Na terenie Stacji Biologicznej Uniwersytetu Gdańskiego na Wyspie Sobieszewskiej powstała sztuczna wydma. Z portowego terenu, na którym niebawem rozpocznie się duża inwestycja, przesadzone zostaną na nią nadmorskie rośliny, np. chroniony mikołajek nadmorski.
200 milionów euro ma kosztować budowa terminalu T2 w DCT Gdańsk - Deepwater Container Terminal - czyli w głębokowodnym porcie dla statków kontenerowców. Pod tę inwestycję przeznaczono około 650 metrów bieżących wybrzeża w Porcie Północnym w Gdańsku. Inwestycja ma być gotowa w 2016 r.
Zabudowa takiego długiego fragmentu brzegu morskiego wiąże się z koniecznością naruszenia środowiska naturalnego, w tym miejsc zajętych przez chronione rośliny i zwierzęta.
Niemal wszystkie szkody zostaną naturze zrekompensowane z nawiązką - przez inwestora. Przekonali się o tym wczoraj uczestnicy uroczystości otwarcia Laboratorium Wydmowego w Stacji Biologicznej Uniwersytetu Gdańskiego w Gdańsku Górkach Wschodnich.
Działania DCT Gdańsk na rzecz przyrody pozytywnie oceniła Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku, która wydała decyzję środowiskową dla budowy T2.
Sztuczna wydma została usypana na terenie Stacji Biologicznej UG przy ul. Ornitologów na Wyspie Sobieszewskiej. Piasek - około tysiąca ton - pochodzi z terenu, na którym rozbudowuje się terminal T1, należący do DCT Gdańsk. Wczoraj na tej sztucznej wydmie posadzono pierwsze rośliny, przeniesione z rejonu przeznaczonego pod obiekty DCT. Sztuczna wydma ma być nie tylko atrakcją turystyczną, ale też miejscem badań nad tzw. kompensacją przyrodniczą skutków zabudowywania terenów chronionych - podkreśliła dr Katarzyna Żółkoś, kierownik Stacji Biologicznej Uniwersytetu Gdańskiego.
- Umiejętność kompensacji przyrodniczej ma duże znaczenie dla gospodarki. Chcemy bowiem, by Gdańsk się rozwijał w oparciu o usługi portowe - podkreślił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
- Budowa terminalu T2 ma ruszyć w bieżącym roku - powiedział nam Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk. Finał - dwa lata później. Koszt: około 200 milionów euro; ostateczna kwota będzie znana po rozstrzygnięciu przetargów. W T2 będą obsługiwane największe kontenerowce, jakie zdołają wpłynąć na Bałtyk. Przeładunki DCT przekroczą wtedy 3 miliony TEU.
