Inne

Z wiceprezydentem Miasta Gdańska ds. polityki gospodarczej Andrzejem Bojanowskim rozmawia Grzegorz Landowski.

- W tegorocznych Targach Baltexpo wzięło udział ponad 240 firm z 19 krajów, w tym także małe firmy i tzw. start-upy. Wielu takich przedsiębiorców, działających tu, w Gdańsku lub na Pomorzu chciałoby rozwijać swoje biznesowe pomysły. Jak miasto może ich wesprzeć?

- Wspieranie pomorskich firm jest naszym priorytetem. Przykładów takiego działania jest wiele, ale powiem o najnowszym – dotyczącym pomocy w otwieraniu rynku chińskiego, który jest obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się rynkiem świata i ciągle nieodkrytym przez firmy z Polski.

Pierwszym krokiem było powołanie w 2009 roku przedstawicielstwa regionu pomorskiego z siedzibą w Pekinie. Dzięki temu pomorskie firmy mogą łatwiej nawiązywać kontakty, badać rynek  i możliwości wzajemnej współpracy. Kolejnym etapem jest organizacja misji gospodarczych do głównych ośrodków gospodarczych w Chinach.

W październiku br. odbędzie się misja organizowana wspólnie przez Agencję Rozwoju Pomorza i Gdańską Agencję Rozwoju Gospodarczego.

Czytaj więcej: Zaproszenie dla pomorskich przedsiębiorców do udziału w misji gospodarczej do Chin

Sześć pomorskich przedsiębiorstw z sektora MŚP, wybranych w drodze konkursu pojedzie do Chin i weźmie udział m. in. w międzynarodowych targach transportowo – logistycznych  „China International Logistics & Transportation Fair (CILF)” odbywających się w Shenzhen.

- W tym roku po raz pierwszy swoją ekspozycję na Baltexpo miał Związek Miast i Gmin Morskich, któremu Pan prezesuje. Czego spodziewa się Pan po tegorocznych targach? Czy chodziło po prostu o czystą promocję samorządów nadmorskich, czy może są jeszcze inne cele?

- Zależy mi na zaakcentowaniu silnych związków nadmorskich samorządów z morzem i gospodarką. To bardzo silny wyróżnik, którego nie posiadają inne samorządy położone w głębi lądu, a który, moim zdaniem, samorządy nadmorskie w pełni nie wykorzystują. Mam na myśli możliwości wynikające z renty położenia. Jednak głównym  celem naszego wspólnego stoiska było pokazanie, że można łączyć siły także w imprezach targowych. Pozwala to na pokazanie swojego potencjału, także mniejszym podmiotom. Jestem przekonany, że tegoroczne nasze uczestnictwo spowoduje, iż w kolejnych edycjach Baltexpo, nasze stoisko powiększy się o kolejnych partnerów, a w przyszłości może uda nam się zbudować wokół tej marki platformę wymiany doświadczeń poszczególnych małych portów, która pomoże im w rozwoju.

- No właśnie, w ramach stoiska ZMIGM wystawiały się także małe porty w Darłowie, Ustce i Mrzeżynie. Jak rozwijają się te porty? Jakie widzi Pan związane z tym szanse i bariery?

- W mojej ocenie najlepiej radzą sobie porty komunalne, takie jak Darłowo czy Kołobrzeg. I wydaje się, że samorządy też podzielają ten pogląd, co skutkuje coraz większą ilością komunalizacji małych portów. Ostatni - Ustka, trochę wcześniej Władysławowo. W tym procesie upatruję ich największą siłę napędową. W minionych latach istotnym zagrożeniem dla ich rozwoju był kryzys ekonomiczny z jednej strony i zawirowania dotyczące  rybołówstwa z drugiej. Sytuacja jednak się poprawia, a porty z coraz większymi sukcesami dostosowują swoją infrastrukturę do turystyki morskiej, w której upatruję  duży potencjał i ich możliwości rozwojowe. Cieszy przy tym fakt, że również władze tych portów w coraz większym stopniu  zainteresowane są inwestycjami właśnie w tą gałąź przemysłu.

- W jaki sposób gospodarka morska, oprócz np. turystyki, może stymulować rozwój małych nadmorskich miejscowości? Czy one także mają szanse na przyciągnięcie inwestorów?

- Wydaje się, że to jednak turystyka może być kołem napędowym samorządów nadmorskich, co potwierdzają doświadczenia innych nadbałtyckich krajów, aczkolwiek nie bez znaczenia jest szukanie innych pól aktywności, w tym budowa i naprawa jachtów. Oczywiście, także działalność przeładunkowa ma ważne znaczenie. Głównym problemem, który staramy się jako ZMiMG uświadomić Gminom i Portom, jest brak spójnej strategii ich rozwoju, a także wskazanie wyraźnej specjalizacji.

- Dziękuję za rozmowę.

(Wywiad ukazał się w wydaniu nr 3 Gazety Targowej Baltexpo 2013, której wydawcą był PortalMorski.pl, główny partner medialny XVII Międzynarodowych Targów i Konferencji BALTEXPO).

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter