Holenderska stocznia Damen Naval wybrała firmę Van Halteren Technologies, jako tę, która dostarczy kluczowe systemy dla nowo budowanych fregat zwalczania okrętów podwodnych (Anti-Submarine Warfare Frigates, ASWF). Mowa o systemach do odbioru ładunków stałych oraz ładunków płynnych z drugiego okrętu z burty w czasie ruchu jednostek (RAS) oraz systemach transferu śmigłowców (HTS).
Fregaty ASW, opracowane na zlecenie holenderskiego Ministerstwa Obrony dla Królewskiej Holenderskiej Marynarki Wojennej i Marynarki Wojennej Belgii, wyznaczają nowy europejski standard dla zaawansowanych jednostek do zwalczania okrętów podwodnych.
Van Halteren Technologies (VHT) została wybrana ze względu na swoje doświadczenie i udokumentowane osiągnięcia, wykazane we wcześniejszej współpracy. Holenderska firma zajmuje się projektowaniem i produkcją specjalistycznych systemów, rozwiązań technicznych i usług dla zastosowań obronnych i przemysłowych. Niedawno zakończyła pomyślnie testy RAS dla okrętu wsparcia bojowego (CSS) Den Helder.
Systemy VHT RAS zaprojektowano z myślą o bezpiecznych, niezawodnych operacjach w wymagających warunkach morskich. Dodatkowo, systemy transferu śmigłowców VHT są przeznaczone zarówno dla śmigłowców załogowych, jak i bezzałogowych.
Cenimy sobie współpracę z zaufanymi partnerami, takimi jak Van Halteren Technologies, którzy podzielają nasze zaangażowanie w innowacje - powiedział Fer Tummers, dyrektor projektu ASWF w Damen Naval.
Fregaty ASW, które mają zastąpić fregaty wielozadaniowe typu Karel Doorman, są przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych, ale mogą przeciwdziałać także zagrożeniom morskim i powietrznym. Te wielozadaniowe okręty są również zdolne do prowadzenia operacji o mniejszej intensywności, w tym zwalczania piractwa, terroryzmu i bezpieczeństwa morskiego.
Program ASWF demonstruje współpracę obronną UE oferując innym krajom UE i NATO możliwość przyłączenia się do projektu.
Pierwszy okręt ma zostać dostarczony przez Damen Naval w 2028 roku.
AL, rel (Damen)