Gdańskie okrętowe biuro projektowo-konsultingowe Remontowa Marine Design and Consulting Ltd. (RMDC), a także szczeciński Midcon Designer, biorą udział w projektowaniu nowoczesnych statków wiertniczych dla Brazylii. To pierwszy w historii polskiego okrętownictwa przypadek tak szerokiego zaangażowania polskich projektantów w prace nad jednostką offshore tego typu.
Na mocy umowy podpisanej 2 maja br. z renomowanym, norweskim biurem projektowo-konsultingowym Lund Mohr & Giaever-Enger Marin S/A (LMG Marin) z Bergen, biuro projektowe RMDC z Grupy REMONTOWA opracuje, jako podwykonawca, ważną, obszerną część projektu statku wiertniczego typu Espadon 200 EAS.
Statek wiertniczy LMG Marin i RMDC będzie miał 202,20 m długości całkowitej i szerokość 40 m. Projekt systemu wiertniczego opracuje i dostarczy wyposażenie funkcjonalne składające się na ten system, National Oilwell Varco.
LMG Marin odpowiedzialne jest za projekt koncepcyjny, wstępny i klasyfikacyjny, podczas gdy RMDC przekaże kompletną projektową dokumentację klasyfikacyjną systemu elektrycznego i cały projekt roboczy statku, z wyłączeniem części wiertniczej (szczegółowy projekt wszystkich systemów ogólnookrętowych i konstrukcji).
Brazylijska stocznia Estaleiro Atlantico Sul (EAS) ma zbudować siedem takich statków dla brazylijskiego armatora SETE, należącego częściowo do koncernu energetycznego Petrobras. Jest to część szerszego programu inwestycyjnego, w ramach którego powstanie aż 28 statków wiertniczych na potrzeby Petrobras, we wspomnianej stoczni brazylijskiej oraz w stoczni Jurong w Singapurze.
RMDC ma już doświadczenie w branży offshore i na koncie m.in. udane projekty serwisowców AHTS budowanych w Stoczni Północnej (obecnie REMONTOWA Shipbuilding), a także świadczyła usługi projektowo-konsultingowe dla Gdańskiej Stoczni Remontowej SA, w związku z jej kontraktami na przebudowy i modernizację platform offshore, czy przebudową zbiornikowca na pływający system wydobywczo-magazynowo-terminalowy (FPSO), zwykłych zbiornikowców na specjalistyczne zbiornikowce wahadłowe oraz statku pasażerskiego na statek konstrukcyjny offshore.
W pracach nad projektem statków wiertniczych typu Espadon, zarówno tych ze stoczni EAS, jak i singapurskiej Jurong, bierze udział w Polsce także szczecińskie biuro projektowo-konsultingowe Midcon Designer Ltd. (od 2007 roku głównym udziałowcem Midcon Designer jest LMG Marin - 46 proc. udziałów).
Charakterystyka podstawowa statku wiertniczego typu Espadon 200
długość całkowita: 202,2 m
długość między pionami: 190,0 m
szerokość: 40,0 m
wysokość boczna: 19,5 m
zanurzenie: 12,0 m
klasa: ABS +A1 Drillship, +AMS, +ACCU, +DPS-3, +CDS, CRC, HELIDK, UWILD
Rys. LMG Marin
Po drugie to Korea inwestuje w stocznie w Brazylii ,
Po trzecie w Brazylii jest tania siła robocza,
Po czwarte to czemu PIS nie zrobił nic dla stoczni gdyńskiej i szczecińskiej za swoich rządów !!??
Dla mnie sukcesem jest ze nawet to ze tak ograniczone osoby twojego pokroju potrafia obslugiwac komputer i internet.
zycze powodzenia bo widze ze ci go w zyciu brakuje
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.