Inne

Przekop Mierzei Wiślanej jest inwestycją, która źle wpłynie na środowisko i nie przyniesie obiecywanych ekonomicznych korzyści – informuje organizacja ekologiczna WWF Polska, która złożyła swoje uwagi w zakończonych właśnie konsultacjach społecznych. Budowa nowej drogi wodnej budzi też wątpliwości i sprzeciw wśród samych mieszkańców Mierzei.

Prognoza oddziaływania na środowisko Programu Wieloletniego „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” nie uwzględnia konieczności osiągnięcia celów środowiskowych wynikających z Dyrektywy Wodnej i Dyrektywy w sprawie Strategii Morskiej - tłumaczy Marta Kalinowska z WWF Polska. - Zasadność inwestycji podważa sama prognoza. W jej załączniku znajduje się informacja, o treści: „główny strumień masy ładunkowej w obrocie międzynarodowym portu w Elblągu będą stanowić towary w relacji z Obwodem Kaliningradzkim”. Słuszne w tym przypadku wydaje się pytanie, jaki jest sens budowy nowej drogi wodnej, która będzie miała istotny wpływ nie tylko na stan środowiska, ale też na mieszkańców Mierzei Wiślanej.

W prognozie nie uwzględniono wielu kluczowych oddziaływań planowanego przekopu Mierzei Wiślanej, m.in. nie wiadomo jakie będzie natężenie ruchu po planowanym torze wodnym, co całkowicie podważa wartość dokumentu, ponieważ nie można przewidzieć wpływu zrealizowanej inwestycji na środowisko. Kolejny istotny brak w prognozie to nieuwzględnienie wpływu realizacji inwestycji na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych Ramowej Dyrektywy Wodnej. Nie wzięto pod uwagę również powiązań Programu z Ramową Dyrektywą ws. Strategii Morskiej, która zakłada osiągnięcie dobrego stanu środowiska morskiego do 2020 roku. Z treści prognozy wyraźnie wynika, że realizacja przedsięwzięć objętych programem rządowym wpłynie negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych kluczowych dyrektyw unijnych.

Fundacja WWF Polska jest zdania, iż przy braku oszacowania tak kluczowych dla stanu środowiska elementów inwestycji jak miejsce i sposób składowania urobku pogłębiarskiego czy wpływ lodołamania zimą , nie można przewidzieć wpływu planowanego przekopu na stan cennych siedlisk obszaru Natura 2000, jakim są Mierzeja i Zalew Wiślany. Przy tym należy wspomnieć, iż Mierzeja Wiślana jest bardzo ważnym wąskim gardłem wędrówkowym (ang. bottleneck site) jesienią dla wędrujących ptaków drapieżnych (szponiastych). Dla kilku gatunków ptaków drapieżnych Mierzeja Wiślana jest najważniejszym szlakiem wędrówkowym zidentyfikowanym w skali kraju. Ponadto treść Prognozy jest niespójna, w wielu miejscach pojawiają się sprzeczne informacje, co świadczy o sklejeniu fragmentów kilku dokumentów ze sobą – konkluduje Kalinowska. - W przypadku tak poważnej inwestycji jaką jest przekop Mierzei Wiślanej takie podejście jest nieakceptowalne. Niska jakość dokumentu i brak spójności wprowadza chaos w treści i sprawia, że ponad 600-stronicową Prognozę czyta się ze znaczną trudnością. W związku z powyższymi zastrzeżeniami WWF Polska stoi na stanowisku, iż planowany przekop Mierzei Wiślanej jest niezasadny zarówno pod kątem środowiskowym jak i ekonomicznym.

WWF

+3 Ekologia a zdrowy rozsądek
Doprawdy trudno polemizować z ekologami, dla których zagrożenie siedlisk ptaków wędrownych (moim zdaniem wydumane) jest o niebo ważniejsze od gospodarki regionu. Argumentem przeciw przekopowi może być koszt samego przedsięwzięcia, jak i utrzymania (pogłębianie, kruszenie lodu), a nie ptaszki! Port w Elblągu związany jest z Kaliningradem wyłącznie dlatego, że przekopu nie ma, więc i ten argument ma nikłe znaczenie. A Krynica Morska? Nawet jeśli straci 10-20% turystów, to w skali kraju strata mikroskopijna.
11 marzec 2015 : 16:41 Peter Domaradzki | Zgłoś
-1 WWF Polska.
Do ekologow z WWF Polska.
Prosze spojrzec na XVIII w. mapy Pomorza. Mozna w nich zauwazyc , ze wtedy
mierzeja byla wyspa nie polaczona z obecnym terytorium RP. Wtedy ludzie
i zwierzeta zyli bardzo ecologicznie :-)
11 marzec 2015 : 20:44 Siwy | Zgłoś
0 Przekop!
Absolutny dyletantyzm WWF w sprawach ekonomiczno-gospodarczych! Przekop ma na celu stworzenie warunków do rozwoju, którego bez przekopu nie ma dla tego regionu i jego partnerstwa i nie będzie!
11 marzec 2015 : 20:46 Mirosław | Zgłoś
-2 !?
Zielone ludziki!!!!???
12 marzec 2015 : 06:47 selawi | Zgłoś
0 Paranoja
Kolejna polityczna zagrywka lokalnych PiSiorow. Nie ma potrzeby otwierania portu w Elblagu, skoro porty Trojmiasta stoja puste. Nabudowala juz Unia portow lotniczych a lotow brak. To jest wyrzucanie pieniedzy doslownie w bloto. A przy okazji dewastacja jednego z ostatnich takich rezerwatow przyrody w Europie. Turystyka w tym rejonie bedzie dochodowa wiec nie przeszkadzac prosze.
12 marzec 2015 : 07:15 Zenek | Zgłoś
+1 mają racje
Nie przepadam za eko terrorystami, ale tym razem mają racje. Port w Elblągu nigdy nie będzie znaczącym portem handlowym (przeładunkowym). Na taki stan rzeczy wpływa głównie sąsiedztwo Gdyni i Gdańska. Masa towarowa w tym porcie to obecnie i w przyszłości kabotaż z Kaliningradu. Po co budować przekop na "złość" ruskim, skoro jedną decyzją mogą zamknąć Kaliningrad?
12 marzec 2015 : 08:20 jan jeleński | Zgłoś
-3 ukłony od pani Dulskiej
Łatwiej połączyć po raz wtóry dwa oceany(Atlantycki i Pacyfik) lub dwa morza(Śródziemne i Czerwone)przedrzeć się przez dzunglę i pustynie niźli przekopać się przez Mierzeję.Eko -oszołomy nich zwrócą uwagę na stan naszych osiedli mieszkaniowych zapchanych samochodami, zasmrodzonych spalinami(siarka ,ołów),zapapranych ropopochodnymi wyciekami z nieszczelnych systemów samochodowych. Fałszywa troska o ptaszki i skorupiaczki to eko-dulszczyzna do n-tej potęgi.ŻENADA!!!!
12 marzec 2015 : 08:49 selawi | Zgłoś
0 nie przekopowi
Należy zażądać zwrotu Królewca i tzw. Polskiej Żmudzi, a przy okazji zażądać zwrotu Polskiej Litwy oraz Kresów. Skutecznym lekarstwem na powstrzymanie tego przekopu jest zażądanie dostępu do Morza Północnego poprzez zwrot Polsce ziem polskich na wschód od Łaby, ustanowienie granicy Polski na Łabie.
15 listopad 2017 : 10:39 eko eko | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8734 3.9516
EUR 4.2084 4.2934
CHF 4.2625 4.3487
GBP 4.921 5.0204

Newsletter