Bezpieczeństwo, Granice

Niedawno (8-11 października) w Gdyni, przy nab. Stanów Zjednoczonych w porcie handlowym, gościł francuski niszczyciel min Pegase (M644). Była to wizyta głównie o charakterze technicznym (odpoczynek dla załogi, uzupełnienie zapasów). Dzisiaj, tj. w środę, 13 października br., przed południem do portu Gdańsk wszedł duży pomocniczy okręt ze Stanów Zjednoczonych. Chodzi o zaopatrzeniowiec USNS Robert E. Peary (T-AKE-5).

Dość okazały, ciekawy pod względem technicznym okręt został przedstawiony szerszej publiczności na świecie za sprawą udziału, jako "bohater tytułowy", w jedym z odcinków serii dokumentalnej "Mighty Ships" ("Superstatki") wyprodukowanej przez Discovery.

Jednostka zapowiadana była przez pewien czas jako spodziewana w porcie Gdynia. Jednak od zakończenia przejścia przez kanał Angielski (La Manche) okręt deklarował jako port przeznaczenia (w informacji podawanej w systemie AIS) Gdańsk. Poprzednimi portami zawinięć okrętu były Rota w Hiszpanii (z tamtejszej bazy NATO okręt wyszedł 24 września) i Brest we Francji.

Ostatecznie zaopatrzeniowiec USNS Robert E. Peary minął główki gdańskiego portu niedługo przed godz. 10:00, po czym zacumował przy nab. Obrońców Westerplatte. 

Okręt, według wstępnie dostępnych informacji, ma opuścić Gdańsk w sobotę, 16 października, po godz. 9:00.

USNS (T-AKE-5), to piąty (z serii czternastu) okręt zaopatrzeniowy (RAS) / (UNREP) typu "Lewis and Clark". Jest też czwartym okrętem w US Navy nazwanym dla upamiętnienia badacza polarnego admirała Roberta E. Peary (1856-1920).

Okręty typu "Lewis and Clark" wprowadzano do służby w latach 2006-2012. USNS Robert E. Peary rozpoczął ją w roku 2008. Okręty tej serii noszą nazwy słynnych amerykańskich odkrywców i pionierów.

Są to okręty zaopatrzeniowe, które mogą uzupełniać zapasy innych okrętów w ruchu (tzw. underway replenishment vessels), eksploatowane przez Military Sealift Command. Określane są według terminologii US Navy i Military Sealift Command jako "drobnicowce" lub "statki do przewozu ładunków suchych" (dry cargo ship), ale mogą przewozić i podawać w ramach operacji RAS / UNREP także np. wodę pitną czy paliwa.

Zbudowane zostały według komercyjnych (typowych dla statków handlowych), nie militarnych standardów. Zdecydowano się na to dla zminimalizowania kosztów, a przy okazji do zademonstrowania zdolności stoczni Stanów Zjednoczonych do "konkurencyjnej" budowy statków na rynek cywilny.

Mimo projektu i budowy przeprowadzonej zgodnie z "cywilnymi" standardami, posiadają cechy, wyposażenie i możliwości zwiększające ich przeżywalność (zdolność przetrwania - survivability) w warunkach trudnego lub wrogiego środowiska i bojowych, w tym możliwość rozmagnesowywania, uodpornienie na wstrząsy niektórych urządzeń i systemów, awaryjne systemy zasilania i łączności oraz zwiększone możliwości kontroli uszkodzeń w takich obszarach jak pożary oraz stateczność i pływalność.

Okręty te wyposażone są także w pasywną obronę przed minami i torpedami oraz posiadają środki ochrony przed bronią masowego rażenia ABC (atomową, biologiczną i chemiczną), takie, jak możliwość szczelnej izolacji pomieszczeń załogi i dowodzenia.

Robert E. Peary i jednostki bliźniacze, zaprojektowano z rezerwą miejsca i masy na zainstalowanie dodatkowego uzbrojenia obrony własnej. Projekt techniczny i budowę serii zlecono (w październiku 2001 roku) stoczni NASSCO. Ostatni, 14. okręt omawianego typu został przekazany przez nią 24 października 2012 r.

Dzięki seryjnej produkcji okrętów stocznia zdołała zwiększać z każdą kolejną budowaną jednostką efektywność produkcji. Dla przykładu siódma jednostka (T-AKE-7) powstała z wykorzystaniem mniej niż połowy roboczogodzin w porównaniu z T-AKE-1 i z 37-procentową redukcją całkowitego czasu budowy.

Misją okrętów typu "Lewis and Clark", należących do Wojskowych Sił Pomocniczych Floty (Naval Fleet Auxiliary Force - NFAF) Dowództwa Przerzutu Morskiego (Military Sealift Command) jest realizacja wsparcia logistycznego i dostarczanie amunicji, prowiantu, zapasów, części zamiennych, wody pitnej i ograniczonych ilości produktów naftowych (paliw) do grup bojowych lotniskowców i na okręty innych amerykańskich i sojuszniczych sił morskich, służąc jako okręty wahadłowe lub bazowe (stacyjne).

PBS; rel (MSC, US Navy); z mediów

Fot.: Karol Przybyła / ZMP Gdańsk; US Navy; PBS / webkamera ZMP Gdańsk


USNS Robert E. Peary (T-AKE-5) - charakterystyka podstawowa:

typ okrętu - replenishment dry cargo vessel; okręt typu "Lewis and Clark"
nr IMO - 9319806
sygnał wywoławczy - NPEA
państwo bandery - Stany Zjednoczone
armator (właściciel) - rząd Stanów Zjednoczonych
operator - rząd Stanów Zjednoczonych / MSC
stocznia - National Steel & ShipbuildingCo. (NASSCO) - San Diego
stoczniowy nr budowy - 475
przekazanie przez stocznię - 05.06.2008
chrzest - 09.02. 2008
wodowanie - 27.10.2007
położenie stępki - 11.12.2006 (według innego źródła - 12.12.2006)
początek budowy - 21.07.2006
zamówienie - 27.01.2004
długość całkowita - 210,01 m
długość między pionami - 199,95 m
długość na wodnicy pływania - 199,30 m
szerokość maksymalna - 32,24 m
szerokość konstrukcyjna - 32,20 m
zanurzenie - 9,70 m (według innego źródła - 9,10 m / 9,40 m)
wysokość boczna - 18,55 m
nośność - 19 329 t (według innego źródła - 16 446 t)
wyporność - 41 000 t (wg innego źródła - wyporność pełna 40 298 t)
masa statku pustego - 21 671 t (według innego źródła - 23 852 t)
tonaż pojemnościowy brutto - 43 758
tonaż pojemnościowy netto - 13 127
pojemność ładunkowa (grain) - 21 181 m³
pojemność ładunkowa (liquid) - 3728 m³
pojemność ładunkowa izolowana (chłodnicza) - 5543 m³
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 4996 m³
łączna pojemność zbiorników balastowych - 5965 m³
według innego źródła - maksymalna ładowność drobnicy - 6005 t; maksynalna pojemność ładunkowa dla drobnicy - 783 000 stóp sześc. (22 000 m³); maksymalna masa przewożonego paliwa - 2390 t; maksumalna pojemność ładunkowa przewożonego paliwa - 2900 m³
żurawie pokładowe - 4 × 10 t DOR
napęd główny - jednośrubowy (śruba o stałym skoku, Wartsila). dwa silniki elektryczne napędu głównego
moc napędu głównego - 22 524 kW
łączna moc zainstalowana - MCR 40 800 kW (55 472 KM)
prędkość eksploatacyjna - 20 węzłów
zasięg - 14 000 Mm przy prędkości 20 węzłów
zespoły prądotwórcze (elektrownia okrętowa) - 2 × 8L48/60 (MCR 9600 kW / 13 052 KM) + 2 × 9L48/60, (MCR 10 800 kW / 14 684 KM) [marka / projekt MAN (MAN-B&W), produkcja Fairbanks Morse & Co., New Orleans USA]stery strumieniowe - 1 × dziobowy
uzbrojenie i wyposażenie:
- cele pozorne - Nulka decoy launchers
- 2 do 6 karabinów maszynowych 12,7 mm lub 7,62 mm
- dwa śmigłowce MH-60S Knighthawk
miejsca dla załogi - 209 osób
według innego źródła - załoga: 49 żołnierzy + 123 cywilów
klasa lodowa - FS Ice Class II
klasyfikacja - ABS (American Bureau of Shipping)
notacja klasy - (+) A1, Ice Class C0, (E), (+) AMS, (+) RC Cargo Hold 3, (+) ACCU, (+) APS, NIBS, R1, VEC, SH-DLA Service Restriction: Unrestricted Service 

USNS Robert E. Peary (T-AKE-5) - wejście do portu Gdańsk
USNS Robert E. Peary (T-AKE-5) - wejście do portu Gdańsk
USNS Robert E. Peary (T-AKE-5) - wejście do portu Gdańsk
USNS Robert E. Peary (T-AKE-5) - wejście do portu Gdańsk
USNS Robert E. Peary (T-AKE-5) - wejście do portu Gdańsk
Okręt zaopatrzeniowy USNS Robert E. Peary
Okręt zaopatrzeniowy USNS Robert E. Peary
Okręt zaopatrzeniowy USNS Robert E. Peary
Okręt zaopatrzeniowy USNS Robert E. Peary lub jednostka bliźniacza w towarzystwie okrętu desantowego / śmigłowcowca.
USNS Robert E. Peary (T-AKE-5) - wejście do portu GdańskUSNS Robert E. Peary (T-AKE-5) - wejście do portu GdańskUSNS Robert E. Peary (T-AKE-5) - wejście do portu GdańskUSNS Robert E. Peary (T-AKE-5) - wejście do portu GdańskUSNS Robert E. Peary (T-AKE-5) - wejście do portu GdańskOkręt zaopatrzeniowy USNS Robert E. PearyOkręt zaopatrzeniowy USNS Robert E. PearyOkręt zaopatrzeniowy USNS Robert E. PearyOkręt zaopatrzeniowy USNS Robert E. Peary lub jednostka bliźniacza w towarzystwie okrętu desantowego / śmigłowcowca.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter