Bezpieczeństwo, Granice

Prezydent Francji Emmanuel Macron zapowiedział we wtorek budowę nowego lotniskowca o napędzie jądrowym. Planowana jednostka ma być półtora razy dłuższa od pływającego już pod francuską banderą okrętu Charles de Gaulle. Lotniskowiec ma wejść do służby w 2038 r.

Pierwsze próby na morzu nowego okrętu, który ma zbudować stocznia w Saint-Nazaire*, mają się odbyć w 2036 r. Lotniskowiec ma mieć wyporność ok. 70 tys. ton i długość 300 m.

Na jednostce będą mogły stacjonować o wiele cięższe samoloty niż wielozadaniowe myśliwce Rafale startujące obecnie z pokładu lotniskowca Charles de Gaulle. Mają to być maszyny nowej generacji, określane jako SCAF, współpracujące z dronami różnych typów.
Projekt SCAF rozwijany jest we współpracy z Niemcami i Hiszpanią. Projekt samolotu opisywany jest jako "mający zasadnicze znaczenie dla suwerenności europejskiej".

Lotniskowce uważane są za narzędzie projekcji siły militarnej - przypomina agencja AFP. Eksploatowany obecnie przez Francję okręt Charles de Gaulle wykorzystywany był w ostatnich latach m.in. przy okazji operacji w Iraku i Syrii. Latem br. został skierowany na wschód Morza Śródziemnego, w celu zamanifestowania poparcia dla Grecji w konflikcie z Turcją o prowadzoną przez ten kraj eksplorację szelfu i odwierty naftowe na morzu - pisze agencja.

Prezydent Macron przedstawił plany nowego lotniskowca przedstawiając strategię klimatyczną Francji. Szef państwa podkreślił, że napęd jądrowy jest bardziej ekologiczny niż tradycyjne silniki diesla.

Nie podano, ile będzie kosztować nowy okręt, ale francuskie media spekulują, że może osiągnąć ok. 7 mld euro. Oprócz Francji, która ma obecnie jeden okręt tego typu, tylko USA dysponują flotą lotniskowców o napędzie atomowym. Kilka innych państw eksploatuje lotniskowce o tradycyjnym napędzie.

Z Paryża Ludwik Lewin 

Rys.: Naval Group

___________
* chodzi o - państwową obecnie - stocznię Chantiers de L'atlantique, budującą zasadniczo statki handlowe, ostatnio głównie wycieczkowce, ale był to zapewne skrót myślowy albo niedopowiedzenie Macrona lub agencji prasowych, np. PAP, bo w stoczni tej powstanie tylko częściowo wyposażony okręt, a wyposażeniem i przekazaniem okrętu marynarce wojennej zajmą się inne firmy, bardziej doświadczone w budowie okrętów wojennych; wiadomo, że wiodącym podmiotem realizującym projekt budowy nowego francuskiego lotniskowca będzie Grupa Naval, poza tym wśród wiodących partnerów zaangażowanych w projekt są TechnicAtome oraz Dassault Aviation.

Wizualizacja przyszłego lotniskowca z napędem nuklearnym według wczesnych prac studialno-projektowych Grupy Naval
Wizualizacja przyszłego lotniskowca z napędem nuklearnym według wczesnych prac studialno-projektowych Grupy Naval
Wizualizacja przyszłego lotniskowca z napędem nuklearnym według wczesnych prac studialno-projektowych Grupy Naval
Wizualizacja przyszłego lotniskowca z napędem nuklearnym według wczesnych prac studialno-projektowych Grupy Naval
Wizualizacja przyszłego lotniskowca z napędem nuklearnym według prac studialno-projektowych - wcześniejsza wersja
Wizualizacja przyszłego lotniskowca z napędem nuklearnym według wczesnych prac studialno-projektowych Grupy NavalWizualizacja przyszłego lotniskowca z napędem nuklearnym według wczesnych prac studialno-projektowych Grupy NavalWizualizacja przyszłego lotniskowca z napędem nuklearnym według wczesnych prac studialno-projektowych Grupy NavalWizualizacja przyszłego lotniskowca z napędem nuklearnym według wczesnych prac studialno-projektowych Grupy NavalWizualizacja przyszłego lotniskowca z napędem nuklearnym według prac studialno-projektowych - wcześniejsza wersja

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter