
Z tej okazji w poniedziałek (26 stycznia) na pokładzie jubilata odbyło się uroczyste podniesienie biało-czerwonej bandery. W Ceremonii uczestniczyli: obecni i byli członkowie załogi okrętu, Szef Ratownictwa Morskiego Marynarki Wojennej kmdr Wiesław Wilk, Dowódca Dywizjonu Okrętów Wsparcia kmdr Janusz Wyderski oraz zaproszeni goście. W rozkazie okolicznościowym pełniący obowiązki dowódcy okrętu kpt. mar. Marcin Plichta podziękował załodze za codzienną służbę oraz podkreślił zasługi wszystkich marynarzy, którzy służyli na okręcie w jego 35-letniej historii.
ORP „Piast” został zaprojektowany w Polsce i zbudowany w Stoczni Północnej w Gdańsku. Jest to okręt projektu 570M (typ „Piast”). Położenie stępki nastąpiło 16 września 1972. Jednostka została wodowana 28 kwietnia 1973 i weszła do służby 26 stycznia 1974. Przez ostatnie 35 lat ORP „Piast” przeprowadził setki różnego rodzaju operacji na morzu. W 1991 roku działał na Zatoce Perskiej w ramach operacji „Pustynna Burza”, uczestniczył w międzynarodowych manewrach BALTOPS (sześciokrotnie), w największych ćwiczeniach NATO – STRONG RESOLVE, manewrach okrętów podwodnych BALTIC PORPOISE, w serii ćwiczeń typu PASSEX, a w ostatnich latach w typowych ćwiczeniach ratowniczych jak CROWN EAGLE, SMER-MEDEX oraz SAREX.
ORP „PIAST” to uniwersalny, duży okręt ratowniczy. Jego głównym zadaniem jest udzielanie pomocy załogom zatopionych okrętów podwodnych. To jedna z niewielu podobnych jednostek na Bałtyku, która może prowadzić długotrwałe operacje ratownicze, prace podwodne, badania dna morskiego, a także zadania patrolowe. Okręt może pomagać innym jednostkom na morzu, usuwać uszkodzenia, gasić pożary, ściągać z mielizny, holować oraz odkażać okręty i statki. „Piast” może prowadzić akcje poszukiwania i ewakuacji rozbitków oraz udzielać poszkodowanym natychmiastowej pomocy w ambulatorium okrętowym. Od 1997 do stycznia 1998 ORP "Piast” przeszedł generalny remont połączony z modernizacją do projektu 570M (wcześniej 570). Podczas remontu okręt został doposażony w przeznaczone do dokładnego pozycjonowania jednostki cztery duże kotwice (na ramach na dziobie i rufie) oraz pokład do współpracy ze śmigłowcem. Zastosowano nowsze urządzenia manewrowe, ze sterami strumieniowymi na dziobie i rufie. Zamontowano na pokładzie dziobowym dźwig o zwiększonych możliwościach mogący podnieść z dna morza przedmioty o masie do 10 ton. Stare łodzie pokładowe zastąpiono przez dwie nowe hybrydowe typu SŁR-7500 i ŁR-6. Zmodernizowano dzwon nurkowy. Okręt otrzymał ponadto pojazd do prac podwodnych. Na okręcie zainstalowano system hydrolokacyjny do poszukiwania obiektów na dnie morza. Znacznie unowocześniono również środki nawigacji i łączności. {jathumbnail off}
