Inne

2014 jest rokiem jubileuszu 150 - lecia Det Norske Veritas. To także pierwszy rok, który upłynął od połączenia, we wrześniu 2013 r., dwóch towarzystw klasyfikacyjnych - Det Norske Veritas (DNV) oraz Germanischer Lloyd (GL), działających teraz już jako jeden podmiot - DNV GL.

Centralne uroczystości jubileuszowe odbyły się w Norwegii w czerwcu br. - najpierw w Operze w Oslo, a potem w centrali DNV w Hevik, gdzie ponad tysiąc gości przyjęto w olbrzymiej zadaszonej sali bankietowej ze sceną, posadowionej na specjalnie zbudowanej, unoszącej się na wodzie platformie (poniżej prezentujemy relację video z tego wydarzenia).

Oprócz głównych obchodów w Norwegii, także w 17 innych krajach na świecie, w których DNV GL prowadzi działalność, w bieżącym roku odbywają się "lokalne" uroczystości jubileuszowe. Ta, związana z polskim rynkiem, miała miejsce 4 września br. w Teatrze Muzycznym w Gdyni. 

Gości wita country manager DNV Poland Andrass JoensenZaproszono na nią kilkuset gości - wśród nich przedstawicieli władz państwowych i samorządowych oraz firm współpracujących z DNV GL. W części oficjalnej, gości przywitał Andrass Joensen, country manager DNV Poland. W imieniu władz państwowych i resortowych, gratulacje z estrady złożyła Katarzyna Krzywda, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, która odczytała list od podsekretarz stanu w MIR, Doroty Pyć.

Przemawiali także: Karsten Klepsvik - ambasador Królestwa Norwegii w RP, Wiesław Byczkowski, wicemarszałek województwa pomorskiego, Henrik Madsen - prezydent i CEO DNV GL Group oraz Piotr Soyka - prezes grupy kapitałowej Remontowa Holding. Z ekranu wielkiego telebimu na scenie, jubileuszowe życzenia dla DNV GL przekazali także - premier Norwegii Erna Solberg oraz sekretarz generalny IMO - Koji Sekimizu.

Przemawiając podczas gdyńskiej gali, prowadzonej przez Agnieszkę Szulim i Tomasza Kamela, prezydent i CEO Henrik Madsen mówił o misji DNV GL, którą jest - Ochrona Życia, Mienia i Środowiska. Podkreślał znaczenie profesjonalnego zarządzania ryzykiem we współczesnym świecie oraz rolę DNV GL jako instytucji eksperckiej, specjalizującej się we wspieraniu takiego zarządzania.

- W roku 1864, gdy Det Norske Veritas została założona, prezydentem Stanów Zjednoczonych Ameryki był Abraham Lincoln, a rządzony przez niego kraj - pogrążony w chaosie wojny secesyjnej. To był rok militarnych i politycznych konfliktów w wielu regionach świata – podobnie zresztą jest dziś. Jednak obraz ryzyka w tamtych czasach i obecnych – jest fundamentalnie inny. Dzisiejsze zagrożenia, którym rządy, społeczności i przedsiębiorstwa muszą stawiać czoła są nieporównanie większe i bardziej złożone, a tolerancja dla błędów – zerowa. Dlatego dziś potrzebujemy instytucji takich jak DNV GL, będących developerami standardów bezpieczeństwa i budowniczymi zaufania, które dziś jest potrzebne bardziej, niż kiedykolwiek dotąd.

Życzenia z telebimu od premier Erny SolbergWiele uwagi Henrik Madsen poświęcił tzw. 6 tematom strategicznym dla przyszłości, ogłoszonym właśnie w roku jubileuszu przez DNV GL. Są to: Bezpieczna i zrównoważona przyszłość, Od technologii do transformacji, Adaptacja do zmieniającego się klimatu, Żegluga przyszłości, Elektryfikacja przyszłości oraz Arktyka jako następna granica ryzyka.

- Nie możemy dłużej polegać na wierze, że nasza przyszłość będzie podobna do tego, co się już wydarzyło i co dobrze znamy. Nieograniczony wzrost nie jest dłużej możliwy na planecie o ograniczonych zasobach. W nadchodzących dekadach czekają nas wyzwania na niespotykaną dotąd skalę i o wiele trudniejsze niż wszystkie, z którymi ludzkość musiała się dotąd zmierzyć. Zużywamy obecnie więcej zasobów naszej planety, niż jest ona w stanie w tym czasie naturalnie odtworzyć. Obecnie negatywny wpływ na środowisko generowany przez wzrost populacji i podnoszenie standardów życia przewyższa postęp w dziedzinie ograniczania zanieczyszczenia środowiska oraz efektywnego wykorzystania zasobów. Także zmiany klimatyczne na naszym globie powodowane są często przez lokalne działania, zakłócające naturalną równowagę, powodujące skażenie powietrza i wody.

- Jednak, paradoksalnie, uświadamiając sobie te zagrożenia, jesteśmy być może pierwszym pokoleniem, które jest w stanie zidentyfikować i zrozumieć systemowe i kompleksowe uwarunkowania, które nas otaczają, pierwszym w pełni świadomym konsekwencji dalszego eksploatowania zasobów naszej planety w dotychczasowy sposób. Kryje się w tym przestroga, którą pięknie wyraża chińska maksyma: „Jeśli nie zmienisz kierunku, możesz skończyć tam, dokąd zmierzasz”.

Henrik Madsen podkreślił, że rok 2014 oznacza więcej, niż świętowanie przeszłości. To także rok nr 1 DNV GL, nowej organizacji, która w tym kształcie zaczęła działać od 12 września ub. roku.

- Nie wszyscy wiedzą, że pierwsze rozmowy o możliwości strategicznej współpracy pomiędzy DNV i GL toczyły się już w roku 1867, gdy powstało Germanischer Lloyd. Potrzebowaliśmy 150 lat, żeby tamte dyskusje wcielić w życie.

Na zaproszenie DNV GL podczas gdyńskiej gali jako reprezentant polskiego przemysłu okrętowego przemawiał prezes grupy kapitałowej Remontowa Holding, Piotr Soyka.

Przemawia prezes Remontowa Holding, Piotr SoykaW swoim wystąpieniu, ilustrowanym pokazem slajdów, podkreślił długie związki, datujące się jeszcze od końca lat 80 ub., wieku, zarówno osobiste jak i stoczni Remontowa S.A., na której czele stał jako dyrektor naczelny, a potem prezes zarządu przez 20 lat, z armatorami i firmami z Norwegii. Wspominał ważne wydarzenia, w których uczestniczył osobiście, jak choćby wizytę prezydenta Lecha Wałęsy w Norwegii w 1995, w tym spotkanie z królem Haraldem V, dwukrotny pobyt w siedzibie głównej DNV w Hevik (w 1995 i 2007 toku), czy udział w spotkaniu króla Norwegii z liczną grupą biznesmenów w Warszawie w 2012 roku podczas konferencji „Poland - Norway Partnership".

Przypomniał także, że w 1983 roku Norweski Komitet Noblowski przyznał Lechowi Wałęsie Pokojową Nagrodę Nobla.

- Pierwsza Dama - Danuta Wałęsowa, która w imieniu męża odebrała 10 grudnia 1983 roku Pokojową Nagrodę Nobla – uczyniła nam po latach ten zaszczyt, że zechciała zostać w roku 2010 matką chrzestną statku Korsfjord - jednego z trzech pasażersko-samochodowych promów dla norweskiego Armatora. Wszystkie 3 promy miały uroczystość nadania imienia tego samego dnia, tj. 6 listopada 2010 roku w Gdańsku.

Podkreślił też kapitalne znaczenie współpracy z DNV, dzięki której Remontowa mogła oferować wyroby i usługi zaawansowane technicznie i najwyższej jakości, co w rezultacie umożliwiło wejście na niedostępne wcześniej rynki.

- Już w latach 90. ub. wieku rozpoczęliśmy budowę promów z nowatorskimi jak na owe czasy napędami diesel-elektrycznymi. Następnym krokiem były statki z napędami gazowymi, hybrydowymi - gdzie zastosowaliśmy silniki gazowe i silniki „dieslowskie”, i wreszcie z napędem tzw. dual-fuel, gdzie silniki najnowszej generacji spalają gaz lub zamiennie olej napędowy.

Wreszcie - offshore norweski. Nowy rynek na skomplikowane technicznie jednostki wsparcia wydobycia ropy. Tu też pomogły nam doświadczenia z wieloletniej współpracy z DNV, doświadczenia z napędami gazowymi i wieloletnia obecność w Norwegii.

Goście jubileuszu DNV GL na bankiecie w foyer Teatru Muzycznego w GdyniPiotr Soyka podkreślił, że norwescy armatorzy są wśród najbardziej cenionych klientów stoczni z grupy Remontowa Holding. Co roku stocznie te przeprowadzają remonty i przebudowy kilkudziesięciu statków, jak również modyfikacje platform naftowych pod nadzorem DNV, a także budują nowe statki dla największych armatorów norweskich.

- W sumie zbudowaliśmy już aż 50 statków we współpracy i pod nadzorem DNV!

Jak zaznaczył, wspólnie z DNV Remontowa Holding zrealizowała w ostatnich latach między innymi usługi takie jak m.in. instalacje: podwójnych burt na statkach, systemów oczyszczania wody balastowej, czy ostatnio - systemów płuczek spalin, czyli tzw. scrubberów, które stały się już szlagierem stoczni i do którego ustawiła się już długa kolejka armatorów.

- Ale oczywiście najbardziej dumni jesteśmy z instalowanego - na budowanych przez nas statkach - napędu, który nie tylko spełnia najnowsze kryteria ochrony środowiska, ale jest również bardzo ekonomiczny. A budowaliśmy te statki pod nadzorem DNV. Tu wypada wspomnieć o pionierskim w skali światowej zastosowaniu napędu wyłącznie gazowego na promach dla norweskiej firmy Norled. Promy Ryfylke i Hardanger od zeszłego roku pływają w Stavanger. Zastosowano na nich paliwo gazowe nie tylko w silnikach głównych, ale również w agregatach awaryjnych.

Jubileuszowy tort w barwach DNV GLMówca przypomniał, że rok wcześniej stocznia Remontowa Shipbuilding zbudowała 4 promy dla Torghatten Nord, które pływają w okolicach Bodo i Lofotów. Były to promy z nowoczesnym bezpośrednim napędem gazowym. Rozpoczęcie produkcji pierwszego z nich miało miejsce w czerwcu 2011 roku podczas wizyty premierów -  Norwegii Jensa Stoltenberga i Polski - Donalda Tuska w obu stoczniach Remontowa Holding.

- Norweski premier miał okazję nacisnąć przycisk START i rozpocząć tym samym palenie blach na nowatorski prom pasażersko-samochodowy Landegode dla Torghatten Nord, współtworzony z DNV. Premier rządu norweskiego miał również okazję zobaczyć w naszej stoczni olbrzymie norweskie zbiornikowce remontowane pod nadzorem DNV.

- Nawet w temacie Arktyki też mamy wspólne z DNV osiągnięcia. W roku 2006 zbudowaliśmy dla duńskiej firmy Royal Arctic Line  - kontenerowiec arktyczny. Na bazie tych doświadczeń budujemy obecnie pod nadzorem DNV GL dla tego armatora 5 następnych kontenerowców arktycznych – o różnej wielkości. Ta budowa ma też pod wieloma względami charakter pionierski – ponieważ w jej trakcie następuje testowanie, a tym samym rozwój tzw. klas polarnych w rozumieniu przepisów klasyfikacyjnych DNV GL.

Piotr Soyka przywołał także liczne, realizowane w przeszłości i obecnie projekty związane z przebudową różnego rodzaju platform dla branży offshore.

- Mamy nadzieję, że doświadczenia te potrafimy zdyskontować w następnych latach – proponując branży offshore – budowę takich platform.

Zdaniem prezesa Remontowa Holding - wymienione przez niego przykłady realizowanych w tej stoczniowej grupie projektów wyznaczają przyszłość polskiego przemysłu okrętowego. Piotr Soyka przypomniał także w swoim przemówieniu, że już w 1999 roku na terenie Politechniki Gdańskiej powstał Oddział norweskiego Det Norske Veritas zatrudniając około 50 absolwentów Wydziału Okrętownictwa. A potem, w 2010 roku w Gdyni zostało oddane do użytku Centrum Technologiczne DNV - pierwsze w Polsce centrum szkoleń w wirtualnej rzeczywistości dla branży morskiej.

Odnosząc się zaś do połączenia DNV i GL, stwierdził: - To jedno z najważniejszych wydarzeń ostatnich lat w światowej gospodarce morskiej - zmierzające w kierunku dalszej globalizacji, kumulacji wiedzy i potencjału ludzkiego.

Po części oficjalnej, dla wszystkich zaśpiewała Maryla Rodowicz. Potem, w teatralnym foyer był bankiet, pyszny tort oraz wiele serdecznych gratulacji i ciepłych słów dla DNV GL, do których Portal Morski, jako że uroczystości 150 - lecia wciąż trwają, także się przyłącza.

Grzegorz Landowski

Zdjęcia: Piotr Stareńczak, Media4Sea

***

Wkrótce na Portalu Morskim opublikujemy obszerny wywiad tv z prezydentem i CEO DNV GL Group, Henrikiem O. Madsenem, który przeprowadziliśmy w Gdyni.

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6685 3.7427
EUR 4.2276 4.313
CHF 4.513 4.6042
GBP 4.9678 5.0682