Stocznie, Statki

Chińska firma naukowo-badawcza Rainbowfish Deepsea Equipment & Technology Co., Ltd. planuje skonstruowanie statku głębinowego do badań podwodnych na bardzo dużych głębokościach. Do projektu dołączy odlewnia Tevo Lokomo Ltd. z Finlandii.

Celem projektu jest m.in. dalsze badanie Rowu Mariańskiego (Marianas Trench), czyli najgłębszego, znanego rowu oceanicznego, położonego w zachodniej części Oceanu Spokojnego na południowy wschód od Marianów 10 994 metrów pod poziomem morza.

Tevo Lokomo ma ponad 100-letnie doświadczenie w procesie odlewów ze stali. Do wykonania kabiny pojazdu wykorzysta specjalny rodzaj stali Vaculok® Maraging Steel, która zachowa odpowiednie właściwości w ekstremalnych warunkach panujących na głębokości niemal 11 tys. m. Odlew zostanie wykonany w hucie stali w Tampere w Finlandii. 

Bliska współpraca Tevo Lokomo i chińskich specjalistów rozpoczęła się w 2015 roku badaniem i kontrolą materiałów. Projekt został zakończony w kwietniu 2017 roku po pomyślnych próbach ciśnieniowych przeprowadzonych w laboratorium Rainbowfish w Szanghaju.

Wielofazowy projekt zakończy się w 2020 roku, kiedy grupa naukowców zejdzie w głąb Rowu Mariańskiego i przeprowadzi prace badawcze w miejscach, w których człowiek nigdy nie był. 

Warto dodać, że realizatorzy przedsięwzięcia mają zamiar pobić rekord głębokości zanurzenia ustanowiony przez kanadyjskiego reżysera i badacza Jamesa Camerona. W marcu 2012 roku zszedł on na głębokość 10 898 metrów Rowu Mariańskiego w jednoosobowym batyskafie Deepsea Challenger. Przez trzy godziny przebywał w stalowej kuli statku o długości 730 cm i wadze 11 800 kg, którego ściany miały grubość 64 mm i średnicę 1,1 m. Podczas wyprawy batyskaf był wyposażony w specjalistyczny sprzęt do pobierania próbek i wysokiej rozdzielczości kamery 3D. Cała podróż trwała 6 godz. i 50 min. 

Na zdjęciach m.in. pojazd głębinowy zbudowany w 1987 roku w Finlandii, a także odlew stalowej kuli, tzw. części załogowej. 

AL, rel (Tevo Lokomo)

Fot.: Tevo Lokomo