Żegluga

Wody Polskie poinformowały w piątek o zakończeniu remontu kanału łuczańskiego w Giżycku, który łączy jezioro Kisajno z Niegocinem. Podczas remontu kanału awarii uległ zabytkowy most obrotowy rozpięty nad kanałem, drogowcy będą przez rok monitorować most.

Rzeczniczka Wód Polskich w Białymstoku Joanna Szerenos-Pawlicz poinformowała o zakończeniu trwającego od wiosny remontu kanału łuczańskiego. Był to pierwszy kompleksowy remont tego kanału, odkąd Giżycko stało się polskim miastem, co nastąpiło po II wojnie światowej.

Wykonano nowe umocnienia brzegowe, a na odcinkach cumowniczych zainstalowano odbojnice gumowe i poldery cumownicze. Po obu brzegach kanału zamontowano nowe drabinki, powstały też nowe schodki zejściowe na skarpach oraz wyloty odprowadzające wody opadowe - wymieniła Szerenos-Pawlicz.

Dodała, że całkowity koszt remontu przekroczył 69 mln zł.

Rzeczniczka wskazała, że z dna kanału usunięto naniesiony materiał rzeczny, dzięki czemu droga wodna została pogłębiona. Zainstalowano również maszty nawigacyjne oraz tablice informacyjne wraz z oświetleniem, "a także oprawy oświetleniowe w oczepach żelbetowych".

Kanał łuczański, łączący jeziora Niegocin i Kisajno, w całości przepływa przez Giżycko. Nad kanałem rozpięte są dwa mosty - jeden na obwodnicy miasta, a drugi niemal w centrum. Ten drugi jest zabytkowy, ręcznie otwierany. W czasie remontu kanału most obrotowy został uszkodzony, awaria dotyczyła przyczółków mostu.

Zastępca dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Giżycku Przemysław Jarmołowicz powiedział PAP, że wykonano doraźny remont mostu i przez najbliższy rok będzie prowadzony monitoring, który ma wykazać, czy konstrukcja mostu jest stabilna, czy nie.

Już wiadomo, że w sezonie żeglarskim most będzie otwierany trzy razy dziennie, na jak długo i o jakich godzinach to jeszcze nie zostało ustalone - przyznał Jarmołowicz.

Drugi z mostów nad kanałem, most na obwodnicy i sama obwodnica mają być remontowane.

Kanał łuczański ma nieco ponad 2 km długości i jest trzecim pod względem długości kanałem mazurskim; ustępuje pod tym względem jedynie kanałom szymońskiemu i jeglińskiemu.

Dotąd na Mazurach wyremontowane zostały kanały: grunwaldzki, tałcki, Piękna Góra, mioduński, szymoński i węgorzewski. W ramach tego samego projektu, współfinansowanego ze środków unijnych (w sumie 300 mln zł), dobiegają końca prace modernizacyjne jazu i śluzy w Karwiku na kanale jeglińskim oraz śluzy Guzianka I w Rucianem – Nidzie. Od nowa zbudowano śluzę Guzianka II. 

Autorka: Joanna Kiewisz-Wojciechowska

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter