Kapituła nagrody „Złote Kotwice”, pod przewodnictwem sekretarza generalnego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej Jerzego Lewandowskiego, przyznała dwie nagrody, jedno wyróżnienie, a także tytuł Osobowości Roku Gospodarki Morskiej.
W kategorii „Usługa” nagrodzono Gdańską Stocznię „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A., a w kategorii „Produkt” – stocznię Remontowa Shipbuilding S.A. Wyróżnienie trafiło do Polskiego Rejestru Statków S.A. Tytułem Osobowości Roku Gospodarki Morskiej uhonorowano Piotra Soykę, prezesa Zarządu spółki Remontowa Holding S.A.
"Złota kotwica" w kategorii "Usługa" dla Gdańskiej Stoczni "Remontowej" im. J. Piłsudskiego SA za przebudowę platformy Safe Caledonia z wykorzystaniem barki zanurzalnej REM Lift 25 000
Przebudowa dużej półzanurzalnej platformy hotelowo-warsztatowej Safe Caledonia zakończyła się spektakularnym wyholowaniem z Gdańskiej Stoczni "Remontowej" SA i wewnętrznego portu gdańskiego do Portu Północnego, gdzie nastąpiło jej wodowanie. W sobotę, 26 stycznia br. - bez problemów, dzięki dobremu przygotowaniu - przeprowadzono pierwszą w Polsce operację holowania platformy offshore ustawionej na pokładzie innej jednostki pływającej. Była nią barka zanurzalna REM Lift 25 000. Wcześniej - 21 listopada ub. r. - przeprowadzono operację dokowania platformy Safe Caledonia, o masie ok. 18 000 ton, na barko-pontonie REM Lift 25 000.
Z wielu względów była to nowatorska i skomplikowana operacja techniczna. Przygotowania do niej trwały kilka miesięcy, a zakup i modernizacja barki półzanurzalnej REM Lift 25 000 były pierwszym krokiem do tego dokowania, obok przeprowadzenia, jeszcze przed zakupem barko-pontonu, wstępnych analiz statecznościowo-wytrzymałościowych. Wykonano je dla upewnienia się, czy istnieje możliwość zadokowania zarówno platformy Safe Caledonia, jak i następnej, czyli FPF1, która obecnie stoi na pokładzie REM Lift 25 000 w "Remontowej" SA (około 1 km w linii prostej od miejsca organizacji obecnej edycji targów Baltexpo), gdzie odbywa się modyfikacja konstrukcji i złożone prace wyposażeniowe prowadzące do uczynienia z niej pływającego systemu wydobywczego (Floating Production Facility), czyli niemal "pływającej rafinerii".
REM Lift 25 000to były holenderski barko-ponton heavy-lift Giant 4 służący do załadunku i przewozu wielko-gabarytowych ładunków o własnej pływalności w systemie flo-flo. Ta wielka barka zanurzalna zdobyła niegdyś medialny rozgłos, grając kluczową rolę w operacji podnoszenia wraku rosyjskiego atomowego okrętu podwodnego Kursk.
REM Lift 25 000 (ex Giant 4) przystosowany został do własnych potrzeb i wymogów stoczni przez samą "Remontową" SA, m.in. poprzez poprawę stateczności - dodanie sponsonów i tym samym poszerzenie kadłuba. REM Lift 25 000 znacząco zwiększył i uelastycznił potencjał dokowy "Remontowej", oferując także inne, dodatkowe możliwości.
Natomiast sama przebudowa platformy, dla bardzo wymagających klientów - armatora Prosafe i ostatecznego użytkownika - koncernu BP - polegała m.in. na modyfikacjach konstrukcji, demontażu starych i instalacji nowych dużych modułów mieszkalnych, wymianie na nowe lub kapitalnych remontach i odnowieniu większości kluczowych urządzeń i systemów (wymieniono np. zespoły prądotwórcze, czyli elektrownię pływającego obiektu offshore, łodzie ratunkowe, żurawie przeładunkowe, lądowisko dla śmigłowców, przebudowano i wyposażono całkowicie od nowa sterówkę).
"Złota kotwica" w kategorii "Produkt" dla stoczni REMONTOWA Shipbuilding SA za serię czterech nowoczesnych promów z napędem gazowym Landegode, Værøy, Barøy i Lødingen.
Seria czterech promów typu LMG 120 (stoczniowy symbol budowy B 612) zbudowanych w stoczni REMONTOWA Shipbuilding SA jest niezwykła nie tylko za sprawą niemal futurystycznej formy architektonicznej i przez fakt, iż budowę jednego z nich symbolicznie rozpoczął (przez uruchomienie stoczniowego urządzenia do cięcia plazmowego) premier Królestwa Norwegii Jens Stoltenberg wizytujący gdańską stocznię. Są to przede wszystkim innowacyjne w wielu aspektach, przyjazne dla środowiska promy o napędzie gazowym (na skroplony gaz ziemny - LNG) ze znaczącym wkładem polskiej myśli technicznej, w tym - udziałem w projektowaniu.
Zamówione zostały przez wymagającego norweskiego armatora Torghatten Nord AS - jednego z największych operatorów promowych na norweskich wodach przybrzeżnych.
Promy, zbudowane pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norske Veritas (DNV) i Norwegian Maritime Directorate (NMD), odbywają rejsy na dwóch trasach po fiordzie Vestfjorden, położonym między północnym wybrzeżem Norwegii, a grupą wysp Lofoty. Akwen ten znany jest z trudnych warunków pogodowych. Promy, zaprojektowane przez biuro projektowo-konsultingowe LMG Marin z Bergen współpracujące z polskim okrętowym biurem projektowym REMONTOWA Marine Design & Consulting Ltd., przekazane zostały armatorowi w drugiej połowie 2012 roku.
Statki te, jako pierwsze w świecie, posiadają hybrydową prądnicę zawieszoną (sprzężoną z wałem napędowym) produkcji norweskich zakładów grupy Rolls-Royce, która wytwarza energię elektryczną wpływając na oszczędniejsze zużycie paliwa przez cały system napędowy statku, oraz redukując emisję CO2. Na tych przyjaznych dla środowiska statkach zainstalowano też oszczędne silniki Rolls-Royce Bergen na LNG, przystosowane do pracy na mieszance ubogiej oraz innowacyjny system Promas, który integruje pracę pędnika i steru, dzięki czemu redukuje opór i zwiększa siłę ciągu układu napędowego. Rozwiązania te zapewnią bezkonkurencyjne parametry środowiskowe, w tym 40-procentową redukcję emisji CO2 w porównaniu do tradycyjnych statków.
Wyróżnienie w kategorii "Produkt" dla Polskiego Rejestru Statków za specjalistyczny program komputerowy StabPRS - REM Lift 25 000
Program StabPRS - Rem Lift 25000, to specjalistyczny, opracowany na zamówienie Gdańskiej Stoczni "Remontowej" SA i dostosowany do konkretnej jednostki pływającej program komputerowy do obliczeń i symulacji procesu zanurzania i wynurzania barki heavy-lift. Jest użyteczny przy eksploatacji barki półzanurzalnej REM Lift 25000, przeznaczonej do dokowania obiektów pływających i ich transportu jako ładunku pokładowego w żegludze po wodach osłoniętych.
Oprogramowanie zostało przetestowane podczas przeprowadzonej w styczniu 2013 r. operacji dokowania platformy socjalnej Safe Caledonia, dla której to operacji obliczenia wykonała Gdańska Stocznia "Remontowa" we współpracy z poprzednim właścicielem REM Lift 25000. Wyniki obliczeń przeprowadzonych przy użyciu programu StabPRS - Rem Lift 25000 okazały się zgodne ze wspomnianymi obliczeniami wykonanymi tradycyjnymi metodami. Podczas następnej operacji, dokowania platformy produkcyjnej FPF 1, która przeprowadzona była w dniach 17-18 kwietnia 2013, obliczenia wykonane zostały wyłącznie przy użyciu programu StabPRS - Rem Lift 25000.
Program został implementowany przez Gdańską Stocznię "Remontową" jako narzędzie do planowania operacji specjalistycznych wykonywanych z użyciem wielkiego barko-pontonu Rem Lift 25000, w tym dokowania obiektów niestandardowych.
Program pełni funkcję kalkulatora ładunkowego, służącego do planowania oraz szybkiej oceny stateczności i wytrzymałości ogólnej barki w każdej fazie operacji podnoszenia i opuszczania na wodę dokowanego obiektu oraz stateczności barki z zadokowanym obiektem w trakcie jej holowania. Umożliwia przygotowanie gotowego scenariusza operacji zalewania i opróżniania zbiorników balastowych, jak również sprawdzenie właściwego posadowienia obiektu dokowanego na barce w funkcji parametrów tego obiektu.
W ramach realizacji zlecenia, PRS zweryfikował i zatwierdził oprogramowanie StabPRS - REM Lift 25000 jako właściwe i wystarczające do samodzielnej oceny przez zleceniodawcę stateczności i wytrzymałości barki podczas operacji dokowania i transportu dowolnego obiektu pływającego.
StabPRS - REM Lift 25000, to zaawansowane narzędzie, które może znacznie ułatwić pracę i uczynić ją bardziej bezpieczną. Autorem całości koncepcji jak również wykonawcą programu jest dr Andrzej Laskowski, pracownik pionu naukowo-badawczego PRS.
Tytuł Osobowości Gospodarki Morskiej dla Piotra Soyki
Laureatem tego prestiżowego tytułu został Piotr Soyka, Prezes Remontowa Holding S.A. Jak powiedział w trakcie uroczystości wręczenia nagród przewodniczący kapituły i sekretarz generalny KIGM Jerzy Lewandowski, członkowie jury byli przy jego wyborze jednomyślni.
Piotr Soyka urodził się 31.12.1943, w Świętochłowicach na Śląsku. Całe życie związał z polskim wybrzeżem i z przemysłem stoczniowym. Jest autorem globalnego sukcesu holdingu okrętowego REMONTOWA. Absolwent Politechniki Gdańskiej i podyplomowych studiów z zakresu zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, po studiach (1972) rozpoczął pracę w polskim przemyśle stoczniowym. Zawodowe doświadczenia zdobywał także m.in. w Portugalii, Szwecji i Angoli. W 1980 roku został dyrektorem naczelnym Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu, która była w trudnej sytuacji finansowej. Przez kilka lat doprowadził do osiągnięcia przez nią najlepszych wyników w branży.
Po czterech latach powrócił do Remontowej na stanowisko dyrektora produkcji, a w 1989 roku, po wygraniu konkursu, przy rekomendacji Rady Pracowniczej stanął na czele stoczni, najpierw jako dyrektor naczelny, a potem jako Prezes Zarządu. Pozostawał nim przez 20 lat. Przeprowadził stocznię przez skomplikowaną drogę przekształceń własnościowych od przedsiębiorstwa państwowego do firmy prywatnej, dokonując jej restrukturyzacji. W efekcie, sprywatyzowana 15 marca 2001 roku stocznia dziś jest liderem na globalnym rynku okrętowym, z powodzeniem wygrywając w konkurencji z najlepszymi stoczniami europejskimi. To nowoczesne przedsiębiorstwo z całkowicie polskim kapitałem jest unikatowym w polskim przemyśle okrętowym przykładem dobrze zarządzanej prywatnej firmy, rokrocznie zwiększającej swe przychody i zyski bez korzystania z tzw. pomocy publicznej.
Od 2009 r. Piotr Soyka jest Przewodniczącym Rady Nadzorczej stoczni. W 2013 r. stanął na czele Holdingu Remontowa S.A. skupiającego kilkanaście spółek zależnych. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród, m.in. Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla najbardziej efektywnego pomorskiego pracodawcy – 2006 rok, Medalu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego i Nagrody im. Andrzeja Wierzbickiego - „dla wyróżniającego się przedsiębiorcy, który nadaje styl polskiej przedsiębiorczości kontynuując jej najlepsze tradycje”, przyznanej przez PKPP Lewiatan - 2005 r.
