Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni rezygnuje całkowicie z obsługi autobusowej Stoczni Gdynia. Od 1 października w okolicę stoczni dostać się będzie można już tylko kolejką bądź jedną z dwóch linii trolejbusowych.
Chociaż większość autobusów jeżdżących do stoczni świeciła pustkami od końca maja, kiedy to zwolniono pracowników zakładu, wcześniej ZKM i miasto nie decydowały się na likwidację nawet części połączeń komunikacyjnych. Jak się dowiedzieliśmy, decyzja zapadła dopiero wówczas, gdy okazało się, pod sam koniec sierpnia, że katarski fundusz rządowy, który zainteresowany był zakupem majątku stoczni, nie wpłaci w terminie pieniędzy. Wtedy to, po konsultacjach z władzami miasta, gdyński ZKM zdecydował się wręczyć przewoźnikowi wypowiedzenia dotyczące kursów autobusowych do Stoczni Gdynia. Właśnie kończy się miesięczny okres tego wypowiedzenia. Ostatni raz do stoczni dojedziemy autobusem 30 września.
Od początku października autobusy linii 133, 140, 160 i 172 dojeżdżać będą już tylko do Dworca Głównego w Gdyni. Zlikwidowana zostanie też linia 134. Autobusy, które pod tym numerem kursowały do stoczni, jeździć będą nadal ale tylko do dworca, i pod numerem 133.
Na ul. Czechosłowacką nie dojedziemy również z Kaczych Buków autobusem linii 172. Do tej pory, w dni powszednie, jechał on w kierunku stoczni o godz. 5 rano. Kurs ten zostanie również zlikwidowany.
Do pętli dojeżdżać będą, zapewniając mieszkańcom Gdyni chociażby dostęp do pobliskiej placówki zdrowia, tylko trolejbusy. Zdaniem przedstawicieli ZKM takie rozwiązanie, czyli likwidacja połączeń autobusowych i zachowanie trolejbusowych, dojeżdżających na miejsce co 7-8 minut, w zupełności wystarczy, aby zaspokoić potrzeby mieszkańców.
Nikt w ZKM nie ukrywa też, iż zlikwidowanie obsługi autobusowej było zwyczajnie łatwiejsze od zmian w trasach trolejbusów. Po pierwsze, w wypadku, gdyby znów pojawiła się taka konieczność, połączenia autobusowe będzie prościej przywrócić, po drugie, przekierowanie trolejbusów na pl. Konstytucji wymagałoby kosztownej przebudowy sieci trakcyjnej.
- Poza tym, autobusom przyda się dodatkowy czas postoju, gdyż wskutek wzrostu natężenia ruchu coraz częściej przyjeżdżały do stoczni mocno opóźnione - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik gdyńskiego ZKM.
Co ważne, trolejbusy linii 23 i 24, czyli te, które dojeżdżać będą nadal na pętlę przy ul. Czechosłowackiej, ujęte są w unijnym projekcie rozbudowy komunikacji trolejbusowej w Trójmieście. Oznacza to, iż przez najbliższe lata nie powinna być zmniejszania liczba wyjeżdżanych przez nie kilometrów.
- W programie założono, że trolejbusy muszą przejeżdżać określoną liczbę kilometrów, gdybyśmy więc skrócili ich trasy, musielibyśmy uruchamiać inne, bardziej kosztowne połączenia - dodaje Marcin Gromadzki.
Inne zmiany w rozkładach
W związku z reorganizacją komunikacji autobusowej, dotyczącą obsługi stoczni, zmienią się również nieznacznie rozkłady innych linii. Zmiany wejdą w życie od 1 października.
Autobusy linii 104 w dni powszednie nie będą już wykonywać kursu z przystanku "3 Maja" do Domu Marynarza (wcześniej pojazdy wyruszały stąd o godz. 6.09).
Autobusy linii 109, które do tej pory w soboty wyjeżdżały o godz. 5.45 z przystanku "Gdynia Dworzec Gł. PKP - Morska" w kierunku Babich Dołów, będą wyruszać z pętli "Węzeł F. Cegielskiej" o godz. 5.34.
Zlikwidowany zostanie kurs autobusu linii 172, wykonywany do tej pory o godz. 21.44 z przystanku "I Urząd Skarbowy" do Dworca Morskiego w Gdyni.
Zniknie również kurs autobusu linii 700, wykonywany dotychczas o godz. 22.06 z Dworca Morskiego w kierunku Kaczych Buków.
Zmiany dotyczyć będą także kursów zjazdowych linii 700 w kierunku Kaczych Buków oraz kursów dojazdowych do węzła F. Cegielskiej, wykonywanych przez pojazdy linii 760. Szczegóły znaleźć można na stronie internetowej ZKM.
Piotr Weltrowski{jathumbnail off}
Inne
Gdynia: Autobusy do stoczni nie pojadą
28 września 2009 |
Źródło:
