Powierzenie Gdańskowi organizacji uropejskiego Dnia Morza (19-20 maja 2011) było niewątpliwym ukłonem UE w stronę kraju, mającego niebawem rozpocząć przewodnictwo Rady Unii Europejskiej. "Morze możliwości" - promocyjne hasło miasta dysponującego morskim portem od ponad tysiąca lat - oddaje doskonale także istotę europejskiego pojmowania wspólnoty interesów państw, mających dostęp do morskich szlaków komunikacyjnych. W trakcie sesji plenarnych i dyskusji panelowych mówili o tym przedstawiciele sektora gospodarki morskiej z całej Europy.
W rozmowach kuluarowych niejednokrotnie wspominano historyczne zawinięcie do DCT Gdańsk kontenerowego kolosa "Maersk Taikung" i niedawną datę 11 maja 2011, w której koncern "Maersk" - wizytą "Maersk Elba" - wprowadził do obsługi azjatyckiego serwisu AE10 do gdańskiego portu serię największych kontenerowców świata, mogących zabrać na pokład nawet 15 tysięcy TEU. Trudno było nie mówić o tej "bałtyckiej rewolucji żeglugowej", mając przed oczyma - w hallu Filharmonii Bałtyckiej - setkę fotosów obrazujących X-wieczną historię rozwoju portu i miasta - gospodarza IV EDM. Zespół promocji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA przygotował na przyjęcie europejskich gości oryginalną wystawę fascynujących rycin i zdjęć niezwykle przemawiających do wyobraźni. Wydobyto je z zasobów Muzeum Narodowego w Gdańsku, Polskiej Akademii Nauk, Centralnego Muzeum Morskiego i wzbogacono archiwami portowymi oraz zbiorami Zbyszka i Macieja Kosycarzy, a także współczesnymi obrazami z lotni Kacpra Kowalskiego. Ozdobą były opisy opracowane przez gdańskiego historyka i dziejopisarza Andrzeja Januszajtisa.
W kontekście historii gdańskiego portu, informacje o rekordowych przeładunkach i wizytach kolejnych megakontenerowców "Maerska" budziły zrozumiałe zainteresowanie. Korzystając z gościnności s/y "Norda" (przebudowanego na żaglowiec kutra rybackiego, zwodowanego w 1928 roku w duńskiej stoczni Andersen Frederikssund) tym chętniej grupa dziennikarzy akredytowanych przy EDM popłynęła w krótki rejs. Zwiedzanie starego portu zwieńczono w najmłodszym gdańskim terminalu - DCT Gdańsk, gdzie kończył się akurat przeładunek "Maersk Eubank". Możliwość spojrzenia na terminal z wysokości mostku kapitańskiego giganta, czy ogrom jego maszyn i nowoczesność zrobiły wrażenie nawet na tych, którzy port oglądają na co dzień.
Rzecznik Prasowy ZMPG SA
P.S. Wspomnianą wystawę, rozbudowaną o serwis dokumentujący budowę "Portu Północnego" będzie można odwiedzać także w Sali Dolomitowej Centralnego Muzem Morskiego w Gdańsku - prawdopodobnie już od 20 czerwca br.{jathumbnail off}
Inne
Morze możliwości...
24 maja 2011 |
Źródło:
