Bezpieczeństwo

Irańscy Strażnicy Rewolucji przejęli statek "związany z Izraelem" - podała irańska państwowa agencja IRNA. Jednostka przemieszcza się na wody terytorialne Iranu - dodano. Siły specjalne zeszły ze śmigłowca na pokład statku, pływającego pod portugalską banderą. Według agencji jednostka należy do firmy izraelskiego biznesmena. Kontenerowiec przejęto w okolicy cieśniny Ormuz.

Kontenerowiec MSC Aries (nr IMO 9857169; GT 149 525; nośność 158 097 t; ładowność 15 000 TEU) należy do kontrolowanego przez izraelskiego magnata żeglugowego Eyala Ofera brytyjskiego armatora Zodiac Maritime Ltd poprzez jego spółkę zależną Gortal Shipping Inc.

Armatorem zarządzającym i operatorem statku jest czarterujący - MSC Mediterranean Shipping Co ze Szwajcarii. Za zarząd techniczny i załogowy statku odpowiedzialny jest MSC Shipmanagement Ltd z Cypru.

Rzecznik izraelskiej armii Daniel Hagari zagroził, że Iran poniesie konsekwencje za eskalowanie sytuacji w regionie. Oświadczenie wydano po doniesieniach o przejęciu statku.

"Iran poniesie konsekwencje za podjęcie wyboru o dalszym eskalowaniu sytuacji" - oznajmił rzecznik. Jak dodał, Izrael podwyższył gotowość obrony kraju przed "dalszą agresją irańską". "Jesteśmy też przygotowani do odpowiedzi" - oświadczył Hagari.

Jak podaje Reuters, przejęty statek to MSC Aries należący do firmy powiązanej z Zodiac Maritime, której współwłaścicielem jest izraelski biznesmen Eyal Ofer.

W piątek prezydent USA Joe Biden powiedział, że spodziewa się, iż irański atak na Izrael, mający być odwetem na izraelskie uderzenie na jego placówkę dyplomatyczną w Damaszku, nastąpi "raczej wcześniej niż później". "Wall Street Journal" i Bloomberga pisały w piątek, że atak miałby nastąpić w ciągu 48 godzin.

We wtorek dowódca irańskiej marynarki wojennej Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej Alireza Tangsiri w rozmowie z wspierającym terrorystyczny Hezbollah libańskim portalem al Mejdajin zagroził zamknięciem przez Teheran kluczowej cieśniny Ormuz. Podkreślił że takie działania można rozważyć, jeśli Iran dostrzeże "jakiekolwiek próby zakłócenia" przez adwersarzy jego działań w regionie.

Cieśnina Ormuz znajdująca się w przewężeniu Zatoki Perskiej, jest jedynym morskim połączeniem Zatoki ze światowym oceanem. Odbywa się więc przez nią cała żegluga wiodąca od najważniejszych producentów ropy naftowej, a także gazu do ich odbiorców - głównie azjatyckich, ale także zlokalizowanych w Europie. Dotyczy to także LNG importowanego przez Polskę z Kataru. Szacuje się, że przez Ormuz przechodzi 1/5 eksportowanej na świecie ropy naftowej. Iran groził już wcześniej zamknięciem cieśniny, wykorzystując Ormuz jako strategiczną dźwignię w swoich manewrach geopolitycznych - przypomniał izraelski portal I24. Gdyby istotnie zamknięto cieśninę oddzielającą Zjednoczone Emiraty Arabskie i Oman od Iranu, cena ropy naftowej zareagowałaby bardzo gwałtownie.

Mapa: Goran_tek-en / Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8818 3.9602
EUR 4.2118 4.2968
CHF 4.2631 4.3493
GBP 4.9342 5.0338

Newsletter