Japonia, Niemcy i kraje Zjednoczonego Królestwa na początku sierpnia br. ratyfikowały konwencję MLC z 2006 roku. Łącznie konwencję ratyfikowały jak dotąd 43 kraje.
Japonia jest drugim co do ilości posiadanych jednostek handlowych państwem oraz znajduje się w czołowej dziesiątce krajów co do wielkości łącznego tonażu statków. Ponadto była gospodarzem podczas podpisania memorandum dotyczącego kontroli bezpieczeństwa w portach (Port State Control) , zrzeszającego 18 najważniejszych instytucji morskich z obszaru Dalekiego Wschodu i Pacyfiku.
Niemcy posiadają 350 statków handlowych pływających po ich narodową banderą o tonażu ponad 15,3 mln . Stawia to je na trzecim miejscu na świecie pod względem liczby posiadanych statków handlowych.
Kraje Zjednoczonego Królestwa mają zarejstrowanych ponad 1300 jednostek o łącznym tonażu liczącym prawie 17 mln.
Wraz z tymi trzema krajami członkowie ILO reprezentują ponad ¾ udziałów w światowej flocie handlowej.
Konwencja MLC zacznie obowiązywać 20 sierpnia br., rok po ratyfikacji dokumentu przez 30. członka. Był to jeden z dwóch warunków do spełnienia, zanim konwencja weszłaby w życie (drugim była 1/3 udziałów w światowym tonażu krajów ratyfikujących, co zostało osiągnięte w 2009 roku). W krajach, które podpisały dokument po 20 sierpnia 2012 roku konwencja będzie obowiązywała 12 m-cy po ratyfikacji.
