Stocznie, Statki

Dzisiaj, po zakończeniu rozładunku, opuścić ma Gdynię statek AM Liberia, który w swej dziewiczej podróży przywiózł do Polski całookrętowy ładunek węgla z Australii.

Statek przywiózł do Gdyni 85 000 ton węgla z eksportowego terminalu węglowego Dalrymple w australijskim stanie Queensland.

Masowiec, zwodowany w listopadzie 2012 roku, został przekazany do eksploatacji przez chińską stocznię Zhoushan należącą do grupy Tsuneishi 18 stycznia br.  Z chińskiego portu Zhoushan wyruszył następnego dnia do Australii, do terminalu węglowego Dalrymple / Hay Point, gdzie cumował od 29 stycznia do 7 lutego. Następnie rozpoczął pierwszą swą podróż z ładunkiem do Gdyni, gdzie zacumował 1 kwietnia wieczorem. Koniec wyładunku i wyjście masowca z portu gdyńskiego będzie miało miejsce najprawdopodobniej dzisiaj, 5 kwietnia, po południu lub wieczorem. Statek rozładowywany jest w terminalu MTMG. Obsługę agencyjną statku zapewnia Inchcape Shipping Services.

AM Liberia - charakterystyka podstawowa
nr IMO   9599078
państwo bandery   Panama
stocznia   Tsuneishi Group (Zhoushan) Shipbuilding Inc.
operator   ArcelorMittal Shipping Ltd., Londyn
długość całkowita   239,99 m
długość rejestrowa   236,00 m
szerokość konstrukcyjna   38,00 m
wysokość boczna   19,95 m
zanurzenie   14,48 m
GT   51 905
nośność   98 730 t
moc napędu głównego   12 700 kW
prędkość na próbach   16,9 węzła

Operatorem statku jest koncern stalowniczy i wydobywczy ArcelorMittal poprzez swoją spółkę Arcelormittal Shipping Ltd z Londynu, o czym świadczy m.in. logo koncernu ArcelorMittal widniejące na kominie statku jako znak armatora.

Niedawno, statek, którego ładunek ustanowił rekord jednorazowej partii ładunku dostarczonego do terminalu masowego w porcie Gdynia, przywiózł również 85 tys. ton węgla dla ArcelorMittal.

Czytaj także: Stal w BCT, węglowy rekord w MTMG

ArcelorMittal, to największy w świecie producent stali i jedna z wiodących firm wydobywczych, powstała w 2006 r. w wyniku fuzji największych na świecie firm stalowych: Mittal Steel i Arcelor.
Grupa zatrudnia ok. 260 000 pracowników w 60 krajach. Zakłady produkcyjne ArcelorMittal zlokalizowane są w 20 krajach na 4 kontynentach. Firma ma też swoje huty i stalownie w Polsce.
W 2011 roku obroty grupy sięgnęły 94 mld USD, a produkcja stali surowej - 91,9 mln ton, czyli ok. 6 % całej światowej produkcji przy czym prawie połowa stali ArcelorMittal pochodzi z zakładów w Europie.

Większość nazw statków, których operatorem jest AM, to nazwy krajów lub miast (zazwyczaj portowych), np. AM Gijon, AM Hamburg, AM Tubarao, AM Ghent, AM Bremen… Od niedawna znalazł się wśród nich także Kraków. Statek AM Krakow (nr IMO 9624122), to masowiec kamsarmax o nośności 81 500 ton przekazany do eksploatacji w tym roku przez stocznię New Times Shipbuilding z Jingjiang w Chinach, tę samą, w której swoje kamsarmaxy budowała niedawno Polska Żegluga Morska.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak

-1 Co planuje PŻM? lub czy wogóle planuje?
Jest kryzys moze warto aby PŻM pokusiła sie o masowce tej lub wiekszej nosnosci w sumie lepiej teraz inwestować niz w czasie bumu .
Ciekawi mnie też czy PŻM planuje budowe innych statków niż masowce np: zbiornikowce ,general cargo ,lub kontenerowce
05 kwiecień 2013 : 08:45 Guest | Zgłoś
+4 Import wegla z Australii
Smiac mi sie chce kiedy importujemy wegiel w |australii a ja stracilem mlodosc wozac polski wegiel z tegoz portu polnocnego do Japonii.Zostali nam tylko gornicy|+zwiazki gornicze,barburka,puste wybrzeze bez przemyslu i floty wojennej,handlowej,rybackiej.Mamy za to sale BHP oraz slawnego skoczka przez plot oraz Orliki pod wodza glownego trampkarza RP.
07 kwiecień 2013 : 08:36 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter