Inne

Ogłoszony przez miasto Gdańsk konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno-technicznej zwodzonej kładki pieszej przez Motławę spotkał się z dużym odzewem. Wpłynęło 148 wniosków, przy czym nie jest to liczba ostateczna.

- Zapytania dotyczące konkursu zadawali m.in. projektanci z Hiszpanii, Szwecji, Portugalii i Stanów Zjednoczonych - mówi Andrzej Duch, dyr. Wydziału Urbanistyki Architektury i Ochrony Zabytków gdańskiego magistratu. - Bardzo nas cieszy tak ogromne zainteresowanie, ponieważ daje duże szanse na wyłonienie naprawdę dobrych i ciekawych koncepcji. Teraz wnioski oceniane będą pod względem spełniania warunków udziału w konkursie przez zgłoszone zespoły konkursowe.

Międzynarodowy konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno-technicznej zwodzonej kładki pieszej, wraz z budynkiem do jej obsługi i projektem zagospodarowania terenu w granicach opracowania konkursowego, władze Gdańska ogłosiły w maju tego roku. Przeprawa ma być poprowadzona w okolicy ul. Grodzkiej 9 i skomunikować Główne Miasto z wyspą Ołowianka.

W ten sposób, zdaniem pomysłodawców inwestycji, ułatwiony zostanie dostęp do instytucji kultury, powstanie możliwość łączenia oferty Muzeum II Wojny Światowej, Państwowej Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego, powstanie też nowa trasa spacerowa i atrakcyjny akwen dla turystów morskich. Ponadto zwiększy się atrakcyjność Szafarni.

Technologia zastosowana przy budowie kładki ma umożliwić wykonanie konstrukcji o najmniejszych wymaganych przekrojach i masie, tak by uzyskała ona wrażenie lekkości. Kładka powinna tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy; utrzymywać rangę miejsca przez walory stylowe noszące cechy najwyższej klasy i jakości; kreować nowy element tożsamości miasta; zapewniać wygodę i ułatwiać dostęp, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych. Przeprawa ma się otwierać i zamykać w czasie krótszym niż dwie minuty, a będzie się znajdować na wysokości 2,5 m w świetle toru wodnego Motławy.

Teren opracowania konkursowego objęty jest ochroną dziedzictwa kulturowego oraz ochroną archeologiczną. Maksymalny koszt wykonania zwodzonej kładki pieszej, czy jak mówią niektórzy mostu, ma wynieść do 13 mln zł.

Pomysł połączenia brzegów Motławy za pomocą kładki jest krytykowany przez środowiska żeglarskie i część mieszkańców Gdańska. Ich zdaniem, nowy obiekt utrudni ruch na rzece. Alternatywą miałoby być uruchomienie połączenia promowego, ale takie rozwiązanie zostało odrzucone przez władze miasta.

Rozstrzygnięcie konkursu na kładkę ma być znane w październiku br.

Marek Adamkowicz

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter