Gdynianie zaprojektowali pierwszą w Polsce i jedną z niewielu na świecie łódź turystyczną, zasilaną wyłącznie energią słoneczną. Sześcioosobowa jednostka będzie mogła pływać po wszystkich wodach śródlądowych. Na razie jest jednak wyłącznie prototypem.
Choć "Solar" z Politechniki Gdańskiej może mieć zadaszenie, jest łodzią typowo regatową.
Łodzie solarne, a więc napędzane energią słoneczną, niegdyś wydawały się wyłącznie fantazją studentów i naukowców wydziałów oceanotechniki politechnik na całym świecie. W Trójmieście już od kilku lat nad swoją łodzią pracują członkowie koła naukowego Korab. Ciągle Ich ciągle ulepszany "Solar" z powodzeniem startuje w zawodach podobnych jednostek, ostatnio osiągnął sukces podczas regat pod Berlinem.
Nic dziwnego, że te sukcesy zachęciły innych do projektowania łodzi napędzanych energią słoneczną, które mogłyby być wykorzystywane komercyjnie. Na taki projekt zdecydował się były student PG, który tym razem zaprojektował łódź nie regatową, a turystyczną.
- Zaprojektowaliśmy ją na bazie doświadczeń z jednostek regatowych, ale z dbałością o komfort użytkowania i stabilność konstrukcji - mówi Bartosz Puchowski, kierownik projektu Fiten Solar Team, który swoją pierwszą łódź solarną projektował jeszcze podczas studiów na PG. - Będzie w pełni zasilana z ogniw fotowoltaicznych. Zastosujemy w niej napęd o mocy 4 kW. Zostanie wyposażona w lodówkę, sprzęt audio, nawigację GPS oraz oświetlenie.
Podobnie jak nasze regatówki cała łódka zostanie wykonana w technologii próżniowej i konstrukcji przekładkowej.
Do tego zamiast ciężkiego, głośnego i nieekologicznego silnika wyposażona będzie w cichy i dyskretny napęd elektryczny, który pozwala pływać również w strefach ciszy. Dlatego długa na 6,2 m i szeroka na 2,45 m słoneczna łódka będzie idealna dla wędkarzy i pasjonatów dzikiej przyrody. Jednostka została zaprojektowana na sześć osób i tak by pływać po wszystkich wodach śródlądowych.
Dzięki wykorzystaniu paneli fotowoltaicznych o powierzchni ok. 6 m kw i mocy 1kW oraz akumulatorów LiFePo4 łódka będzie mogła pływać non stop dniem i nocą z przeciętną prędkością 8 km/h. Maksymalnie jednak będzie mogła rozpędzić się do 14 km/h. Pozwoli to żeglować łódką nie tylko po kanałach i spokojnych jeziorach, ale wszystkich wodach śródlądowych bez obaw o wywrócenie.
Prototyp powstanie jeszcze w tym roku. Jeśli znajdą się chętni, łódź trafi do szerszej produkcji. Szacuje się, że kosztowałaby ok. 80 tys. zł z czego 17 tys. to cena paneli słonecznych.{jathumbnail off}
Inne
Pierwsza solarna łódź turystyczna powstanie w Gdyni
01 sierpnia 2011 |
Źródło:
