Żegluga

Pełna realizacja projektu pozwoli na osiągnięcie następujących efektów:
- poprawy funkcjonowania żeglugi śródlądowej i turystyki wodnej, tym samym jakości świadczonych usług transportowych i pasażerskich przez podmioty zewnętrze na dolnym i granicznym odcinku Odrzańskiej Drogi Wodnej, poprzez zwiększenie operatywności służb utrzymujących drogę wodną i efektów ich pracy;
- polepszenia standardów funkcjonalno-użytkowych bazy sprzętowej RZGW w Szczecinie oraz warunków bezpieczeństwa i higieny pracy załóg na statkach,
- zapewnienia technicznego przygotowania do całodobowej mobilności operacyjnej jednostek administracji dróg wodnych;
- poprawy bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg wodnych;
- rozwój turystyki wodnej w regionie;
- poprawy warunków i środków zapobiegania zagrożeniom powodziowym oraz awariom i wypadkom żeglugowym;
- kompatybilnej współpracy polskiej i niemieckiej administracji dróg śródlądowych na odcinkach granicznych.

W wyniku zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, w dniu 30 września 2011 r., RZGW w Szczecinie zawarł pierwszą umowę z Rzeczną Stocznią "Centromost" z Płocka, obejmującą dostawę do 30 listopada 2012 r. trzech statków z grupy B. W celu realizacji nadzoru inwestorskiego przy realizacji zamówienia RZGW w Szczecinie zawarł umowę z Przedsiębiorstwem Usług Inwestycyjnych Eko-Inwest SA, pełniącym funkcję inżyniera kontraktu.

Ogólna charakterystyka budowanych statków z grupy B

Każdy statek wyposażono w dwa układy napędowe z dwiema śrubami i dwa sprzężone stery, zapewniające dobrą manewrowość. Kadłuby konstrukcji stalowej, posiadają odpowiednie wzmocnienia lodowe do pracy na szlaku żeglownym w warunkach wykształcania się zjawisk lodowych w postaci śryżu oraz pozwalające na pozostawanie statków w lodzie na okres zimy, bez konieczności wyciągania ich z wody. Pokładówki i sterówki wykonano ze stopów aluminium.

Są to jednostki płaskodenne, ze sterówką na rufie, siłownią pod pokładem głównym, dodatkowym agregatem pod sterówką, pokładem roboczym na śródokręciu i dziobie. Wyposażone są w żuraw hydrauliczny oraz rampę dziobową umożliwiającą wjazd i transport niewielkich pojazdów i urządzeń. Na wyposażeniu będzie też bęben z windą na trał oraz dodatkowo - radar rzeczny, echosonda hydrograficzna, osprzęt nawigacyjny, system AIS, GPS, komputer ze specjalistycznym oprogramowaniem do wykonywania sondowań głębokości i obsługi cyfrowych map nawigacyjnych. Wymiary główne:
- długość całkowita: 17 m
- szerokość całkowita: 4,50 m
- wysokość nierozbieralna (od PP): 4,70 m
- zanurzenie maksymalne: 0,80 m
- moc silników napędu głównego statku: 2 x 130 kW.

rel, PBS

Ilustracje: RZGW Szczecin

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9286 4.008
EUR 4.2444 4.3302
CHF 4.3379 4.4255
GBP 4.9359 5.0357

Newsletter