Biuro projektowo-konsultingowe Grupy REMONTOWA - Remontowa Marine Design and Consulting Ltd. (RMDC) bierze znaczący udział w prestiżowym projekcie przygotowania budowy serii nowoczesnych statków wiertniczych, które mają być zatrudnione w brazylijskim sektorze offshore. Teraz zakres prac gdańskiego biura w ramach projektu ESPADON zwiększa się o kolejne, znaczące części dokumentacji.
Projekt ESPADON to jeden z najgłośniejszych i największych projektów inwestycyjnych obejmujący projektowanie i budowę serii zaawansowanych statków wiertniczych dla jednego z największych w świecie koncernów paliwowych i energetycznych - Petrobras.
Czytaj także: Statki wiertnicze w biurze projektowym Grupy REMONTOWA
Na początku kwietnia 2012 roku, norweskie biuro projektowo-konsultingowe Lund Mohr & Giaever-Enger Marin S/A (LMG Marin) z Solsheimsviken podpisało kontrakt z brazylijską stocznią Estaleiro Atlantico Sul (EAS) w Suape na kompletny projekt statku wiertniczego ESPADON 200 EAS. Powstać ma seria aż siedmiu statków tego typu (projektu) o wartości kontraktowej około 600 mln USD każdy. Brazylijska stocznia zbuduje je dla brazylijskiego operatora SETE, należącego w części do koncernu Petrobras. SETE w najbliższych latach, w relatywnie krótkim czasie, stanie się jednym z największych w świecie operatorów platform i statków wiertniczych. Wyposażenie wiertnicze dla jednostek z serii ESPADON 200 EAS dostarczone zostanie przez National Oilwell Varco (NOV).
Zgodnie z porozumieniem podpisanym 5 maja 2012 roku, Remontowa Marine Design and Consulting Ltd. (RMDC), podjęła się wykonania części zakontraktowanych prac projektowych dotyczących nowych statków wiertniczych. Projekt wstępny opracowuje LMG Marin S/A, natomiast system wiertniczy będzie częściowo zaprojektowany przez NOV. RMDC otrzymała za zadanie opracowanie kompletnej dokumentacji klasyfikacyjnej i rysunków systemu elektro-energetycznego statku, a także szczegółowego projektu wszystkich systemów ogólnookrętowych, użytkowych i konstrukcji.
Rozległe doświadczenie RMDC w projektowaniu nowych statków i przebudów jednostek pływających, także dla sektora offshore oraz dobrze układająca się współpraca polskich projektantów ze stocznią i LMG Marin zaowocowały poszerzeniem udziału okrętowego biura projektowego Grupy REMONTOWA w realizacji projektu ESPADON. Pod koniec 2012 r. RMDC zdobyła zlecenie na zaprojektowanie zasadniczego systemu funkcjonalnego statków wiertniczych ESPADON 200 EAS, czyli systemu wiertniczego i systemów pomocniczych.
RMDC bierze ponadto aktywny udział w przygotowaniu i specyfikowaniu zakupów (procedury procurement) szerokiego zakresu wyposażenia dla statków serii ESPADON 200 EAS, łącznie z przygotowaniem przetargów lub konkursów ofert (tendering process) i głosem doradczym (dla stoczni, armatora) przy specyfikowaniu i wyborze wyposażenia.
Zaangażowanie RMDC w projekt ESPADON będzie trwać aż do roku 2016. Należy podkreślić, że gdańskie okrętowe biuro projektowo-konsultingowe Grupy REMONTOWA dostarczyło już pierwsze, ważne części projektu.
Czytaj także: Przedstawiciele Grupy REMONTOWA w misji gospodarczej Ministerstwa Spraw Zagranicznych do Brazylii
RMDC zebrało doświadczenie i liczne, prestiżowe referencje w zakresie projektowania statków, również dla branży offshore. Gdańska firma ma na koncie kilka bardzo udanych projektów wielozadaniowych serwisowców AHTS. Holowniki offshore AHTS zaprojektowane przez RMDC okazały się dużym sukcesem rynkowym - długą ich serię zbudowała Remontowa Shipbuilding (dawniej Stocznia Północna) dla czołowych, światowych operatorów serwisowców, takich jak Tidewater i Edison Chouest.
RMDC wspierała swoimi pracami projektowymi także Gdańską Stocznię Remontową SA, w związku z realizowanymi przez nią poważnymi projektami z rynku offshore, takimi jak przebudowy oraz modernizacje platform wiertniczych i hotelowo-warsztatowych, przebudowa standardowego zbiornikowca na pływający system wydobywczo-magazynowo-przeładunkowy (FPSO), przebudowy zbiornikowców klasycznych na wahadłowe (tzw. shuttle tankers), statków pasażerskich na statki konstrukcyjne i wsparcia prac podwodnych, etc. Udział w projektowaniu serii statków Espadon 200 EAS będzie jednak jednym z najważniejszych i najciekawszych oraz najbardziej prestiżowych zadań i doświadczeń Remontowa Marine Design and Consulting Ltd.
PBS
Ilustracja: LMG Marin
Charakterystyka podstawowa statków wiertniczych typu Espadon 200 EAS:
długość całkowita 202,20 m
długość między pionami 190 m
szerokość konstrukcyjna 40 m
szerokość wodnicy przy zanurzeniu eksploatacyjnym 37,50 m
wysokość boczna 19,5 m
maksymalne zanurzenie eksploatacyjne 12 m
klasa: ABS +A1 Drillship, +AMS, +ACCU, +DPS-3, +CDS, CRC, HELIDK, UWILD ,OHCM.
-Brazylijczycy dużo obiecują, a mało robią.
Kogoś mi to przypomina
Jesli chodzi o Brazylie to bardzo "śliski" temat. Koreańczycy przymierzali sie do budowy drillshipow u nich , pojechali, popatrzyli i... wrócili. Nie będa tam organizowac wszystkiego od zera. W Brazylii w przeszlości także zlikwidowano przemysl stoczniowy. Może nawet w stopniu wiekszym niż u nas.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.