Pomorskie firmy walczą o pozyskanie części, wartych kilkaset milionów euro, kontraktów przy budowie podmorskiego tunelu Dania - Niemcy, pod cieśniną między niemiecką wyspą Fehmarn z duńską Lollandią.
Na początku przyszłego roku do Danii uda się polska misja gospodarcza. Wezmą w niej udział m.in. przedstawiciele Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Agencji Rozwoju Pomorza SA, by wypromować firmy regionu i ich potencjał.
Polskie firmy liczyły na udział w pracach budowlanych oraz produkcji głównych elementów, czyli prefabrykatów betonowych. Wskazywano nawet miejsce na taką wytwórnię - w rejonie DCT w Gdańsku.
Niestety, nie uzyskają takich zamówień - wynika z ogłoszonych przez Duńczyków wstępnych warunków rywalizacji o prawo wykonawstwa inwestycji. Elementy główne tunelu, betonowe, będą wykonywane w Danii, niedaleko Ronneby - dowiedzieliśmy się od Patryka Michalaka, koordynatora polskich firm, prezesa stoczni Gryfia w Szczecinie i Stoczni Gdynia. Tak się stało, ponieważ naciskały na to duńskie związki zawodowe. Chodziło im o zapewnienie miejsc pracy dla Duńczyków.
- Polskie firmy mogą starać się o prawo wykonawstwa sekcji stalowych tunelu - mówi prezes Patryk Michalak. - To też duże elementy, ważące nawet po 8 tysięcy ton. Naszymi rywalami w przetargach mogą stać się podmioty z innych nadbałtyckich państw. Nie ma zaś mowy o tym, by polskie przedsiębiorstwa konkurowały między sobą, starając się o zlecenia na rzecz budowy tunelu. Wartość zamówień konstrukcji stalowych trudno w tej chwili oszacować. Może to być kilkaset milionów euro, ale też nawet powyżej miliarda euro. Mamy warunki, by sekcje stalowe do duńsko-niemieckiego tunelu wykonywać. Świetnie nadaje się do tego suchy dok, znajdujący się w Stoczni Gdynia.
Żeby skuteczniej rywalizować o zamówienia, na początku marca bieżącego roku zainteresowane firmy, instytucje, zachęcone przez marszałka województwa pomorskiego, podpisały w Gdańsku deklarację współpracy.
Koszt budowy tunelu szacowany jest na około 6 miliardów euro. W jakim zakresie przetargi zostaną ogłoszone, na jakich warunkach - będzie wiadomo w przyszłym roku. Za doprowadzenie do zbudowania tunelu odpowiedzialna jest duńska spółka państwowa Femern A/S. Ona też ma sfinansować, ze wsparciem Unii Europejskiej, budowę i eksploatować ów tunel.{jathumbnail off}
Inne
Pomorze walczy o kontrakt przy budowie tunelu Dania - Niemcy
18 listopada 2011 |
Źródło:
