Inne

Mimo obfitości światowej marki atrakcji turystycznych Gdańska i Pomorza Gdańskiego, promocja tych miejsc nie jest łatwym zadaniem dla służb portowych. Ulegając bowiem sile tradycji i zwykłych przyzwyczajeń organizatorów turystyki morskiej oraz agentów statkowych - zainteresowanie zawinięciami do polskich portów nie jest proporcjonalne także do wysiłków służb miejskich.

Choć wiadomo powszechnie, że rozwój turystyki morskiej w Polsce wymaga ścisłej współpracy zarządów portów i samorządów portowych gmin oraz wsparcia władz regionalnych. Zespół portowy Szczecin-Świnoujście gościł w ubiegłym roku jedynie trzy wycieczkowce pełnomorskie. Specyfiką tej Zachodnio-Pomorskiej polskiej bramy na świat jest jednak także możliwość goszczenia jednostek żeglugi śródlądowej. W Gdyni i Gdańsku możemy jedynie pozazdrościć aż 89 ubiegłorocznych wizyt statków rzecznych, które przywiodły do Szczecina niemal 10 tysięcy turystów. W sezonie letnim 2012 port ten przyjął już awizacje 84 takich statków oraz sześciu jednostek morskich.

Gdynia przygotowana jest w tym roku na 72 zawinięcia. Rok 2011 był uboższy w wizyty - jedynie 56, ale i tak oznaczało to ponad 78 tysięcy gości przybyłych cruiserami. Agencje turystyczne pamiętają jednak o nabrzeżach tego portu łącznie z ofertą Portu Gdańsk, bo większość wysiadających w Gdyni turystów przewożona jest spod burty autokarami do Starego Gdańska i dalej, do Malborka, czy Warszawy.

Gdańsk ma na ten rok tylko 29 potwierdzonych zawinięć pełnomorskich statków wycieczkowych. Większe jednostki będziemy podziwiać przy Nabrzeżu Westerplatte, a pozostałe zacumują w Basenie Władysława IV.

Sezon turystyczny 2012 otworzył w Gdańsku 22 maja 205 metrowy Albatros, płynący z Kłajpedy do Bremerhaven, którego agent - Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o. - w gdańskim porcie od lat czuje się... jak we własnym domu. Niemal równie często Gdańsk gości jednak także wycieczkowce awizowane przez Spółki "MARBALCO", BALTIC GATEWAY", "POLSTEAM", czy "ISS POLAND" lub "BSA". Pływający pod banderą Wysp Bahama Albatros, już tradycyjnie - jako wierny przyjaciel Gdańska - inauguruje sezon turystyczny w gdańskim porcie. Bywało jednak wcześniej, że korzystanie z reguły: częściej, znaczy taniej - sprzyjało w Gdańsku wizytom większej grupy cruiserów. W rekordowym sezonie roku 2009 - krótkim w naszej szerokości geograficznej, bo trwającym zaledwie cztery miesiące - do Gdańska zawitało 40 wycieczkowców, przywożąc blisko 17 tysięcy turystów. Wtedy też, w geście wzajemnego zrozumienia operatorów nabrzeży, gościny dla 286 metrowej Arkadii udzielił "Deepwater Container Terminal Gdańsk". Zwodowana w 1997 roku w stoczni Belfastu 247-metrowa jednostka, warta wówczas 14 milionów funtów angielskich, dająca swym pasażerom komfort przekraczający międzynarodowy system hotelowych "gwiazdek", musiała zawinąć w Gdańsku stosownie bezpiecznie. Wybudowany w zewnętrznej części Portu Gdańsk "DCT" dał takie gwarancje, sygnalizując jednocześnie, że wysunięty w głąb Zatoki Gdańskiej gdański port przyjmie każdy statek, zdolny pokonać Cieśniny Duńskie. Dekady funkcjonowania przed polskimi portami "żelaznej kurtyny" uniemożliwiały nam wizyty komfortowych wycieczkowców, jak Arkadia, Costia Pacifica, Grand Princess, Vision of the Seas, Seven Seas Voyager lub Thomson Celebration. Wejście Polski w 2007 roku do układu Schengen ułatwiło odwiedzanie naszego kraju przez cruisery światowej marki. Dla portu w Gdańsku data ta nie oznaczała jednak "łatwego" zaistnienia na szlakach światowej turystyki morskiej. Słynąca jeszcze z przedwojennych "emigracyjnych" rejsów m/s Batory Gdynia pozostała w... folderach turystycznych najważniejszym polskim portem pasażerskim w południowym akwenie Bałtyku. I niech Gdynia trwa w nich, ale niech także te same foldery uwzględnią wreszcie walory zawijania statków pasażerskich do nabrzeży gdańskiego portu. Oba bowiem trójmiejskie porty dysponują zbliżonymi możliwościami przyjmowania statków i promów pasażerskich. Oba porty także, współpracując na rzecz obsługi morskiego ruchu turystycznego na Bałtyku, pracują dla rozwoju regionu Pomorza Gdańskiego.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter