Żegluga

Polska Agencja Prasowa odnosi się do naszych informacji o holowaniu pozbawionego napędu dużego zbiornikowca i przeładowywania przewożonej przez niego rosyjskiej ropy na inny tankowiec na rosyjskich wodach Zatoki Gdańskiej. Jak podaje PAP - Urząd Morski w Gdyni zapewnia, że nie zanotowano żadnego incydentu związanego z holowaniem i przeładunkiem ropy ze zbiornikowca Yannis P.

Pod koniec lipca na jednostce doszło do awarii silnika głównego. Od tego czasu zbiornikowiec załadowany rosyjską ropą był unieruchomiony.

Jak informuje PortalMorski.pl, po awarii jaką była utrata napędu głównego, zbiornikowiec Yannis P. najpierw kilkanaście dni stał na kotwicy niedaleko wyspy Rugia, później został przeholowany na północne wody Obwodu Królewieckiego, gdzie przejściowo oczekiwał na kotwicy od 16 sierpnia - czytamy w depeszy PAP.

"Wreszcie 20 sierpnia, wyruszył na holu jednostki, która przyprowadziła go z wód niemieckich na Zatokę Gdańską - holownika Britoil 71. Po okresie oczekiwania (zespół holowniczy wykonywał pętle) został przejęty przez holowniki rosyjskie i sprowadzony na kotwicowisko portów Królewiec i Bałtijsk na Zatoce Gdańskiej nieopodal Cieśniny Pilawskiej (kotwicowisko nr 68)” - podaje PAP za Portalem Morskim.

W informacji wskazano - kontynuuje PAP, że jednostka nie była w pełni załadowana i przewoziła w swoich zbiornikach około 100 tys. ton ropy przyjętej w dniach 21-23 lipca w rosyjskim porcie Primorsk.

"W czwartek 24 sierpnia około południa, przy burcie Yannis P. (…) zacumował zbiornikowiec Pserimos (…), po czym rozpoczęto operację przeładunku ropy przeznaczonej pierwotnie dla Indii, ze statku na statek na morzu" - cytuje informację serwisu PortalMorski.pl Polska Agencja Prasowa.

Magdalena Kierzkowska z Urzędu Morskiego w Gdańsku przekazała PAP, że nie odnotowano żadnych niepokojących sygnałów dotyczących zarówno operacji holowania jednostki, jak i przeładunku znajdującej się na nim ropy.

"Tankowiec Yannis P. kotwiczy na redzie Królewca, na rosyjskich wodach terytorialnych. Statek, zgodnie z zapisem ruchu, nie wchodził na polskie wody terytorialne, więc brak jest jakichkolwiek podstaw prawnych do wyrażania zaniepokojenia sytuacją przez polską administracje morską. We wspólnotowym systemie monitorowania statków na wodach Wspólnoty Europejskiej (SSN) nie odnotowano żadnego alertu związanego ze statkiem, zarówno w zakresie holowania, jak i przeładunku STS (ang. ship to ship)" - wskazała Magdalena Kierzkowska.

PortalMorski.pl podaje, że oba zbiornikowce uczestniczące w operacji przeładunku ropy na Zatoce Gdańskiej należą do tego samego greckiego armatora.

W piątek, po godz. 16:00 Pserimos wciąż cumował, burta w burtę, przy zbiornikowcu Yannis P., z czego można wnosić, że operacja przeładunkowa STS jeszcze się nie zakończyła.
Pserimos został zadysponowany do przejęcia ładunku z Yannis P. po swoim pobycie, w dniach 18-19 sierpnia br., przy stanowisku R paliwowego terminalu paliwowego Naftoport w gdańskim Porcie Północnym, gdzie dostarczył ładunek ropy naftowej (najprawdopodobniej saudyjskiej) z egipskiego terminalu Sidi Kerir.

Aktualizacja - niedziela, 27 sierpnia 2023 r.:

W nocy z piątku na sobotę, 25/26 sierpnia, zakończono operację przeładunku prawie 100 000 ton ropy naftowej ze zbiornikowca Yannis P. na Pserimos na rosyjskich wodach Zatoki Gdańskiej. Pserimos odcumował około północy 25/26 sierpnia, ale oba statki pozostawały jeszcze na redzie Bałtijska / Królewca. W niedzielę, 27 sierpnia br., oba tankowce podniosły kotwice i opuściły kotwocowisko Bałtijska. Po godz. 10:00 ruszył Pserimos, deklarując jako destynację port Mundra w Indiach, a około godz. 11:00, na holu i w asyście lokalnych, rosyjskich holowników portowo-redowych ShtormBuran, ruszył Yannis P., który zostanie, za granicami rosyjskich wód terytorialnych, "przejęty" przez holownik oceaniczny Britoil 71.

Dariusz Sokolnik (PAP); PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Fendercare (fotografia ilustracyjna - nie przedstawia statków wspomnianych w tekście)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter