacje, łącznie z połowami włokiem, będą przeprowadzane z pomieszczeń zamkniętych (tzn. nie na otwartych pokładach) - z hangaru na śródokręciu lub z użyciem poziomej (poziomo wysuwanej, a nie tradycyjnej - uchylnej) ramy "A" (A-frame) na rufie.

Działania biznesowe, i nie tylko, Kjella Inge Rokke były niejednokrotnie uznawane za kontrowersyjne, zarówno w Norwegii, jak i poza nią. Twarde podejście w sposobie prowadzenia biznesu i nierzadko agresywne inwestycje sprawiły, że był nazywany czasem "wojownikiem biznesu".

AL, PBS, rel (VARD)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter