Stocznie, Statki

Gdańskie okrętowe biuro projektowo-konsultingowe Remontowa Marine Design and Consulting Ltd. (RMDC), a także szczeciński Midcon Designer, biorą udział w projektowaniu nowoczesnych statków wiertniczych dla Brazylii. To pierwszy w historii polskiego okrętownictwa przypadek tak szerokiego zaangażowania polskich projektantów w prace nad jednostką offshore tego typu.

Na mocy umowy podpisanej 2 maja br. z renomowanym, norweskim biurem projektowo-konsultingowym Lund Mohr & Giaever-Enger Marin S/A (LMG Marin) z Bergen, biuro projektowe RMDC z Grupy REMONTOWA opracuje, jako podwykonawca, ważną, obszerną część projektu statku wiertniczego typu Espadon 200 EAS.

Statek wiertniczy LMG Marin i RMDC będzie miał 202,20 m długości całkowitej i szerokość 40 m. Projekt systemu wiertniczego opracuje i dostarczy wyposażenie funkcjonalne składające się na ten system, National Oilwell Varco.

Espadon 200Espadon 200

LMG Marin odpowiedzialne jest za projekt koncepcyjny, wstępny i klasyfikacyjny, podczas gdy RMDC przekaże kompletną projektową dokumentację klasyfikacyjną systemu elektrycznego i cały projekt roboczy statku, z wyłączeniem części wiertniczej (szczegółowy projekt wszystkich systemów ogólnookrętowych i konstrukcji).  

Brazylijska stocznia Estaleiro Atlantico Sul (EAS) ma zbudować siedem takich statków dla brazylijskiego armatora SETE, należącego częściowo do koncernu energetycznego Petrobras. Jest to część szerszego programu inwestycyjnego, w ramach którego powstanie aż 28 statków wiertniczych na potrzeby Petrobras, we wspomnianej stoczni brazylijskiej oraz w stoczni Jurong w Singapurze.

RMDC ma już doświadczenie w branży offshore i na koncie m.in. udane projekty serwisowców AHTS budowanych w Stoczni Północnej (obecnie REMONTOWA Shipbuilding), a także świadczyła usługi projektowo-konsultingowe dla Gdańskiej Stoczni Remontowej SA, w związku z jej kontraktami na przebudowy i modernizację platform offshore, czy przebudową zbiornikowca na pływający system wydobywczo-magazynowo-terminalowy (FPSO), zwykłych zbiornikowców na specjalistyczne zbiornikowce wahadłowe oraz statku pasażerskiego na statek konstrukcyjny offshore.

W pracach nad projektem statków wiertniczych typu Espadon, zarówno tych ze stoczni EAS, jak i singapurskiej Jurong, bierze udział w Polsce także szczecińskie biuro projektowo-konsultingowe Midcon Designer Ltd. (od 2007 roku głównym udziałowcem Midcon Designer jest LMG Marin - 46 proc. udziałów).

Charakterystyka podstawowa statku wiertniczego typu Espadon 200
długość całkowita:  202,2 m
długość między pionami:  190,0 m
szerokość:  40,0 m
wysokość boczna:  19,5 m
zanurzenie:  12,0 m
klasa:  ABS +A1 Drillship, +AMS, +ACCU, +DPS-3, +CDS, CRC, HELIDK, UWILD Rys. LMG Marin

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.684 3.7584
EUR 4.2325 4.3181
CHF 4.5066 4.5976
GBP 4.9518 5.0518