Morski rynek pracy staje się coraz bardziej wymagający – trzeba naprawdę wysokich kwalifikacji, żeby obsługiwać nowoczesne urządzenia na jednostkach typu offshore, o kierowaniu nimi nie wspominając. Agencjom poszukującym pracowników morza coraz trudniej więc znaleźć odpowiednich kandydatów na marynarzy dla licznych światowych armatorów, mimo że zarobki akurat na tym rynku pracy są bardzo konkurencyjne.
Mimo więc, że marynarz zarabia wyłącznie „na burcie” czyli podczas rejsu, a wszystkie koszty – zabezpieczenia społecznego i zdrowotnego – pokrywa sam, nadal jego wynagrodzenie pozostaje atrakcyjne.
Według informacji „Gazety Wyborczej” z piątku bm. pierwsza pensja na statkach typu offshore sięga 4000 euro, by po 3 latach osiągnąć nawet 10 000 euro miesięcznie. Jak wszędzie najwięcej zarabiają pracownicy z najdłuższym stażem i o najwyższych kwalifikacjach, na najwyższych i najbardziej odpowiedzialnych stanowiskach. Minimalne wynagrodzenie marynarzy - co warto zaznaczyć w kraju, w którym państwowa regulacja pensji minimalnej nadal budzi kontrowersje - regulują przepisy Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF). Według nich, najmniej zarabia chłopiec pokładowy – 1132 dolary miesięcznie, zaś minimalna pensja kapitana nie może być niższa niż pięciokrotność owej najniższej, czyli 5786 dolarów. Oczywiście zasady te dotyczą tylko zatrudnionych przez armatorów, którzy podpisali układy zbiorowe ITF, czyli około 30 proc. marynarskich pracodawców. Wśród pozostałych – dążących do obniżania kosztów za cenę niedopłacania załodze – opór przed przyjęciem postulatów ITF trwa.
Z kolei portal moja-pensja.pl podaje, że w Polsce marynarz statku morskiego zarabia ok. 11 600 PLN brutto. Po odliczeniu składek na ZUS, NFZ i podatku daje to pensję netto w wysokości 8148,77 PLN. Rynkowe zarobki na stanowisku marynarz statku morskiego zawierają się w przedziale od 4800 PLN do 15 000 PLN. Oznacza to, że co drugi marynarz statku morskiego w Polsce otrzymuje pensję pomiędzy 4800 PLN, a 15 000 PLN. 10 procent przedstawicieli tego zawodu otrzymuje wynagrodzenie w wysokości mniejszej niż 3500 PLN. Natomiast najwyższe płace na jakie mogą liczyć marynarze statku morskiego to zarobki rzędu 18 000 PLN. Powyżej tej kwoty zarabia 10% pracowników zatrudnionych na tym stanowisku.
Innym dokumentem porządkującym zasady pracy na morzu jest Konwencja o Pracy na Morzu MLC 2006, przyjęta przez Polskę w 2013 roku, która z kolei zawiera przepisy obowiązujące między innymi agencje crewingowe. Tak więc morski rynek pracy jest zapewne atrakcyjny finansowo, jednak bardzo precyzyjnie regulowany, a ubiegający się o zatrudnienie na statkach muszą spełniać liczne wyśrubowane warunki i często legitymować się szczegółowymi certyfikatami.
Andrzej Jóźwiak
Fot. Wikimedia Commons