Inne
Dwugodzinny strajk przeprowadzili we wtorek rano pracownicy Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych (WUŻ) w porcie w Gdyni.

Protestujący domagali się podwyżki płac i premii uznaniowej. Na koniec zablokowali skrzyżowanie w rejonie portu.

WUŻ, czyli spółka holownicza działająca w porcie, należy do Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA (ZMPG); zatrudnia ok. 230 osób. Przewodniczący portowej "Solidarności" Kazimierz Waldowski poinformował PAP, że w strajku uczestniczyło ponad 200 osób.

Wśród protestujących byli także przedstawiciele innych zakładów pracy, m.in. portu w Gdańsku i stoczni "Nauta" w Gdyni. Skrzyżowanie zablokowało ok. 50 osób.

Załoga domaga się 8 proc. podwyżki płac oraz jednorazowej premii uznaniowej w wysokości 1 tys. zł. Za przeprowadzeniem strajku pracownicy opowiedzieli się w referendum. Szef związku wyjaśnił, że wcześniej załoga domagała się 10-proc. podwyżki wynagrodzeń.

Prezes ZMPG Janusz Jarosiński uważa, że pracownicy "oczekują zbyt wiele biorąc pod uwagę wyniki spółki". Jak wyjaśnił, "w ub. roku średnia płaca w spółce wynosiła 4,5 tys. zł". Zarząd proponuje podwyżkę w wys. 150 zł od 1 sierpnia; związkowcy domagają się wzrostu o 360 zł.

Waldowski zapewnił, że "pomimo strajku ruch statków w porcie odbywał się w zasadzie bez większych utrudnień". "Poszliśmy na ustępstwa i ze względu na bezpieczeństwo w porcie holowniki wprowadzały i wyprowadzały statki" - dodał.

Po strajku ws. płac pracownicy rozpoczęli protest przeciwko trwającej prywatyzacji ich spółki. Pracownicy WUŻ do południa będą blokować trzy skrzyżowania, chodząc po przejściach dla pieszych. Akcja odbywa się na skrzyżowaniach znajdujących się w pobliżu portu (na ulicach: Chrzanowskiego, Polskiej, Rotterdamskiej i Celnej). Związkowcy twierdzą, że inwestor, holenderska spółka Fairplay BV, który w najbliższych dniach ma kupić udziały WUŻ, nie zaproponował załodze "wystarczająco dobrego pakietu socjalnego".

Związkowcy domagali się m.in. 15 lat gwarancji zatrudnienia (w czasie rozmów obniżyli ten okres do 7,5 roku), natomiast inwestor na początku negocjacji proponował 2 lata, a potem podwyższył okres gwarancji zatrudnienia do 2,5 roku. Waldowski powiedział, że "taka propozycja rozwścieczyła załogę, bo to był najgorszy okres gwarancji zaproponowany w prywatyzowanych dotychczas portowych spółkach".

Protest ma się zakończyć o godz. 13 pod budynkiem zarządu portu. Pracownicy mają wręczyć władzom portu petycję ws. wstrzymania prywatyzacji WUŻ. Prezes zapowiedział, że spotka się z protestującą załogą

Komentarze   

0 Link do artykułu 31 sierpień 2011 : 18:39 Link do artykułu Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 DO PRACY
NIECH SIE WRESCIE NAUCZA PRACOWAC KONTRAKTOWO NIEROBY ZWIAZKOWE A NIE O SOCJAL PATRZA PODKASAC KREKAWY I DO ROBOTY A NIE K.....WA TRANSPARENTY MALOWAC WUZ NIECH SIE ZPRYWATYZUJE I Z BAZA KONTENEROWA WSPOPRACUJE TO ZAPEWNI SOBIE STRATEGIE PRACY DO ROKU?????? NIEWIADOMO KTOREGO BO WIEKSZOSC PRZEWOZI SIE JUZ W KONTYNERACH
31 sierpień 2011 : 18:39 ARKA Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Jarosiński i jego polityka prywatyzacji
to najgorsza rzecz jaka mogła spotkać Gdynski port, czytałem gdzieś jego wypowiedz w której stwierdzał że spółki pracownicze to przestarzała forma prywatyzacji, za to sprzedaż firmy holendrom,którzy przejdą z banderą na Malte albo do jakiegoś innego \"raju podatkowego\" to wspaniały oraz nowoczesny sposób, tak samo nowoczesny jak zmiana zasad zatrudnienia z stałych umów, na umowy zlecenie albo inne piractwo typu samozatrudnienie (jak to miało miejsce w Szczecinie), ciekawe kiedy ktoś powie \"to nie był dobry pomysł\"... ale kogo obchodzi los małej spółki portowej,a własciwie jej pracowników. Przychody ok. 3-4 mln zł co roku dla ZMPG to też pryszcz, lepiej dostać raz 30 milionów i wydać je napewno bardzo rozsądnie np. na wybory
31 sierpień 2011 : 22:13 prywatyzacja z głową Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 zarobki
średnie buaaahhaa , nawet jeśli takie są to ktoś zapomniał dopowiedzieć istotnego słowa BRUTTO, a jak wiadomo netto to będzie 2500 zł, wiec nie wiem czy są to wysokie zarobki, za fizyczną prace i wyszkolenie jakie jest potrzebne żeby pracować na statku,dodatkowo w każdą pogode śnieg deszcze lód o każdej porze dnia i nocy w każde święta NASZCZĘŚCIE MAMY RZETELNYCH DZIENNIKARZY którzy sprawdzają każdą informacje przed publikacją
31 sierpień 2011 : 22:24 Pele Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1

Źródło: