Inne
Dygnitarze odbędą przejażdżkę na super-czystym ekologicznie statku podczas szczytu klimatycznego w Kopenhadze. Gdy burmistrzowie i merowie z całego świata zbiorą się w Kopenhadze, by przestudiować możliwości nowoczesnych technologii prowadzące do poprawienia jakości życia w wielkich miastach, będą to czynić także na pokładzie pierwszego w historii cywilnego statku z instalacją ogniw paliwowych w pełnej skali. Podczas specjalnego programu dla włodarzy wielkich miast podczas kopenhaskiego szczytu klimatycznego, który będzie się odbywał równolegle do konferencji COP15, burmistrzowie, merowie i prezydenci takich miast jak Tokio, Bristol czy Rio de Janeiro, wejdą na pokład zaopatrzeniowca górnictwa morskiego (PSV - Platform Supply Vessel) Viking Lady by odbyć na tym "zeroemisyjnym" statku wycieczkę po porcie Kopenhaga i wodach cieśniny Oresund. Podczas rejsu, pani Ritt Bjerregaard, burmistrz - Lord Mayor Kopenhagi, pokaże swoim zagranicznym gościom, jak farma wiatrowa na morzu w pobliżu stolicy Danii oraz sortownia i spalarnia odpadów pomogły poprawić jakość powietrza w mieście i zmniejszyć "węglowy ślad" Kopenhagi (czyli emisję CO2). Spotkanie burmistrzów na pokładzie ekologicznego statku zilustruje też, jak miasta portowe i porty mogą wykorzystywać potencjał ograniczenia emisji szkodliwych substancji ze statków i zmusić żeglugę do przestrzegania ostrzejszych standardów emisji. Viking Lady jest super-nowoczesnym serwisowcem offshore - zaopatrzeniowcem. Na jego napęd składa się kombinacja silników spalinowych pracujących na czystym paliwie, jakim jest skroplony gaz ziemny i ogniw paliwowych, które dotąd stosowane były, w wąskim, raczej eksperymentalnym zakresie, na wojennych okrętach podwodnych. Na PSV Viking Lady mamy do czynienia z pierwszą instalacją ogniw paliwowych (fuel cells) w pełnej skali na dużym statku handlowym. Ogniwa paliwowe produkują energię znacznie efektywniej niż tradycyjne silniki i pomagają bardzo znacząco zmniejszyć szkodliwe emisje podczas częstych zawinięć statku do zatłoczonych portów. - Viking Lady jest żywym dowodem na to, że dostępna jest już technologia dla czystego ekologicznie transportu, jeśli tylko zechcemy jej użyć. [...] Eksploatowany z wykorzystaniem czystego ekologicznie źródła energii podczas postoju w porcie, statek ten przyczynia się do poprawy jakości powietrza i zdrowia publicznego - powiedział Wiggo Richardsen z FellowSHIP, międzynarodowego konsorcjum stojącego za wykorzystaniem ogniw paliwowych na Viking Lady. Transport morski odpowiada za przewozy (wg różnych szacunków i źródeł) od 75 do 90 % całego światowego handlu, ale przyczynia się do globalnych emisji CO2 generowanych przez człowieka jedynie w trzech procentach. Żegluga to zdecydowanie najczystszy sektor transportu. Emisja szkodliwych substancji oraz CO2, w przeliczeniu na 1 tonę przewiezionego towaru jest dalece mniejsza w przypadku statku, niż ma to miejsce przy użyciu samolotu, ciężarówki, a nawet kolei. Jednak pomimo tego, sektor żeglugowy wciąż nie szczędzi środków na nowoczesne technologie zmierzające do uczynienia statków jeszcze bardziej przyjaznymi środowisku naturalnemu. Niestety, nieracjonalnie i podejmowane bez głębszej refleksji działania (ulegających dla doraźnego poklasku głośnym "zielonym") polityków i urzędników z Unii Europejskiej mogą doprowadzić do efektu odwrotnego w stosunku do deklarowanych intencji. Z jednej strony Unia Europejska dużymi kwotami z pieniędzy podatników bezpośrednio wspiera (np. poprzez program Marco Polo), a także promuje przenoszenie przewozów towarowych z dróg i ciężarówek na statki i "morskie autostrady", a z drugiej strony, nowe, wchodzące niebawem w życie, drakońskie uregulowania prawne dotyczące emisji związków siarki w obszarzach SECA (Suphur Emission Control Areas – SECA), do których zaliczają się Bałtyk i Morze Północne, doprowadzi do drastycznego wzrostu kosztów transportu morskiego w północnej Europie, przez co ładunki będa wracać znowu z morza na coraz bardziej zatłoczone drogi. Wróćmy jednak do nowoczesnej, pro-ekologicznej techniki okrętowej. Technologia zastosowana na pokładzie Viking Lady, na którym krótki rejs odbędą burmistrzowie największych miast świata, bardzo znacząco obniża emisję CO2 i tlenków azotu. Gdy, podczas kopenhaskiego szczytu klimatycznego, zaopatrzeniowiec Viking Lady nie będzie pływał z biorącymi w nim udział dygnitarzami lub dziennikarzami, przycumowany będzie przy nabrzeżu Kvasthusmolen, niemal w centrum Kopenhagi, w dniach 16 i 17 grudnia. Energię (np. do oświetlenia i pracy systemów okrętowych) zapewnią mu wtedy ogniwa paliwowe zamiast tradycyjnych agregatów prądotwórczych opartych na silnikach wysokoprężnych. Po tym, jak pani mer Kopenhagi i jej goście zejdą z pokładu Viking Lady drugiego dnia jego pobytu w Kopenhadze z okazji szczytu klimatycznego, uda się on z powrotem do pracy przy obsłudze platform wiertniczych na Morzu Północnym. Czyste ekologicznie statki buduje się również w Polsce. Dla przykładu częściowo wyposażony kadłub statku Viking Queen - przekazanej do eksploatacji w 2008 roku jednostki siostrzanej Viking Lady - zbudowała stocznia z Gdańska. Jednak w tym przypadku polska firma - Crist - nie miała udziału w tworzeniu know-how związanego z ekologicznym napędem tego statku, jakim są silniki spalinowe pracujące na gazie ziemnym. Inaczej jest w przypadku budowanej obecnie w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA serii promów dla armatora norweskiego. Nowoczesne i nowatorskie dwustronne promy pasażersko-samochodowe zaprojektowali specjaliści polscy we współpracy z norweskimi. Pierwszy z promów - Moldefjord - został oddany do eksploatacji pod koniec listopada i wkrótce rozpocznie regularne rejsy w jednym z norweskich fiordów. LNG jest bardzo korzystnym rozwiązaniem na promach eksploatowanych w fiordach i wzdłuż wybrzeży norweskich, gdyż jest to czyste, "ekologiczne" paliwo, którego w dodatku Norwegia ma pod dostatkiem. Promy, na których energia używana w napędzie głównym i innych systemach okrętowych wytwarzana jest w silnikach spalających LNG (także statki z serii budowanej obecnie przez "Remontową" w Gdańsku), emitują aż o 90 % mniej szkodliwych tlenków azotu (NOx). W przypadku floty kilku promów na LNG redukcja taka odpowiada ilości tych szkodliwych substancji emitowanych przez wszystkie samochody w Oslo. Na statkach używających LNG jako paliwa zmniejsza się też emisja niepożądanych cząsteczek stałych (sadzy) i dwutlenku węgla (CO2) - o ok. 20% w porównaniu z promami, na których zainstalowane są silniki "diesel'owskie". O nowoczesnych fiordowych promach pasażersko-samochodowych budowanych w Gdańsku więcej informacji znaleźć można w grudniowym wydaniu miesięcznika "Nasze MORZE", dostępnym w salonach prasowych w całej Polsce od ok. połowy grudnia. Natomiast w jednym z następnych wydań "Naszego MORZA", na początku 2010 roku, znajdą się szersze informacje o serwisowcu Viking Lady, na którym zaplanowano rejs burmisztrzów wielkich miast z całego świata, uczestniczących w kopenhaskim szczycie klimatycznym.{jathumbnail off}
1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter