W dniu 24 marca 2010 r. w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. w Gdyni, odbyło się seminarium pt. "Eugeniusz Kwiatkowski - niedokończona strategia".
Tematyką seminarium była mniej znana działalność wielkiego Polaka przy odbudowie Pomorza i gospodarki morskiej w warunkach powstałych po II wojnie światowej.
Merytoryczny wykład przygotował zespół Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni, pod kierunkiem p. dr Piotra Dwojackiego. W seminarium wzięli udział przedstawiciele biznesu , administracji publicznej, władz samorządowych, świata nauki oraz publicyści morscy. W pierwszej części seminarium jego uczestnikom przybliżono mniej znane fragmenty życiorysu i działalności E. Kwiatkowskiego oraz jego koncepcje rozwoju gospodarczego sektora transportowego - niektóre zaskakująco aktualne po dzień dzisiejszy. Przedstawiciele Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni przedstawili inicjatywę organizacji we wrześniu br. w Trójmieście Powszechnego Zjazdu ekonomistów, menedżerów , prawników i historyków morskich , który stałby się forum dyskusyjnym środowiska związanego z gospodarka morską. W drugiej części seminarium , w ramach dyskusji, uczestnicy wyrazili dość różnorodne poglądy odnośnie przyczyn skali problemów morskiego obszaru życia gospodarczego kraju. Nie rozstrzygnięte pozostało pytanie - czy dzisiejszych niepowodzeń sektora morskiego należy upatrywać w braku należytej wagi przywiązywanej do spraw morskich na szczeblach władzy - czy też w zbyt małej aktywności i determinacji lokalnych podmiotów gospodarczych, które muszą przystosowywać się do postępującej globalizacji i poszukiwać nowych sposobów na rozwój własnej działalności w szerokiej gamie przemysłów morskich.
Informacje dodatkowe:
Eugeniusz Kwiatkowski (ur. 30 grudnia 1888 w Krakowie, zm. 22 sierpnia 1974 w Krakowie) - polski wicepremier, minister skarbu, przemysłu i handlu oraz menedżer II Rzeczypospolitej w Gdyni jest traktowany jako jedna z bardziej zasłużonych postaci dla rozwoju miasta. Dzięki niemu w błyskawicznym tempie rozpoczęła się budowa gdyńskiego portu, który stał się dla międzywojennej Polski oknem na świat. Już jako minister przemysłu i handlu wykazał cechy wielkiego stratega. W ciągu pierwszych 10 dni swojego urzędowania zapowiedział wznowienie budowy portu, w ciągu trzech tygodni podpisał umowę z francuskim konsorcjum, w ciągu trzech miesięcy zamówił we Francji pierwszych pięć statków handlowych, w ciągu dwóch lat zdobył na budowę portu fundusze sześć razy większe od tych, które Skarb Państwa wydał w ciągu pięciu poprzednich lat. Dzięki takim działaniom Gdynia szybko stała się jednym z największych i najnowocześniejszych portów na Bałtyku. W okresie, kiedy Kwiatkowski był Ministrem Przemysłu i Handlu wartość robót inwestycyjnych w porcie gdyńskim wyniosła 88 mln złotych. Stworzył 4-letni plan inwestycyjny przewidujący rozbudowę infrastruktury, zwiększenie potencjału obronnego kraju, przygotowanie fundamentów dla przyszłej rozbudowy przemysłu, łącznie z aktywizacją Staropolskiego Okręgu Przemysłowego. Wojnę przeżył internowany w Rumunii. Po zakończeniu wojny powrócił do Polski i przystąpił do odbudowy portu. W roku 1948 ówczesne władze zrezygnowały ze współpracy z Eugeniuszem Kwiatkowskim, który powrócił do rodzinnego Krakowa, gdzie mieszkał do końca swoich dni. {jathumbnail off}
Inne
O Eugeniuszu Kwiatkowskim i jego projektach , o przyszłości sektora morskiego w kraju
26 marca 2010 |
Źródło:
