Żegluga

Wpływowy były europejski urzędnik ds. żeglugi powraca, by kierować regulacjami KE dotyczącymi transportu lądowego, morskiego i powietrznego. Określana jako jedna z najskuteczniejszych w Europie osób odpowiedzialnych za regulacje dotyczące czystszego i bardziej zrównoważonego transportu w ostatnich latach powraca na pierwszą linię polityki transportowej.  została mianowana dyrektorem generalnym działu mobilności i transportu Komisji Europejskiej.

Rozmawiając ze znanym żeglugowym serwisem informacyjnym TradeWinds, podkreśliła potrzebę zrównoważonego rozwoju, bezpieczeństwa i odporności oraz podkreśliła potrzebę dalszego wspierania Ukrainy.

Polska urzędniczka zajmowała się transportem morskim w DG-MOVE, jak oficjalnie nazywa się ten dział w Brukseli, do końca ubiegłego roku, kiedy to awansowała na wyższe stanowisko w dziale rolnictwa Komisji.

Kopczyńska ponownie połączyła siły z europejską komisarz ds. transportu Adiną Valean w ramach misji departamentu polegającej na zapewnieniu innowacyjnego i zrównoważonego transportu na lądzie, morzu i w powietrzu dla 27 państw członkowskich Unii Europejskiej. Ponieważ nowa Komisja ma zostać powołana w przyszłym roku, ocenia się, że Valean ma niepewną przyszłość, ponieważ jej rumuńska partia polityczna nadal jest w rządzie, ale nie ma większości.

Nominacja dla Polki weszła w życie z początkiem sierpnia. Kopczyńska zastąpiła Henrika Hololei, Estończyka, który piastował to stanowisko od 2015 r. i który był szczególnym orędownikiem lotnictwa.

Kopczyńska stała na czele brukselskiego przywództwa w zakresie wyższych standardów zrównoważonego rozwoju w żegludze w ostatnich latach, zdobywając uznanie za swoje jasne i przystępne podejście.

Przyczyniła się również do europejskiego projektu szlaków solidarności, mających umożliwić eksport ukraińskich produktów rolnych po inwazji Rosji na ten kraj i - jak deklaruje - będzie, wraz ze swoim zespołem, kontynuować kluczowe prace nad korytarzami solidarności UE-Ukraina (EU-Ukraine Solidarity Lanes), ..."ponieważ transport jest zawsze częścią rozwiązania".

Kopczyńska dołączyła do Komisji w 2006 r. po wcześniejszej karierze w Polsce na stanowiskach w instytucjach publicznych i prywatnych. W latach 2009-2022 pracowała w DG-MOVE, a w latach 2016-2022 pełniła tam funkcję dyrektora ds. transportu wodnego.

Kopczyńska w wypowiedzi dla TradeWinds pod koniec 2022 r. stwierdziła: "Jestem niezmiernie dumna z możliwości współpracy z sektorem morskim w ciągu ostatnich sześciu lat. Zawsze uważałam, że sektor, który niesie ze sobą 90% wszystkiego, nie był wystarczająco widoczny i robiłam wszystko, co w mojej mocy, aby to zmienić".

Podczas jej pracy w dziale rolnictwa w tym roku Międzynarodowa Organizacja Morska podjęła ważne decyzje w celu ustalenia (bardzo wymagającej i kontrowersyjnej) mapy drogowej dekarbonizacji dla żeglugi na następne trzydzieści lat.

Pod koniec tego roku żegluga zostanie objęta unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji (ETS).

PBS; z mediów

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter