Inne
Oferta trójmiejskich tramwajów wodnych pozostanie w przyszłym roku prawdopodobnie niezmieniona. Utrzymane też raczej zostanie - choć mocno deficytowe - połączenie Gdańska z Sobieszewem.


Tramwaje wodne w ciągu kilku lat stały się niemal turystycznym symbolem Trójmiasta i Zatoki Gdańskiej. Magnesem przyciągającym pasażerów są ceny biletów - na przykład za rejs Gdyni do Helu zapłacimy tylko 12 zł. Wszystko dzięki temu, że deficyt generowany przez tramwaje wodne pokrywają samorządy.

W 2009 r. tramwaje kursowały na pięciu trasach: z Gdańska, Sopotu i Gdyni na Hel, z Gdyni do Jastarni oraz z Gdańska do Sobieszewa. O ile połączenia Trójmiasta z Półwyspem Helskim nie są zagrożone (umowy z obsługującą połączenia Żeglugą Gdańską obowiązują do 2012 r.), o tyle w przypadku uruchomionych po raz pierwszy w 2009 r. rejsów Gdańsk-Sobieszewo umowę z armatorem podpisano tylko na rok, na próbę. Po sezonie miała nastąpić weryfikacja opłacalności utrzymania tego połączenia. Jak się okazuje, skorzystało z niego 25 046 osób. Rentowność wyniosła 39 proc. Warto przypomnieć, że w 2008 r. zlikwidowano linię tramwaju wodnego Gdańsk - Sopot, której rentowność wynosiła ok. 23 proc. W przypadku Sobieszewa, podobnej decyzji raczej nie będzie.

- Na niską frekwencję wpłynęła kiepska pogoda. Tak fatalnego czerwca nie było od dawna - przypomina Alicja Kraska, wicedyrektor ZTM Gdańsk. - Lipiec był niewiele lepszy, dopiero w końcówce wakacji pogoda się poprawiła, co miało wpływ na wzrost liczby pasażerów. Trasę do Sobieszewa planujemy w budżecie na rok 2010 r. Jej ponowne uruchomienie zależy jednak od radnych Gdańska.
Władze Gdańska są "za". - Chcemy utrzymać połączenie do Sobieszewa w przyszłym roku - zapewnia Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Jeśli tak się stanie, to, podobnie jak w tym roku, w 2010 r. tramwaje kursujące z Trójmiasta na Hel w swe pierwsze rejsy wyruszą podczas długiego weekendu majowego. W maju będą pływać jedynie w weekendy, a od czerwca do końca sierpnia - codziennie. Z początkiem wakacji "dołączą" trasy z Gdyni do Jastarni i z Gdańska do Sobieszewa.


Paweł Rydzyński

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter