Inne

W załączeniu zbiór propozycji i uwag APMAR dotyczący obecnego i przyszłego statusu polskiego marynarza widziany z perspektywy prac prowadzonych nad ustawą o pracy na morzu. Zdajemy sobie w pełni sprawę, że niektóre z nich idą zdecydowanie dalej niż dyskutowane dotąd rozwiązania. Z drugiej jednak strony nie mamy wątpliwości, że brak w ustawie uregulowania zagadnień podatkowych i ubezpieczeń społecznych marynarzy zatrudnionych na statkach obcych bander spowoduje w dłuższej perspektywie zamknięcie dla nich międzynarodowego rynku pracy. Wiele zawartych przez nas propozycji dotyczy systemu zabezpieczeń społecznych. W tym zakresie pragniemy zwrócić Państwa uwagę na następujące regulacje Konwencji MOP 2006: Norma A4.5 – Zabezpieczenie społeczne 1. Rodzaje świadczeń, które powinny być uwzględnione z myślą o osiągnięciu pełnej ochrony w zakresie zabezpieczenia społecznego zgodnie z Prawidłem 4.5 to: opieka medyczna, zasiłki chorobowe, zasiłki dla bezrobotnych, świadczenia emerytalne, świadczenia z tytułu wypadków przy pracy, zasiłki rodzinne, zasiłki macierzyńskie, świadczenia inwalidzkie i świadczenia z tytułu śmierci żywiciela rodziny, uzupełniające świadczenia określone w Prawidle 4.1 w zakresie opieki medycznej i 4.2 w zakresie obowiązków armatorów i w innych częściach niniejszej Konwencji. 2. Zabezpieczenia zapewniane przez każdego Członka zgodnie z Prawidłem 4.5 ustęp 1 będą, w czasie gdy dokonywana zostaje ratyfikacja, zawierać co najmniej trzy z dziewięciu świadczeń wymienionych w ustępie 1 niniejszej Normy. 3. Każdy Członek podejmie kroki zgodne z krajowymi uwarunkowaniami w celu zapewnienia komplementarnego zabezpieczenia społecznego wspomnianego w ustępie 1 niniejszej Normy wszystkim marynarzom mającym miejsce stałego zamieszkania na jego terytorium. Obowiązek ten może zostać spełniony, na przykład, poprzez odpowiednie dwustronne i wielostronne porozumienia lub systemy oparte na składkach. Wynikająca z tego ochrona nie będzie mniej korzystna niż oferowana osobom pracującym na lądzie na terytorium Członka. Przepisy konwencji w jasny sposób mówią o "wszystkich marynarzach mających miejsce stałego zamieszkania na terytorium Członka". W związku z tym nie jest pytaniem czy należy wprowadzić zasady objęcia opieką społeczną wszystkich polskich marynarzy, ale pytaniem jest - jak to zrobić? Stąd szereg propozycji w trym zakresie wynikających z naszej praktycznej znajomości systemu pracy marynarzy na statkach obcych bander. Mamy nadzieję , że nasze propozycje i uwagi wywołają dyskusję, która doprowadzi do stworzenia nowej i nowatorskiej jakości w podejściu do zawodu marynarza, z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych stron. Rada APMAR-u

Pismo do MT w sprawie ustawy o pracy na morzu
Propozycje APMAR do Ustawy o Pracy na Morzu * * * APMAR (Związek Agentów i Przedstawicieli Żeglugowych w Gdyni - Association of Polish Marine Agents and Shipowners' Representatives in Gdynia) jest organizacją powstałą dnia 23 maja 1992 roku. Celem powołania tej organizacji było stworzenie forum wymiany doświadczeń i współpracy zrzeszonych w niej firm dla uporządkowania rodzącego się rynku pośrednictwa pracy dla marynarzy, kształtowanie i propagowanie zasad etyki zawodowej, współpraca z ośrodkami szkolenia, szkołami i uczelniami morskimi, współpraca z administracją morską. Związek współpracuje również z posłami na Sejm, senatorami oraz Ministerstwem Gospodarki Morskiej dla promocji zawodu marynarza i interesów marynarzy za pośrednictwem tych instytucji. Przedstawiciele Związku biorą czynny udział w konferencjach poświęconych pracy marynarzy w kraju i zagranicą, w spotkaniach ze związkami zawodowymi marynarzy
Liczba firm członkowskich Związku wzrosła od trzech, stanowiących grupę inicjatywną w 1992 roku do 28 obecnie. Związek grupuje czołowe firmy crewingowe, za których pośrednictwem zatrudnianych jest około 14 000 polskich marynarzy szeregowych i oficerów. Od 1998 roku APMAR jest nieformalnym przedstawicielem w Polsce Międzynarodowego Komitetu Pracodawców Morskich (IMEC - International Maritime Employers Committee) Misja

  • Propagowanie zasad etycznych w zakresie pośrednictwa pracy dla marynarzy;
  • Promocja zawodu marynarza wśród młodzieży;
  • Promowanie inicjatyw legislacyjnych i gospodarczych w kraju i w UE zapewniających utrzymanie miejsc pracy dla Polskich marynarzy;
  • Współpraca z ośrodkami szkoleniowymi, szkołami i akademiami morskimi dla powiązania procesu i zakresu szkolenia z potrzebami współczesnego rynku;
  • Rola opiniotwórcza i konsultacyjna w sprawach związanych z marynarskim rynkiem pracy i szkoleniem marynarzy realizowana we współpracy z administracją państwową i związkami zawodowymi

źródło: APMAR
 

{jathumbnail off}

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter