Inne

W minionym tygodniu odbyła się w Hamburgu konferencja prasowa poprzedzająca przypadające na początek września targi SMM 2012. To będzie 25, jubileuszowa edycja największych w świecie targów branży morskiej. Mimo globalnego kryzysu nadal odczuwalnego w przemyśle okrętowym, pobije kolejny rekord wielkości w historii SMM. Dodajmy, że jesteśmy patronem medialnym tego wydarzenia.

Warto przypomnieć, że nasze wydawnictwo przygotowuje z tej okazji specjalną publikację - kolejną edycję anglojęzycznego periodyku fachowego "Poland at Sea".

Pierwsze edycje SMM, które gromadziły po ok. 35 wystawców, zorganizowane były przez niemieckie stowarzyszenie profesjonalne okrętowców - w 1963 i 1966 roku - pod nazwami "Dzień inżyniera - okrętowca" oraz wystawa "Statki i Wyposażenie Okrętowe". Od 1968 roku organizatorem SMM jest Hamburg Messe und Congress (HMC).

Co czeka nas już za kilkanaście tygodni? Od 4 do 7 września w Hamburgu spodziewanych jest ponad 2000 wystawców z ponad 60 krajów, w tym ponad 150 debiutantów, którzy na powierzchni ok. 90 000 m2, zaprezentują najnowsze swoje osiągnięcia, produkty i usługi. Organizatorzy przewidują ok. 50 tys. zwiedzających - specjalistów z szeroko rozumianej branży morskiej.

Bogaty program imprez towarzyszących to ponad 150 pozycji. Konferencje, seminaria, warsztaty, ale również przyjęcia i wydarzenia wewnątrz i poza halami wystawowymi - także w mieście i porcie. Wśród najważniejszych warto wymienić choćby następujące:
- MS&D - międzynarodowa konferencja dot. bezpieczeństwa i ochrony na morzu, w portach i na statkach;
- GMEC - forum "green shipping";
- Marine Coatings Conference - konferencja poświęcona okrętowym farbom i powłokom antykorozyjnym;
- CIMAC Circle 2012 (International Council on Combustion Engines) - kongres specjalistów ds. silników spalinowych;
- przyznanie nagród Amver Awards;
- przyznanie nagrody norweskiego "Statku Roku" ("Ship of the Year" Award).

Podobnie jak w poprzednich edycjach, powierzchnia wystawowa SMM 2012 jest w pełni wyprzedana. Zapytany przez "Nasze MORZE - PortalMorski.pl" o podłoże sukcesu i dalszej ekspansji targów SMM, prof. dr Martin Stopford, jeden z głównych analityków i dyrektor zarządzający Clarkson Research Services, przyznał, że mogą tu grać rolę dwa czynniki. Po pierwsze, światowy rynek produktów i usług morskich faktycznie rośnie co do potencjału i wolumenu obrotów. Z drugiej strony, rośnie konkurencyjność w tym sektorze, a nadal jest odczuwalny, szczególnie na rynku budowy i wyposażenia statków, kryzys, jednak prowokuje on albo zmusza do wykorzystywania każdej szansy na prezentację, w tym - pokazanie się na targach takich jak SMM firm, które o to przedtem - przy łatwym zdobywaniu kontraktów i zamówień - nie dbały.

W tym roku organizatorzy udostępnili jeszcze jedną, dodatkową halę - B8, o powierzchni ok. 2300 m2- poświęconą ekspozycji oferty z zakresu bezpieczeństwa, ochrony i obrony na morzu (maritime security and defence). Prezentowane tam będą m.in. najnowsze systemy do obrony statków przed atakami piratów. Na przyległym, otwartym terenie, Bundeswehr'a przedstawi swój system ochrony przed zagrożeniami asymetrycznymi - Lexxwar.

Podobnemu zakresowi tematów poświęcona będzie duża konferencja MS&D - jedna z czterech głównych imprez towarzyszących SMM 2012.

Kolejnym tematem przewodnim tegorocznych targów morskich w Hamburgu będzie "zielona", a więc przyjazna środowisku, żegluga. Ekologia na pewno ujawni się na bardzo licznych stoiskach, w prezentowanych produktach i technologiach. Temat to bardzo aktualny, m.in. w związku z niedawnym i spodziewanym wkrótce dalszym zaostrzaniem przepisów dotyczących emisji szkodliwych substancji w spalinach statków, czy oczyszczania wód balastowych.

"Green shipping" będzie obecny w dyskusjach i prelekcjach przede wszystkim podczas konferencji GMEC (Global Maritime Environmental Congress), która odbędzie się w dniach 3 i 4 września. Za stołem prezydialnym zasiądą Spyros M. Polemis, prezes International Chamber of Shipping, International Shipping Federation i wielu innych organizacji oraz Corrado Antonini, prezes Fincantieri - włoskiego, państwowego koncernu stoczniowego - jednego ze światowych liderów w budowie statków pasażerskich. Konferencja GMEC (ponownie) zyskała patronat kanclerza Niemiec - Angeli Merkel.

Zresztą SMM w ogóle nie może narzekać na brak zainteresowania i opieki ze strony zarówno władz landu, jak i przedstawicieli rządu federalnego. Patronaty VIP'ów nie ograniczają się do kurtuazyjnych listów zamieszczanych w programach i specjalnych publikacjach targowych i imprez towarzyszących. Ważne osobistości z kręgów rządowych są obecne na targach.

Trzecim z głównych obszarów tematycznych, wokół których będzie się koncentrował branżowy dyskurs podczas tegorocznego SMM to ten, z którym będziemy mieli do czynienia podczas "dialogu offshore" - forum dyskusyjnego SMM Offshore Dialogue, organizowanego już po raz drugi. Tutaj niemało do powiedzenia miałyby polskie firmy. Niestety z ubolewaniem należy stwierdzić, że naszym managerom i specjalistom branży morskiej zazwyczaj brakuje woli (odwagi? umiejętności? zaangażowania?), by w interesie promocji własnych firm i całej polskiej gospodarki morskiej zgłosić i zaprezentować na konferencji, czy podobnym do "dialogu offshore" branżowym forum dyskusyjnym.

W efekcie - na najważniejszych targowo-konferencyjnych imprezach morskich, takich m.in. jak SMM, czy Nor-Shipping, polskie firmy, polska branża morska, polska myśl techniczna, polskie produkty - poza samymi stoiskami - są absolutnie niewidoczne (nasze firmy nie organizują konferencji prasowych, a nasi specjaliści i managerowie nie pokazują się z wystąpieniami merytorycznymi na konferencjach). Już we wrześniu, w Hamburgu, zobaczymy, jak będzie tym razem…

Wracając jednak do "dialogu offshore"… obejmie on dyskusję m.in. na takie tematy, jak wydobycie ropy i gazu ze złóż podmorskich, a także energetyka wiatrowa offshore.

Popularyzację tej tematyki wspomoże specjalne show (organizatorzy nie zdradzają na razie szczegółów) w południowym foyer terenów targowych, poświęcone najnowszym osiągnięciom w zakresie wydobycia ropy i gazu, szczególnie z pól głębokowodnych, natomiast niemieckie stowarzyszenie energetyki wiatrowej - German Offshore Wind Energy Foundation zaprezentuje wystawę zatytułowaną "Fascination Offshore".

Czwartą oś tematyczną tegorocznych targów morskich w Hamburgu wyznaczy SMM Ship Finance Forum, organizowane po raz czwarty, przez Hamburg Messe und Congress wraz z wydawcą "Financial Times Deutschland". Tematem przewodnim żeglugowego forum finansowego, które zapowiada się bardzo ciekawie wobec faktu, iż w dzisiejszych czasach banki i inne instytucje finansowe "zamknęły" się w znacznej mierze na inwestycje w żegludze, będą "jutrzejsi zwycięzcy" ("Tomorrow’s Champions"). Spodziewane jest uczestnictwo około 200 specjalistów branży żeglugowo-finansowej i oczywiście najbardziej zainteresowanych przedstawicieli armatorów i stoczni.

SMM to jednak przede wszystkim targi. Wystawa morska SMM jest zwierciadłem całej globalnej gospodarki morskiej, a szczególnie przemysłu okrętowego. Pod względem zajętej powierzchni wystawowej przewodzić będą podczas tegorocznej edycji Niemcy, Holandia, Norwegia i Wielka Brytania. Wciąż rosnący udział wystawców z Azji oddaje dynamizm gospodarczy tego regionu świata. Firmy z Chin zajmą łącznie piątą co do wielkości powierzchnię wystawienniczą, dwie wyprzedzając Danię. Kolejne wielkie ekspozycje na 25. targach SMM to pawilony narodowe Korei (i koreańskiego stowarzyszenia stoczni KOSHIPA) oraz Japonii (z JSMEA - stowarzyszeniem eksporterów wyposażenia okrętowego - na czele).

Jednak pod względem zarezerwowanej powierzchni Japonię wyprzedziła Turcja (zwiększając powierzchnię wystawienniczą o 30 proc. w porównaniu do SMM 2010). Mocno zaznaczą swoją obecność także Indie.

W sumie SMM 2012 zaoferuje zwiedzającym ponad 30 "pawilonów narodowych". Nowoprzybyłymi w tym roku będą argentyński i bułgarski. Polski nie ma wśród tych trzech dziesiątek. Polskich pawilonów nie było nigdy, na jakiejkolwiek imprezie formatu SMM czy Nor-Shipping. Polskim firmom trudno było zjednoczyć starania o godne, widoczne zaprezentowanie polskiej oferty produkcyjnej i polskiej myśli technicznej nawet kilkanaście lat temu, w najlepszych czasach rodzimego przemysłu okrętowego,

Zarówno obecni na targach SMM z własnymi stoiskami, jak i traktujący je jako sposób do pokazania swojej oferty i produktów, z pewnością znajdą miejsce i poczują się dobrze w najbardziej kompetentnym i poczytnym (najbardziej rozchwytywanym np. w biurze prasowym targów) polskim wydawnictwie na międzynarodowe targi - "Poland at Sea".

Więcej informacji o specjalnej edycji "Poland at Sea" na targi SMM 2012 (a jednocześnie na targi ONS - Offshore Northern Seas) znajdą Państwo tutaj.

Tekst i zdjęcia: PioSta

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter