Inne

Jednym z najlepiej widocznych przejawów “nowego otwarcia” targów Baltexpo 2013 jest ich tematyczna dywersyfikacja i znacznie silniejsza, niż na poprzednich edycjach, reprezentacja firm żeglugowych, transportowych, logistycznych oraz biorących udział w obrocie portowo-morskim lub obsługujących go.

Mamy więc m.in. operatora i developera powierzchni magazynowych oraz organizatora parku logistycznego - Goodman (stoisko 5.01), budującego wielkie Pomorskie Centrum Logistyczne jako swój projekt flagowy w Polsce. Park logistyczno-przemysłowy ma już pierwszych klientów. Więcej o jego atutach, poza bezpośrednim sąsiedztwem DCT Gdańsk, największego terminalu kontenerowego w naszym kraju, w rozmowie z Błażejem Ciesielczakiem, dyrektorem regionalnym Goodman na Polskę w drugim wydaniu “Gazety Targowej” (4 września).

Kolejne liczne firmy branży transportowej i logistycznej reprezentuje na tegorocznych targach Baltexpo 2013 Polska Izba Spedycji i Logistyki (stoisko 4.08).

Za “logistyką” w nazwie firmy OT Logistics SA (na tegorocznym Baltexpo na stoisku 8.08) kryje się m.in. żegluga śródlądowa i eksploatacja terminali portowych, a także logistyka i spedycja w czystej postaci. W strukturze OT Logistics Group działa zespół - dotąd głównie masowych, ale z planami wejścia w sektor kontenerowy - terminali Port Handlowy Świnoujście. Grupa OT Logistics jest też na dobrej drodze do zakupu ostatniego pozostającego do prywatyzacji terminalu w porcie Gdynia - BTDG (w lipcu otrzymała wyłączność na due diligence BTDG) oraz terenu po dawnym Europorcie w gdańskim Porcie Północnym (wraz z częścią Pirsu Rudowego). Na początku sierpnia rada nadzorcza Zarządu Morskiego Portu Gdańsk zatwierdziła wybór oferty OT Logistics w przetargu na dzierżawę ok. 23,5 ha gruntu zlokalizowanego na terenie portu, gdzie firma deklaruje zainwestować 300 mln zł.
OT Logistics poszerza swoje portfolio szeroko rozumianych usług logistycznych o udziały w znaczącym graczu na rynku spedycji morskiej. Pod koniec lipca zarząd OT Logistics S.A. podpisał przedwstępną umowę zakupu kontrolnego pakietu akcji C.Hartwig Gdynia SA - czołowej firmy spedycyjnej w Polsce, działającej od ponad 150 lat na międzynarodowym rynku, specjalizującej się w przewozach morskich, lądowych, lotniczych oraz usługach logistycznych.

Porty reprezentować będzie także (na stoisku 3.17 A) spółka Polskie Terminale SA - właściciel Terminalu Promowego Świnoujście Sp. z o.o. - największego takiego terminalu w Polsce, obsługującego dwóch operatorów promowych - Unity Line oraz Polferries i oczekującego właśnie na rozpoczęcie zawinięć, spodziewane w tym roku, statków kolejnego klienta - niemieckiego TT-Line.

Wśród firm transportowych, logistycznych i portowych bardzo silna jest, co cieszy, reprezentacja Pomorza Zachodniego. Kolejnym operatorem terminalu portowego z tego regionu, obecnym na Baltexpo 2013, jest spółka Polskie LNG SA (stoisko 8.14), reprezentująca będący jeszcze w budowie, bardzo interesujący zarówno ze względów technicznych, jak i gospodarczych oraz biznesowych (rola w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju, rozważane, możliwe drogi dywersyfikacji działalności - poszerzenie jej np. o stację bunkrową dla statków napędzanych gazem, czy rolę bałtyckiego hubu LNG, redystrybuującego, przy pomocy mniejszych gazowców, ładunek przywożony dużymi, oceanicznymi statkami np. z Kataru) pierwszy na nad Bałtykiem duży importowy terminal LNG w Świnoujściu.

Na Baltexpo 2013 reprezentowane będą wszystkie największe polskie porty morskie: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA (stoisko 8.05), Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (8.02) i Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA (stoisko 8.04), a także jeden z mniejszych - Elbląg (stoisko 8.20). Pozostałe mniejsze porty znajdą reprezentację swych interesów na stoisku Związku Miast i Gmin Morskich (8.12).

Reprezentację firm obrotu portowo-morskiego na Baltexpo 2013 dopełnia firma Polcargo z siedzibą główną w Szczecinie (stoisko 4.19), zajmująca się m.in. rzeczoznawstwem ładunkowym i kontrolą towarów, głównie w portach i na statkach.

Wśród wystawców obecnej edycji targów Baltexpo pojawił się też norweski armator, Nor Lines AS ze Stavanger, utrzymujący regularne połączenie żeglugowe między polskimi portami (głównie Świnoujściem), a licznymi portami długiego wybrzeża Norwegii, aż po Tromsø na dalekiej północy, za kołem podbiegunowym. Norweskiego armatora reprezentuje (na stoisku 4.05) agent żeglugowy i makler okrętowy Poseidon Frachtcontor Junge Ltd, będący także agentem regularnego serwisu ro-ro łączącego Gdynię z Finlandią utrzymywanego przez armatora UPM Seaways.

Czytaj także: Gdański WUŻ pochwali się nowym holownikiem

Media4Sea / "Gazeta Targowa" Baltexpo 2013
 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter