Bezpieczeństwo

Wzrost liczby napadów z bronią w ręku na statki przepływające przez Cieśninę Singapurską wydaje się być w znacznym stopniu powstrzymany dzięki aresztowaniom dokonanym przez indonezyjską policję morską – informują media w Singapurze.

Przed pierwszymi aresztowaniami, które miały miejsce 9 lipca br., liczba napadów na statki w Cieśninie Singapurskiej osiągnęła najwyższy poziom od ponad dziesięciu lat, z 79 zgłoszonymi incydentami w pierwszej połowie 2025 roku według Centrum Wymiany Informacji ReCAAP (ISC) i kolejnymi 11 incydentami tylko w pierwszym tygodniu lipca.

Zachęcone brakiem egzekwowania prawa uzbrojone gangi regularnie abordowały duże statki dalekomorskie w zatłoczonej cieśninie między Singapurem a Indonezją. Z 80 incydentów w pierwszej połowie roku, w tym jednego w Cieśninie Malakka, 52 proc. dotyczyło masowców, 24 proc. tankowców, a 11 proc. kontenerowców, podało ReCAAP. Mniejsze i powolne jednostki tj. holowniki i barki, tradycyjny cel ataków, były atakowane tylko w 9 proc. przypadków.

9 lipca indonezyjska policja morska aresztowała ośmiu podejrzanych próbujących wejść na pokład tankowca Torm Elizabeth oraz dodatkowe trzy osoby na lądzie. Źródło branżowe podało, że 24 lipca br. dokonano kolejnych aresztowań członków drugiego gangu.

W miesiącu następującym po pierwszych aresztowaniach odnotowano pojedyncze wejście na pokład jednego holownika i barki w Cieśninie Singapurskiej.

Aresztowania dokonane w zeszłym miesiącu przez indonezyjską policję morską miały pozytywny wpływ na ograniczenie przypadków abordażu statków w Cieśninie Singapurskiej, gdzie od czasu pierwszych aresztowań 9 lipca odnotowano tylko jeden incydent – powiedział Thomas Timlen, starszy analityk w Risk Intelligence, w rozmowie z Seatrade Maritime News.

Wpływ aresztowań na czas trwania zakazu wejścia na pokład statków był w przeszłości bardzo zróżnicowany.

Zdaniem rozmówcy, jeśli indonezyjska policja morska zdoła aresztować członków pozostałych gangów działających z Batam, możemy spodziewać się wyniku podobnego do osiągniętego w 2015 r., czyli znacznego zmniejszenia częstotliwości abordażów statków w pozostałej części tego roku. Wiedząc, że sprawcy ci pozostają na wolności, operatorzy statków nadal powinni jednak zapewnić odpowiednie środki przeciwdziałania piractwu na statkach pływających po cieśninie.

LEW/Z mediów

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter