Stocznie, Statki

W piątek, 1 marca br. rozpoczęły się zajęcia na nowo utworzonych studiach podyplomowe w Instytucie Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej: Budowa Okrętów

Inicjatywa utworzenia tych studiów wyszła ze strony Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE - który objął nad nimi patronat -  reprezentującego pracodawców borykających się z narastającym problemem deficytu wysoko wykwalifikowanych kadr. Została ona przedstawiona na początku 2022 roku i spotkała się z pozytywnym przyjęciem władz Politechniki Gdańskiej.

Pod koniec 2022 roku rozpoczął pracę zespół mieszany, reprezentujący uczelnię i pracodawców z FORUM OKRĘTOWEGO, który przygotował szczegółowy program studiów.

Zapisy na studia ruszyły 1 grudnia 2023 roku i od początku cieszyły się sporym zainteresowaniem – do tego stopnia, że trzeba było utworzyć dodatkową grupę na specjalności kadłubowej. Organizatorzy początkowo zakładali maksymalnie 25 miejsc - ostatecznie zajęcia rozpoczęło 34 słuchaczy: 12 na kierunku „napędy okrętowe” i 22 na kierunku „konstrukcja i technologia okrętu”. Kobiety stanowią 44 procent studiujących, choć w początkowym okresie zapisów nawet przeważały. Ostatecznie będzie studiować 15 kobiet i 19 mężczyzn.

Słuchaczy rozpoczynających naukę przywitali i życzyli powodzenia: kierownik Studiów Podyplomowych „Budowa Okrętów” dr hab. inż. Damian Bocheński, dyrektor Biura FORUM OKRĘTOWEGO Ireneusz Karaśkiewicz, oraz prodziekan ds. rozwoju WIMiO dr hab. inż. Jacek Kropiwnicki.

W swoim krótkim wystąpieniu dyrektor Biura FORUM OKRĘTOWEGO podziękował władzom Politechniki Gdańskiej za utworzenie tego tak potrzebnego dla branży kierunku oraz pracodawcom, którzy zaangażowali się w dofinansowanie studiów dla pracowników swoich firm. Szczególne słowa podziękowania skierował do zespołu z którym współpracował nad przygotowaniem programu studiów: dr hab. inż. Damiana Bocheńskiego, dr inż. Hosseina Ghaemi, dr inż. Cezarego Żrodowskiego oraz honorowego wiceprzewodniczącego FORUM OKRĘTOWEGO Inacia Golebskiego.

Słuchaczem studiów podyplomowych „Budowa Okrętów” może zostać każdy kto ukończył jakiekolwiek studia wyższe (licencjackie, inżynierskie lub magisterskie).

Zamiarem organizatorów było utworzenie studiów prowadzonych w sposób innowacyjny, inspirujący, ciekawy i elastyczny. Część przedmiotów będzie prowadzona w języku angielskim - na początku kilka, później ich lista będzie poszerzana. Do prowadzenia wykładów zaproszono inżynierów i kadrę menedżerską z przemysłu stoczniowego, żeby mogli podzielić się swoim doświadczeniem ze studentami.

Przy układaniu programu organizatorzy stali twardo na ziemi. Program studiów to wspólne dzieło uczelni i przemysłu, dlatego jego zakres jest bardzo praktyczny - zawiera tylko te przedmioty, które przekazują wiedzę potrzebną w codziennej praktyce zawodowej.

Studia są dwusemestralne. Koszt wynosi sześć tysięcy złotych. Program studiów obejmuje nauczanie przez dwa semestry – łącznie 210 godzin. Czas trwania pierwszej edycji studiów: od marca 2024 roku do końca lutego 2025 roku. Zajęcia odbywać się będą we wtorki (on-line) w godz. 16.00 – 19.00, oraz w piątki (stacjonarnie w budynku Instytutu Budowy Okrętów) w godz. 16.00 – 20.00.

Program studiów podyplomowych w semestrze pierwszym zakłada realizację zajęć obejmujących istotne zagadnienia związane z okrętownictwem: organizację przemysłu stoczniowego, przepisy regulujące działanie branży, podstawowe wiadomości z budowy, konstrukcji i technologii okrętu, a także projektowania głównych systemów okrętowych.

W semestrze drugim słuchacze będą realizowali wybraną przez siebie jedną ścieżkę kształcenia spośród dwóch zaproponowanych poniżej:

  • Konstrukcja i technologia okrętu,
  • Napędy okrętowe,

Hybrydowy tryb nauczania obejmuje zajęcia stacjonarne na uczelni oraz zdalne (on-line) - w sumie siedem godzin tygodniowo. Zajęcia z danego przedmiotu będą realizowane nie w tradycyjnej, rozproszonej formie przez cały semestr, lecz w formie skoncentrowanych bloków/modułów następujących jeden po drugim. Cechą programu jest wysoki stopień wybieralności przedmiotów, co umożliwia dostosowanie programu do własnych potrzeb zawodowych. Kilka przedmiotów będzie realizowanych we współpracy z doświadczonymi ekspertami związanymi z przemysłem okrętowym.

W semestrze pierwszym studenci zdobywają wiedzę w zakresie następujących przedmiotów: Wprowadzenie do transportu wodnego, Wprowadzenie do okrętownictwa, Podstawy budowy okrętu, Podstawy projektowania okrętu, Podstawy konstrukcji okrętu, Podstawy napędu okrętu, Systemy okrętowe, Podstawy technologii budowy okrętu, Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa i analizy ryzyka w okrętownictwie, Podstawy okrętowych układów sterowania, Zagadnienia ekonomiczne budowy okrętu, Wybrane zagadnienia projektowania okrętu, Wprowadzenie do oceny stateczności statku, Jachty i małe jednostki pływające, oraz Techniczne, ekonomiczne i ekologiczne aspekty napędu statku. Każdy z przedmiotów będzie realizowany w wymiarze sześciu godzin. Dodatkowo, studenci będą uczestniczyć w Projekcie Zespołowym o wymiarze 15 godzin.

Semestr drugi zawiera mniej przedmiotów (od pięciu do ośmiu w zależności od wybranej ścieżki), ale z dłuższym czasem realizacji (od 12 do 30 godzin).

W ramach pierwszej ścieżki zatytułowanej "Konstrukcja i technologia okrętu" zostaną zrealizowane następujące przedmioty: Konstrukcja okrętu, Projekt z konstrukcji okrętu, Technologia okrętu, Projekt z technologii okrętu, Kontrola jakości i badania nieniszczące.

Druga ścieżka tj. "Napędy okrętowe" obejmuje przedmioty: Siłownie okrętowe, Paliwa i napędy alternatywne, Okrętowe napędy elektryczne i hybrydowe oraz Napęd hydrostatyczny na statkach.

W każdej ścieżce będzie także kontynuowany Projekt Zespołowy.

Zapisy na kolejną edycję studiów rozpoczną się jesienią 2024 roku.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter